Läder och kallt
Undrar en sak. Hur mkt stryk tar lädret av att hänga kallt. Jag har inte i det stallet där jag hyr in min häst, tillgång till något värmeutrymme, så träns och allt läder hänger i det kalla stallet. Funderat på om det tar jättemkt stryk, om man borde ta hem de? Min sadel är inte i läder så den behöver jag inte tänka på så sett. Har en Wintec Isabell dressyr….den känns ju lite mockaaktig….Dum fråga kanske men jag har tänkt mkt på detta och inte fått svar…vad säger ni här inne??

Det är sämre för lädret att hänga varmt för det torkar ut lädret. En uppvärmd sadelkammare är mest för våran bekvämlighet.

ok…trodde det var bättre för lädret….
Då är det ingen fara att det hänger kallt då

Jag har hört att det är bättre för lädret om det inte är för kallt, då detta kan innebära att sakerna inte torkar som de ska. För när man är ute så blir ju lädret ofta blött av svett eller väder. Så detta behöver torka upp. Men jag kan ha fel. Men så har jag fått lära mig i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det borde väl börja mögla om det hänger kallt och aldrig torka upp.

Luftigt och kalt ska det vara om man nu hänger ett blött träns i ett kallt och fuktigt utrymme, då bör det mögla. Men kyla i sig är ingen fara för lädret, läder får inte torka ut heller då spricker det.
jag har min sadel hängandes i uteboxarna….har inte blivit förstörd ännu av 25 minusgrader.detta låter dumt kanske men jag har faktiskt glömt att ta in den då jag inte ridit sen i höstas.men däremot tränsen möglar.det nya möglade men inte det gamla.lite märkligt.
mvh anna

jag har ju alltid hört att saker ska hänga i sadelkammaren för att inte mögla. det är ju lite lustigt…
Jag har mina sadlar och träns en kall vedbod. Det går bra att hänga in saker där även när dom är fuktiga… Veden som ligger därinne fungerar som läskpapper. Men när det är riktigt fuktig luft också ute så händer det att det möglar på en del saker,,, särskilt på dom grejorna som jag använt mycket olja på.

tror ni inte det hänger mkt på om sadlen är van vid att vara ute?
Intressant tråd då jag också har funderat en del på det!!! Ska det helst vara typ 10 grader varmt? Kan det vara lagom och en avfuktare?
Det är ju dyra pryalr så det är ju skönt om de håller ett tag!!!

Jag känner en som inte har en varm sadelkammare inte någon utan värme heller för den delen. Hon har allt i kallstallet och det är mögligt och luktar unket om allt.

Det jag fått lära mig är att en sadelkammare som håller runt 10-15 grader är bäst, både för läder och täcken. Då tar man för givet att grejerna sköts om med insmörjning (spricker inte då). Men som jag skrev tidigare, mycket möjligt att jag har fel, men de saker jag sett som inte har förvarats på detta sätt har faktiskt börjat mögla efter ett tag och lukta riktigt illa.
Audiatur et altera pars

#11 i stallet är det ju jättefuktigt klart att det möglar. Jag har mina saker i ett ventilerat förråd som håller några grader varmare än ute på vintern, något svalare än ute på sommaren. Jag har inga problem med mögel. Men det är klart skulle jag hänga in fuktiga täcken där så skulle jag få problem. Svalt och torrt är det bästa. Sen behöver det inte vara flera minus, glömmer jag något i stallet på vintern då möglar det.

Nej, detta stall är inte så fuktigt. Det är inget logtak så det är jättehögt och sedan är det eg ett kostall. Så det är stort. Hinner aldrig bli fuktigt. Det är kallt bara.
Jag har också hört det du skriver Åsa. Så har vi i sadelkammaren. Fungerar bra.

Jag har det också så i min sadelkammare.
Audiatur et altera pars

Fukten är fiende inte kylan..
Jag säger som #16, det är ju inte bra att ha fuktigt i stallet eftersom olika mikroorganismer då trivs och kan framkalla bl a mögel och sjukdomar. Oftast brukar man väl försöka att inte ha ett fuktigt stall?

Jag har mina saker i kall sadelkammare och har alltid haft de. Aldrig tagit skryk. Kommer de snö på så borstar jag bara av de.
det är inge bra om lädret hänger där det är för kallt, men lite kyla tror jag inte gör nått.