Vart ska jag börja?
Hej!
Jag har börjat rida världens snyggaste islänning för några månader sedan.
Hon är född -92 på island, där & i sverige har hon gått som avelssto mest hela sitt liv. Vad jag förstått har hon provats att ridas i olika omgångar, men det har aldrig funkat pga. hennes temperament. Nu har hon gått sedan i sommras och börjar funka riktigt bra, det är mest konditionen som har jobbats på ( hon var obeskrivligt fet när hon kom ) och hon har också lärt sig att galoppera, haha
, men nu känner jag att jag ska börja jobba ordentligt med henne. Hon kan grunderna, traven behöver komma fram dock, men jag vet inte riktigt vad jag ska börja med..
Någon som har erfarenhet av inridning & träning av islandshästar? 
Ha det bra / Karin

Hej!
-Är hon natur töltare dvs töltar gärna i hagen mm så är det oftast inte så svårt att få henne att tölta.
-Är hon fyra/fem gångare?
-Jag tycker nog att du ska som med vilken annan häst som hälst börja från grunden med förhållningar och ökningar osv, men sakta men säkert bygga upp en skaplig kondition.
-Behandla henne som en unghäst eftersom hon är i princip oriden, då kommer det ofta inte heller oväntade/väntade bakslag när hon sedan väl kommit i kondis.
-Min erfarenhet att rida in äldre, välhanterade hästar är att man ofta börjar lite för fort framåt för att sedan åka på bakslag när hästen kommer i sin andra fas/som med unghästars tonårs period dvs.
-Hoppas allt går fortsatt bra.
Vänligen/Linda
Hej Linda!
-Hon är natur töltare, det är den gångart hon väljer först & främst, kan se lite trav i hagen och enstaka gånger då man rider, men det är mest tölt helt tiden.
- Hmm, hon har fem gångarter, men rids inte i alla just nu iaf.
- Hon har byggt upp en rejäl kondition sen i sommras, hon blir aldrig trött..
Hon har västa temperamentet, och då menar jag verkligen värsta! Så fort man kräver lite av henne ( kan vara något så enkelt som att gå framåt ) så måste hon säga emot, det är som att det finns någon reflex i henne som säger att hon inte får lyda. Allt går toppen så länge hon inte känner att hon gör något för att jag vill. Ibland kan hon stanna när man är ute, och då står hon där, hon rör sig inte ur fläcken! Hon försöker nafsa en i fötterna också…
Det känns lite dumt eftersom jag vet att jag inte kräver mer än hon kan.
Det vi tränar mest på är
Skritta lugnt ( hon har väldigt svårt för det, hon bara vill "småtölta" hela tiden )
Halter ( utan att det ser ut som att hon "hoppar" in i dom )
Skänkelvikning ( när hon blir irriterad vill hon göra "hoppa" åt sidan lite snabbt samtidigt som hon slår med huvudet.. )
+ gångartsbyten, tempoväxlingar & annat smått
Jag har ridit henne med snodd några gånger för att få henne att ge efter lite mer och slappna av på tygeln ( hon slår med huvudet när hon blir irriterad ) hon blir faktiskt jätte fin, hon gillar att gå i paddocken också, 
Tycker du att jag ska fortsätta att ha snodd? ute också ?
Har du några tips på bra saker man kan testa typ. övningar, både ute & inne ?
Som du kanske förstått är hon ofta väldigt stressad, mest bara när hon blir arg dock, vissa dagar är hon världens finaste häst, andra vill man bara glömma, haha
tack för hjälpen! / karin
det kanske inte är så bra idé att rida med snodd ute i terrängen, eftersom hästen då kan vänja sig vid den ? Jag rider bara min (mycket envisa isis, som visar samma beteende som din) isis men hjälptyglar om vi rider på ridplanen.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Min islänning som jag håller på och rider in är 4 år. När vi ska försöka trava så töltar han också. Vad ska man göra åt det? Har hört att man inte ska tölta i början. Har än så länge bara skrittat och försökt trava honom både i padock och ute i terrängen.
#4 Ett bra sätt som jag lärde mig på en kurs med Eijolfur Isolfsson(Islands mästare) var att vi tar alldeles för mycket i hästarna när vi ber dom att trava, detta gör att hästarna blir spända och väljer tölten istället.
Som förslag till ett lätt sätt att komma igång med traven är att man byger en liten rundkorall ca: 11-12 meter i diameter, sen gör man en liten rundning i mitten så att hästen inte kan göra annat än att gå i volt, sen ställer man sig upp lite i fältsits och släpper lösa tyglar på sin häst, sen får den hitta sin balans själv, utan så mycket inverkningar ifrån ryttaren, viktigt är att använda rösten…traaava, lugn, fin, bra, till slut slappnar din häst av och travar jätte fint.
Alltså släpp efter på handen och absolut inga gummiband eller hjälpmedel som stör och skapar spänningar…
Lycka till! berätta gärna hur det går..

#5# Jag har redan en rundkorall. Jag har longerat honom i den. När jag säger traava så travar han då. Aldrig att jag har några hjälpmedel allra redan.
Det är när vi rider och jag säger trava så börjar han tölta. Nu har jag pratat med en annan duktig islänningstjej och hon säger att förr försökte man få ner dom till trav. Nu för tiden ska man låta dom tölta om dom vill det. Det andra kommer av sig själv sedan.
Så jag tror att jag kommer att rida honom som vanligt. Börjar han tölta så får han göra det. Vad tror du?
#6 Det viktigaste är nog att få hästen att lyssna, om du känner att din rådgivare funkar för dig och din häst, då tycker jag att du ska lyssna på henne, det är ju alltid resultatet som räknas i slutänden…
Jag svarade nog mer på #0 i mitt inlägg under #5, men det jag gav råd om funkar på alla…
Du kan börja med att longera ditt sto över cavaletti, då måste hon lyfta på benen och travar säkert. Rid henne sedan i lösgörande övningar i skritt; serpentiner volter vändningar och lär henne rygga, allt på tygeln förstås. För att trava: rygga henne några steg: tryck till med sätet och lägg till skänklarna smacka eller/och säg traav, håll henne på tygeln! Lugnt och fint! avbryt om det inte blir trav och rygga igen o.s.v. Att "tappa" hästen genom att kasta fram handen med tyglarna och dessutom belasta framdelen genom att luta sig fram är förkastligt! men en utbredd missuppfattning. När hästen gått bra, bryt av till skritt ge långa tyglar och beröm. Fordra inte långa pass i början.
Du måste ha klara tydliga hjälper för de olika gångarterna. När du begär tölt tar du ett uppresande tygeltag, sitter ner stadigt i lodrät sits, och säger t.ex. sssss till skillnad från travens smackning eller traav. Lättast fattar du tölt från skritt om hästen är framåt och energisk annars genom att bryta av från en snabbare gångart. Glöm inte att ett långt dressyrspö också är en hjälp.
Att verkligen rida en islänning i alla olika gångarter kräver stor känslighet hos ryttaren och det är en verklig LYCKA när man lyckas!:))