Vad har ni för sadel?

Å jag har en Morris and Noland sadel med gelsists som jag sitter och njuter i=)

Jag har en märkeslös dressyr sadel och en Passier Hannover, hoppsadel. Passieren är jätteskön, har stöd runt knäet och benen.
Om det inte står ngt märke på din sadel är det nog en märkeslös, precis som min dressyrsadel. (har även en allround som är märkeslös)
Jag har en märkeslös dressyrsadel och en Kingston hoppsadel, flat och cutback

Jag tror jag har en olympic dressyr till Gobban. Till Gejsa har jag en wintec cair allround, åt Fille och Sorro en ny thorowood dressyr.

Jag har en dressyrsadel av märket bates. Med luftkuddar.
/Elin

jag har en stubben hoppsadel,väldigt skön faktiskt!:)

en big horn westernsadel :)

2 westernsadlar. Harkel har en Double C Basket Rooper och Junior har en ropingsadel han med, tror det är en Crates men jag minns inte…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jag har en brun Stübben allround… Den är jättebra : )

Jag har en crown dressyr sadel, En kingston allround En Hubertus allround, En Westernsadel från hööks "vet ej märke", En dressyr sadel utan märke som för övrigt är till salu…

En kieffer allround. , från www.sharpman.se
Vete fan vad det är för märken (tror iof det står nånstans med synteten), men Kamé har syntet och Monessa har allround.

Jag har en Lewa allround..är de nån fler som har en lewa sadel? Jag har aldrig sett någon mer än min egen..men jag älskar den sadeln, helt underbar.

#24 Jag har haft 3 olika Lewa sadlar, trivdes inte så super i 2 av dom men den ena va underbar för skogsridning och bus. Har en Lewa hängandes i stallet nu som inridningssadel till dom den passar.
airam: Lewa sadlarna tillverkas inte mer tror jag, aldrig sett någon ny… Men det är ett rätt vanligt äldre märke. Sett en hel del framförallt allround och hopp, någon dressyr, men det har mer sett ut som en allround-dressyr.
Jag har suttit i flera lewa-sadlar faktiskt… Har inte tyckt att de varit särskilt trevliga, men jag har hört att de ska vara bra att sitta i… Är iallafall bra kvalité på dem, de lever nästan lika länge som gamla Stübben sadlar (och det är inte ovanligt att det finns ex som är över 40år!).

#25 Okey..tillverkas dom fortfarande? Den jag har är väldigt gammal..fast den är i bra skick.

#26 Jag har också för mig att de inte tillverkas längre. Men bra kvalitet är de verkligen, jag vet inte exakt hur gammal min är. men den är minst 20 år iaf..men tror att den är ännu äldre.
Har inte suttit i fler än min egen, och den skulle jag inte vilja byta ut.

en cliff-barnsby sadel har jag..

#24, jag har också en Lewa allround, Lewa Comet heter den. Har då aldrig suttit i en skönare sadel, underbar! Verkar vara olika på sadlar, min kompis hade en som hon tyckte var obekväm. Det är en sån sadel som passar på massa hästar, har den både på arab & russ! Ganska lik Stübben Rex alltså.
Nej, den tillverkas inte längre. På åttiotalet slutade dom, har jag för mig. Därför rätt världefulla :)

#24 sålde min lewa för inte så länge sedan. den var heelt underbar att rida i.
har en zaldi och en börjes spec.
Jag har en Wintec 500 Alllround till min Nikita :) fin sadel, fick den begagnat, då va den inte riden i, bara spänt på hästarna som tillvännings-sadel… ;D
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Lisette, de sadlar du jmf med är alla ökända för att vara helvete för de flesta att sitta i :p Då förstår jag att lewan framstår som en gud lol
;)

det beror nog lite på hur man själva är byggd tror jag. för zaldin tycker jag är skön den med. men eftersom lewan inte passade mina pållar fick den vandra vidare.
Zaldi… men har ju ingen häst just nu!

Min första sadel var en Lewa comet allround. Den var jättegammal men helt ok som inridningssadel. Sålde den till Stockholm för 1500 kr för ca 5-6 år sedan. Så dom är ju fortfarande populära. Tyckte då att man satt helt ok i dom.

en horse saver allround just nu inte till nån häst….
en syntetwesternpleasur till shirley
till max får jag ju me sadel Double C Basket Rooper (western)
moye har inte fått nån än…. ;-)

Har en Globus Clic dressyrsadel och en gammal hoppsadel som heter Romano B.T tror jag, har ingen koll på vad det är för märke…

Har en Griffin dressyrsadel och en gammal stubben hoppsadel. Båda är så sköna.
Jag har en bomlös Knights med en torsionpad till.
till tova hade jag en Albion, till mirran har jag just hittat en dressyrsadel, minns ej märke, och inte ännu någon hoppis

oj…rörigt detta med sadlar.
Fontane har en westernsadel, vet ej märket. Har den bara som vänjningssadel just nu. Rider ju honom inte.
Pim har en dressyr sadel Wintec cair, men den använder jag inte längre på honom. Den är utprovad men han blir svullen i ryggen av den så den ska säljas. Kommer aldrig kunna passa Fontane. Så Pim får just nu låna Lindas syntetsadel det lilla vi rider honom. Väntar hem hans gamla….
jag har en griffin dressyr, en wintec westernsadel, en monté sadel inköpt i Frankrike och en ponny puta till shettisen.

Finns det wintex westernsadel? Det har jag missat.
nu ha rjag köpt en wintec dressyrsadel till mirran.. så nu saknas bara en hoppis!
I militären har vi manskapssadlar… Håll er långt borta från dom :p
Privat rider jag oftast i en stübben tristan eller zaldi super star (tror jag den heter) :) stübbensadeln är guld för min beniga bakdel :p

#53# Har man sett en wintecwesternsadel. Tack snuttan.

