Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3126 ggr
LinneaG
0

Stigläder..

När är de lika och bra?

Har två medryttare nu, varav alla är olika långa, ganska jobbigt att behöva ställa om varje gång man ska rida. Och kommer inte alls ihåg hur ja brukar ha dom.

Hur vet man hur långa de ska va? Ja märker endast efter passet om de har varit för långa eller för korta.

Hur gör ni när ni mäter så de ska bli lagom längd?

/Linnea

Rökkvadis
0

Ja! det där kommer jag ihåg från ridskole tiden, det handlar ju oxå om man ska ha hopp eller dressyr läder.

Jag har alltid långa stigläder eftersom jag rider islandshäst,så  jag brukar mäta ifrån fingerspettsarna till armvecket brukar bli hyfsat bra men sen brukar jag öka på nått hål (ibland).

Kiara
0

Jag använder också ”kalsong måttet” när jag rider + något hål J

LinneaG
0

för mig brukar de bli för lång. Ibland får ja korta ett hål ibland tre.

Men ungefär hur böjt knä ska man ha?

CBA
0

Ett tips om ni är flera som rider i samma sadel, sätt olika färger på tejp el.dyl och markera varje persons "hål" i lädrena, då är det lättare att ställa om till där man själv brukar ha och vet att man får det dit där man trivs med längden.

Jag mäter som dom andra, fingerspetsarna där lädrena fäster i sadeln och lägger stigbygeln under armhålan + ett hål till.

Knät ska väl vara i en lätt vinkel, men det beror ju på vad du ska göra när du rider.

Jag brukar alltid ha långa läder då jag rider western men sen jag började rida arabstoet och hänger med på när ägaren tränar sin hingst för distans så blir det mycket trav och galopp och då är det inte bekvämt att ha långa läder. Tempot är ju lite högre i distansträningen och vi står mycket i stigbyglarna speciellt i galoppen.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Stenis
0

Sitt upp, låt benet hänga rakt ned avslappnat. Släpp ned stigbygeln och när stigbygelns underkant når till din fotknöl har den rätt längd för skolridning.

Känns lädret för långt? Strecha ut benet genom att föra det rakt ut från hästen, lyft benet så högt upp du kan komma för att strecha ut insidan av ditt lår.

Equipage
0

#5 På min ridskola har jag fått lära mig att hoppläder är när stigbygeln är vid fotknölen.. Men alla ställen är ju olika har man ju också fått lära sig (:

Fluum
0

jag brukar sitta upp låta benen hänga ner och då skjustera längden om det behövs. jag brukar ha mina dressyr läder så att dom hänger just nedanför "fotknölen". mina hoppläder är alltid  2-3 hål kortare en min dressyr läder ;)

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rider mest ut, ser ut som om jag har väldigt korta, men känns som om de är lagom.

Tror alla här inne tycker de är för korta!

Zadeira
0

Jag har fibromyalgi som gör att jag lätt får ont i höfter/knän när jag har för korta stigläder, så jag känner ganska direkt om de är för korta. Pga min fibro har jag nog lite för långa sstigläder.

Annars är ju utgångspunkten som andra säger att mäta från fingertoppar till armhåla och ha det som riktlinje, sen får man testa om man ska ha dem ett hål längre eller så.

(angående bilden kan jag bara säga att jag tänkte på att hälen var väldigt uppåtdragen)