spolmask?
Någon som har tagit träckprov för o kolla spolmask hos unghästar än? Fick rådet att man ska kolla i februari så ja ska väl göra d på min unghingst innan han åker till lösdrift.
Nån annana som har kollat?

Nej, det har jag aldrig tagit prov på. Förr avmaskade man ju alltid utan att ta prover.

Jag tar träckprov på min prins som blir 2 år i vår. Jag skickar in i slutet av januari, innan bete och efter betet.
Hans prov som jag precis fått svar på visade att han har liiite blodmask och då har jag bett som om att göra en diagnostik på det för att kolla om det är den stora blodmasken som är lite mer aggresiv än den lilla.
I höstas när jag skcikade in prov, hade han gått under våren och sommaren i riktigt dåligt skötta hagar och då visade hans träckprov på nästan 3000 EPG blodmask och han blev avmaskad efter det med behövligt medel. Jag tänkte aldrig på att be dom även kolla vilken av blodmaskarna det var men jag lyckades få bort nästan allt med avmaskningen för nu hade han bara 200 EPG.
Fram till i höstas har hans träckprov visat på att han är ren men då har han oxå gått på väl skötta marker innan vi flyttade till stallet som hade dåliga hagar.
Nästa vecka skall jag få svar på diagnostiken så då vet jag om det är den lilla eller stora blodmasken han fortfarande har kvar.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.