Jasså är dom inte sköna slo? Det har jag hört att dom är. Ditt arsle kanske är för benigt. *ler*
#56 Garanterat för benigt, jag får skavsår på sittbenen *asg* Men jag har hört olika, det är tydligen så att antingen älskar man dom eller så hatar man dom… ;) Fast man sitter ganska bra, djupt säte :)

#57# Hi, hi jag förstod det. För jag vet många tjejer som gillar den sadeln annars. Har inte själv prövat den faktist.
Hur går det annars att rida hästarna då. Har inte sett att du skrivit något än ang det.
Hehe… Det är halvblod ;)
Dom kan alla olater som det finns namn på, är lata, sega, tråkiga… Av dom tre ridlärare jag ridit för hittils finns det en som nog kan ge mig lite, dom andra är helt värdelösa.
Fast dom kladruberna jag ridit var riktigt roliga, kan jämföra med araber, fast större och kraftiga, lätt för samling och sånt :)

Ok klart dom måste vara lite lata och sega och så där. Dom ska ju ridas inne i stan med ju. *ler* Du kan ju inte ha en hispig häst om den ska ridas i trafiken.
Hehe… Hispiga är dom när dom vill, fast jäkligt trafiksäkra. E20an går precis utanför och dom klipper inte ens med öronen när man går där, känns skönt :)
Men hittils är vi uppe i 17 vinare på 48 man… Ramlar man av får man böta en vinare ;)

ha, ha har du fåttt köpa någon än då?
Självklart inte, jag har till och med slagit vad med mitt befäl om att jag inte kommer ramla av en enda gång ;)

#63# Oj, det var tufft gjort. Du har inte tänkt på att han känner hästarna? Han kanske ger dig en häst som har lite krut i sig någon vacker dag. Bara för att du ska ramla av. hehe
Jag har ju sett militär hästarna en hel del, och de är ju lugna även kring panikartade hopphästar och tossiga arabhingstar som försöker moppsa emot alla… De ser inte ut att beröras av något :p Är nog inte så stor risk att man åker av som militär på de hästarna om man har ridhästvana sedan tidigare…

Fjorden går med en Wintec allround.
Farbror varmblod går med en Stübben Siegfrid. Jag bara älskar stübbens sadlar och framför allt Siegfrids modellerna. 
Jag har en wintec 500 allround cair. Syrran en bates caprilli. Sen har vi en Kingston allround som vi försöker att sälja.
#67: Vad är det för storlek på er kingston?
#68 Bom är typ vid och sitsen är runt 15"…
#69: Passar till en söt liten ponny då.. =) Hoppas ni får sålt den.

#65# Visserligen är dom kanske lugna men dom är ändock en häst som fortfarande har flykt inom sig om dom blir rädda.
Gejsa: Det går att träna bort instinkter, så som flykt instinkten…
Har två suberb exempel på det. Dels min tränares läromästare som när han får panik stannar upp och bara väntar på matte, hur rädd han än är och värkligen rullar ögonen och andas djupt, för att han just har så pass mkt förtroende för henne. Och ang omträning utav instinkter så jobbar jag själv på det och det finns tanke övnignar tex som man kan göra för att ändra på ens naturliga tanke-gångar/banor/sätt.
Finns desutom raser utav hästar som Inte har flyktinstinkten när de blir rädda, utan istället fryser fast. De ryska baskjiererna är ju bla sådana, är överlevnadsstategi som gjort att de ändrat på den instinkten/naturliga beteéndet…
Och det är ju det som man jobbar så mkt på för att kunna rida på så pass hårt trafikerade vägar som militären och polisen bla gör i innerstaden, de hästar är ju vana med det. De måste ju ta sig en rätt bra bit förbi trafik för att bara komma till ryttarstadion med ridhusen, jag har dock inte någon koll på exakt hur långt så det kanske inte är fullt så långt :p Slo får nog svara för det. Jag var mer upptagen att flörta med en söt militär och se till att jag som hingsthållare höll min häst ;)
#64 Ja det är jag övertygad om att han kommer göra, och det hoppas jag också. Jag vill ha lite utmaning när jag rider ;)
#71 Nope, så ser dom inte ut ;)
#73 Nej, vi behöver bara gå längs med E20an, med en liten allé mellan… Och sen under motorvägen, så är vi i grönområdet som måste passeras innan man kommer fram till ridhusen :) Vad har du gjort i lumpen förresten? :P
#70 Vi har försökt sen i slutet av september=/…
#75: men vad segt! vad tar ni för den då, kanske överpris? ;)
#76# Jag tycker faktiskt att vi tar väldigt lite, men men
jag har en farmland ponizana( tror det stavas så)
den är jätteskön!
#77: hehe ok, vad kostar den då? Är det en bra sadel tycker du? Funderar nämligen på en kingston till min Yrla. Har läst mycket negativt om den på buke men tidigare ägare hade en kingston till tösen, och tyckte den fungerade bra så jag tycker att det är värt att höra sig för i alla fall… vill ju inte ha en skräpsadel förstås.
#79 Jag tycker att det är en hyffsad sadel OM man inte har så stora krav. Den här var tokliten för oss men vi fick med den när vi köpte Corall.
Men den duger alltså utmärkt om man inte har några större krav. Jättebra är själv snittet på sadeln.
Vi sa från början 500:- för den men har nu ändrat oss till 400:- för vi vill verkligen bli av med den.
Slo: jag har inte gjort något i lumpen. Har ridit en häst på ryttarstadion och flörtat med militären bara :P
Haha, okej :p