Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 1976 ggr
Cornet
0

Sadel problem!

Igår gick bommen av på min hoppsadel. Vilket är typiskt mig. Skulle sadla av ute och skritta barbacka i skogen efter dressyr pass i paddocken. Då skyggade hästen för något och sadeln for i marken och förmodligen blev övertrampad av mig. På söndag har jag hoppkurs som kostat mycket kan jag lova. Jag vill få ut träningen som jag behöver på kursen då är frågan om det kan på något vis vara farligt/dåligt för häste, att hoppa med dressyrsadel? Mamma säger att det kommer bara bli svårt för mig men inte skada hästen. Jag lär hoppa kring 1m på någon bana. Har inte fått något information om hur träningen kommer gå till.

elin
0

Jag har hoppat 90 med min häst i dressyrsadel. Tror mer de påverkar dig isåfall.. men mig har de inget gjort dock.

/Elin

Cornet
0

Man borde få fel stöd i dressyrsadel? Jag har otroligt nog aldrig hoppat med dressyrsadel. Jag föredrar att helt hållet rida i hopp eller allround.

elin
0

Vad menar du med fel stöd?
Dålig följsamhet eller vad syftar du på?

Du gör ju trots allt som du vill, men du verkar ju inte ha så många alternativ att välja på om du inte vill hoppa barbacka.
Mig har det iaf inte påverkat negativt att hoppa i en dressyrsadel.

/Elin

Cornet
0

Det första så är det mycket obekvämt med korta stigläder på dressyrsadel. Benen var fel och man får inte samma stöd i hoppet som på en hoppsadel som är byggt till hoppning.

Jag vill bara inte oroa mig på att ska da hästen. Annars blir det dressyrsadel hoppning imorgon! Räcka ut tungan

Serious
0

Det är sällan man ser hästar hoppar sämre eller synbart störas utav dressyrsadlar vid inte alltför svår hoppning på lägre hinder.

Utan det är mer ryttaren än hästen som brukar få problem. Innan det att man kommer upp i den nivån att dressyrsadeln stör hästen kommer ryttaren vara rätt irriterad på sadeln långt innan dess ;)

VeNyRa
1

du kan inte låna en sadel bara tillfälligt av någon?

Cornet
0

Tyvär inte. Har svårt att hitta sadlar som passar nu. Det lär bli barbacka ridning och dressyrsadel hoppning minnst ett halv år frammot :( Jag som ska tävla Regionalt i mars. Mamma hade ringd runt och kollar runt om passande sadel. Hittade inte en enda.

Det goda är att jag red ut med dressyrsadeln idag. Vi hoppa hinder i skogen. Hade korta läder, skulle testa osv. Jag kan inte säga att det var bekvämt. Dessutom var det mörkt och ingen har plogat up terrängbanan. På det viset gick det inge vidare men jag tror att det kommer gå bra imorgon!

Marija
0

Vilken otur! Kan tyvärr inte göra mer än att önska dej lycka till! :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Cornet
0

Jag har mer otur än någon annan det kan jag lova. Tack. Berätta imorgon hur det har gått :)

Cornet
0

För er som är intresserade så tänker jag aldrig hoppa med dressyrsadel någonsin igen. Det var otroligt dåligt stöd. Dunsade ner i sadeln en del i början. Hoppade D ponny på 130 ett få tal hinder och det mesta låg på 110. Min tränare tyckte att det var bra balans träning. Det tyckte inte jag. Jag vet inte varför men det fans ju inga kåpor att ta stöd mot. På dressyrdalar är det nästan tunnt jue. Dessutom for mina skänklar jätte mycket bak.

Det possitiva är att vi har hittat en sadel som skulle passa. Kanske lite för stor men har vi tur passar den med padd. Den är nere i Skåne. Vi får se om det blir av!

Serious
0

#10 Du fick iallafall känna på hur viktigt det är att ha en sadel som ger rätt stöd ;)

LinaN
0

#10 inget ont som itne har ngt gott emd sig ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Cornet
0

Jag tycker alla borde prova hoppa med dressyrsadel. Det är ganska roligt men det går inge bra!

Peppe
0

Hoppade typ 50 cm i en dressyrsadel en gång (fanns ett hinder framme så var bara tvungen att testa Räcka ut tungan). Peppe hoppar mjukt som en katt, men jösses vad hemskt det var med en dressyrsadel! sitsen blir ju helt kass

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mandysan
0

Jag älskar att hoppa i dressyrsadel ;P

Cornet
0

Prova att hoppa först i en riktigt bra hoppsadel, byt sedan till dressyr så får man värkligen känna på hur hemskt det är. Alla upptäcker det på sina sätt. Men har ni tänkt på hur härligt det är att hoppa med barbacka sadel. Man får inte så mycket stöd men man lär sig balansera. Min dressyrsadel gör så att jag tappar balansen.

Mandysan
0

#16 Jag har aldrig ridit i hoppsadel, bara dressyr och allround ;) Och då är dressyrsadel överlägsen att hoppa i tycker jag…

Peppe
0

Mandysan, kan det inte vara skillnad på olika dressyrsadlar också? vissa "låser" ju fast en ganska bra så man inte "kan" resa sig ur sadeln. en sån lånade jag, funkade jättebra i dressyren, man satt superbra men i hoppningen var den kass ;) endel dressyrsadlar är ju inte lika bra som andra dressyrsadlar, och borde ju då vara lite mindre hemska i hoppningen. flum-flum

fridak
0

#18 de dressyrsadlarna med stora stöd, spec. om de är utanpåliggande borde vara hemska medan de med mindre, nästan obefintliga stöd borde fungera "bra" i hoppning

Peppe
0

#19 haha ja det var nog det jag ville få fram Flört

Mandysan
0

#18 Säkert, de dressyrsadlarna jag har ridit i har haft normal stora stöd ;) Men vet vad du menar…

Yessica
0

Jag hoppade väldigt länge i dressyrsadel på en av mina fd medryttarhästar. För ägaren hade inte råda att köpa en till sadel.. men sen fick vi låna en hoppsadel, det var skönt. Men jag tycker det funkade bra med dressyrsadeln..

Jag tycker att det inte ska vara sadeln som gör ryttaren till en bra ryttare.. har ni ridit i en flat back sadel utan kåpor ngn gång? (A) haha.. där känns det som om man hänger löst, haha. men jag tkr nästan det är bättre. då måste man verkligen lära sig att vara stadig, itstället för i en sadel med kåpor och grejor som gör att man sitter fast.. då blir man ju ingen bra ryttare..? eller?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Minetta
0

Det skadar inte hästen att hoppa i dressyrsadeln. det är väl bara lite svårare för ryttaren att sitta kvar kanske. har själv hoppat 80 cm i dressyrsadel.