Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2716 ggr
Linda
0

Sadlar

Jag tycker att sadeldjungeln är så enorm att jag alltid kontaktar Mustang om jag vill/behöver köpa eller fixa till någon sadel för att jag inte själv har tid eller kunskap att veta hur den maximalt ska sitta och vad behoven är.

-Därimot har jag ridit i så pass många kvalitè sadlar att jag blivit bortskämmd med att veta vad jag vill ha och inte vill ha.

-Vad har ni för sadlar?

mvh Linda

Rökkvadis
0

Jag håller med! det där med sadlar är hopplöst så jag tog hit en sadelinprovare så nu har jag en Henry de rivel island .Glad

jag trivs jätte bra med den sadeln och den sitter jätte bra på hästen förutom att den kan åka fram lite grann vid kraftiga nedförsbackar.

Linda
0

Jag har haft en Henry de rivel dressyr jag var jätte nöjd med, bra knä stöd osv men eftersom den var lite väl stor för mig åkte den med en häst jag sålde.

-Jag har lite problem med att hitta den "perfekta" sadeln eftersom jag är rätt smal och liten rumpa så jag rider i 16 tum och därför har jag en spec. best. från Pessoa jag är jätte nöjd med.

mvh Linda

Rökkvadis
0

Det där hade jag problem med just tum storleken, jag tänkte att jag är ju så kort o liten så 16" skulle nog vara perfekt men då menade sadelinprovaren på att så liten var jag minsan inte så 17" skulle jag ha, jaha så då fick man reda på att baken hade växt sen sist jag kollade på den Räcka ut tungan

Jag minns att jag testade stubben dressyr men den kändes som om jag satt i nedförsbacke, o sedan stubben island gud vilken sadel helt underbar men tyvär för dyr för min plånbok.

Hon hade ca 30 sadlar med sig 3st passade på min dam, hon har så kort rygg men ändå ganska bred över ryggen så hon har nog 34 i bomstorlek om jag inte minns fel.

Rökkvadis
0

Jag måste berätta om mina bekanta som då skulle köpa en western sadel till en nordis, grejen var att hennes make skulle köpa sadeln till sin fru i 40 års pressent.

Han gick då in i affären o kollade på sadlar exbiditen kom då fram o frågade vanliga frågor om vilken modell på sadel o häst osv, sedan frågade hon om vad det skulle vara för tumstorlek killen såg ut som ett frågetecken sen tänkte han att det måste vara hur stor hästen är, så han vräker ur sig att JO! hon är jätte stor gigantisk och visade med armarna o exbiditen såg ut som en fågelholk o han började då fundera på om han hade sagt nått galet………..

innan han då fick reda på att det var frugans rumpa hon menade……. Glad

Linda
0

ha,ha!!

CBA
0

Jag rider då (givetvis då jag är westernryttare) i en westernsadel av reining modell. Den har full quarterbom och 16" säte. Det är lite "bling-bling" på den och ett vackert korgmönster med ekblad på tex fenders (stigläder).

Den är skön som en soffa och den är som gjord för mig Glad

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Matilda
0

Hästen som jag är medryttare på har en bomlös sadel. Har aldrig tidigare ridit i en sådan och jag måste säga att jag gillar den skarp. Den passar mig utmärkt.

Sedan hade min kompis en lewa sadel till sin häst, en allround. Den var även oerhört skön att rida i.

/Matilda

Linda
0

#6 +#7

Eftersom jag är mer akademisk i min ridning nu mer så är jag oxå sugen på att hitta bomlösa varianter men så har jag alltid haft en liten dröm att ha en westernsadel när jag rider ut..över ängarna…

CBA
0

#7+#8 Ägaren till min medryttarhäst rider distans och då rider man oftast med en bomlös sadel. Den hon har är väldigt mjuk och skön att sitta i, som att sitta på en mjuk kudde.

Min westernsadel är oxå underbar att rida i, man sitter stadigt och bekvämt….som hemma i tv soffan Flört

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Stenis
0

Jag har världens största svanskota, jag har praktiskt taget en kuperad boxersvans.. Det har alltid varit ett litet problem för mig, speciellt efter att jag gick ned från storlek 40 till 36, det skyddande fettet försvann.

Stûbbensadlar har pågrund av sin enorma hårdhet alltid varit en plåga för mig. Ridskolan vi red på under skoltiden hade mest bara Stubbensadlar, vid dressyrlektionerna brukade jag springa allt vad jag kunde till sadelkammaren för att sno åt mig något av de tre exemplaren av Morris'nNolan dressyr som fanns. Den sadeln passade min rumpa perfekt.

Min rumpa trivs också utmärkt i en mjuk Zaldi så det har blivit några zaldisadlar genom åren för mig.

Jag har ridit i några bomlösa saldar, men har blivit lite besvikna på dem. I alla har jag känt att mina ben har hamnat långt ut från hästen och jag har haft svårt att komma åt med skänklarna i dem.

Linda
0

#10 Jag har oxå problem med svanskotan efter en förlossningsolycka när jag fick min dotter så sprack den..Därför kan jag bara rida i min egen.

Wanilj
0

Min ända har också växt en hel del!!!! he he he!!! normalt sett brukar jag vara en 34-36 i kläder så rumpen vart ju inte så stor då… nu har jag ju fått barn igen och trivselvikten ville inte försvinna helt! Så jag blev rådd en 17 tums( mkt deppig rumpägare) har nu införskaffat en Olympic Jessica(dressyr) normal mot vid… tänkte den skulle passa lilleman och töserna ett tag… Har dock sett att den är för smal för araberna men lite lite vid för honom… Men en padd och lite mer muskler så ligger den som handen i handsken på honom!!! Jag har provsuttit den på den gamla och den är underbar!!!! Man hamnar bara rätt… behöver inte ens tänka på det… Så se upp Kyra!!!Flört Hoppsadel har jag ingen ännu men ni här kanske kan tips på om någon som är bra och inte tokdyr.. mkt stöd vill jag ha!!! Pessoas sadlar är de än så länge skönaste jag ridit i…mums!

Mvh Wanilj

Linda
0

Olympic sadlarna är mkt kvalitè för lite pengar blev otroligt överaskad när jag fick provrida i Carolas (Gejsas) för visst var det en sådann du har Gejsa?

mvh Linda

gejsa
0

Va! Har du ridit Gejsa? Det minns jag inte faktist.

Har faktist för mig att det var en Kieffer dressyr som jag hade till Gejsa. Och att jag har en Olympic dressyr till Gobban. Eller också är det tvärtom. Har iaf sålt Gejsas sadel hon fick skav av gjorden. Nu har jag köpt en wintec cair allround igen. Har haft den förut.

Tyckte även om den gamla Lewasadeln som var första sadeln till Gejsa.

Carola

Linda
0

#14 Nej det var ju när jag provred Soya Glad

gejsa
0

Jasså lånade vi inte sadeln från Gobban då? Jag menar dom hade ju samma rygg och manke ung? För isf var det ju en Olympic. Den har jag kvar än. Är ju jätteskön.

Carola

LinneaG
0

Jag har din gamla Linda =)

reddie
0

Då min förra sadel blev för nött så köpte jag en horse saver syntet sadel. Lätt att gör ren och hantera. En nackdel är att de är lite hal. Helskott som gäller. Red i jeans härrom dagen och herregud vad jag sladdade runt.

Mandysan
0

Hej!
Där jag rider är det mest stübben sadlar och globus…
Dom är jättesköna! Min syster har en Kingston sadel och den är inte alls bekväm :/
Vi köpte den samtidigt som hästen i Agusti och nu har hennnes rumpa fått nog så nästa sadel blir nog en globus loke!

Linnea H
0

Hej! Min favoritsadel är en golbus clic hopp.  jag tycker den är underbar. mkt skönare än dressyrsdadeln ;)

...P...
0

Jag gillar min Prestige-dressyrsadel mkt! Annars är Röösli-sadlarna helt underbara, otrligt bra stöd för skänkel o säte. Mest sadel för pengarna ger nog Hubertus, de har helt okej sadlar för otrloiga priser. Har en som är jättegammal och fortfarande helt bruksduglig och superskön att rida i. Min hoppsadelfavorit är kieffers flatbackmodeller + de nyare stûbbensadlarna som är mjuka i sätet. Prestiges Appalosa golden star hoppsadlarna har oförtjänt bra rykte - de är fruktansvärda att rida i (rekomenderas verkligen inte!).

Lina
0

jag har en Wintec 500 dressyrsadel. den är skön och rida i och mycket lättskött men den hade kunnat vara något djupare. + ikanten för deutbytbara bommarna och för cair systemet. ToppenFlört

emsems
0

jag har ust nu gfaktiskt bara e hoppsadel (håller på sälja hästen), det är en albion. lite dyra, men det var den enda som satt kvar på hästen när den hoppade. (hon har rund rak rygg "utan" manke)

Minetta
0

jag har globus clic hopp & dressyrsadel :D

Mandysan
0

Nu har jag ingen till min pålla…

#24 Jisses vad många sadeltrådar du puttar upp ;P