Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 846 ggr
Peppe
0

Fodersort och pris

Jag funderar på att ändra om i Blackys foderstat. Jag skulle vilja komma bort från pelletsen.
Följande förslag finns, det ingår 8 kg hösilage i samtliga utom sista:

• 1.5 kg havre

• 0.4 kg betfor

• selentillskott

• 1 kg müsli

• 0.3 kg havre

• 0.3 kg betfor

• selentillskott

• 10 kg hösilage

• 1 dl betfor för att få ner selentillskottet

Men denna sista är väl inte så seriös, han kommer bli skitsur om inte han får nåt krafftfoder när alla andra får.

Nuvarande foderstat

• 8 kg hösilage
  • 1 kg groov 90
  • 0.3 kg betfor
  • 0.2 kg havre
  • selentillskott

Grejen är den att jag vet inte vad som händer om jag ger havre… Louise sa att han inte bör äta det, men han får lite nu och han har blivit aningens stissigare, (eller så inbillar jag mig, fullt möjligt. har ju blåst mycket på sista tiden också) men jag har inga problem med det.
frågan är vad som händer om han för uppåt 1.5 kg? om det sätter sprätt i huvudet ordentligt då?

Hösilaget har en TS på 82.2% innan nån börjar gapa

Till sist undrar jag om nån vet vad kraffts blå müsli kostar eller om ni rekomenderar någon annan müsli

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

IdaS-A
0

Vad är det för ras?

Våra stora får mkt havre, är inte stissiga. Araber och halvblod.

Varför vill du komma bort från pelletsen?

Alex
0

Bara nyfiken, varför du vill byta från pellets till havre?

Själv undviker jag helst båda sorterna och anser att det finns bättre foder, som är bättre anpassat till hästarnas mage och tarmsystem.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cilla89a
0

10 kg hösilage och 1 dl betfor låter mest ekonomiskt :P

1.5 kg havre är 3 liter havre, låter mycket :O

Medarbetare på Dressyr.ifokus

susanne-s
0

Ju mer grovfoder dom får i sig desto bättre…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Peppe
0

#1 korsning av nåt slag, import. men han är 147cm och stor.

Jag vill komma bort från pelletsen eftersom den är gjord som den är gjord. känns som att det är en massa grejer i för att den ska hålla sig

#3 mycket ja. men annars går det inte ihop sig i slutändan. kan bara ge betfor en gång om dagen så vill inte ha mer där. detta var ju bara ett av alla förslag, man kan ju vrida runt hur mycket som helst men la ut lite grunder bara så ni vet ungefär vart det ligger

AusaBausa
0

vad väger 1 liter betfor?

Peppe
0

#4 jag kan inte ge mer än 10 kg hösilage, det är såpass bra värden. och han vill ha lite skrammel i krubban annars blir han lessen…

Peppe
0

#6 det enda jag vet är att betforen jag ger just nu väger 80g/dl. (alltså 800g/L) ska gå över till "vanlig" betfor sen också så får väga om det då

Alex
0

Men om ni har så bra värden i höet, varför ge så mycket havre? Räcker väl med bara lite kraftfoder i krubban om det bara är för att han ska få nåt..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

#9 jag ger ju inte så mycket havre… det var som sagt bara ett förslag så ni vet lite vad som krävs

Äter Blackys grannkompis upp kraften före honom så står han och sparkar i väggen och gör utfall

gejsa
0

Hade det varit jag så hade jag hellre gett mer grovfoder och mindre kraftfoder. Jag har bra värden i det så dom behöver bara mineraler. Du kan ju ge någr morötter och hårt bröd så får din häst något i krubban ändå. Det är ju klart bäst för hästens mage och er ekonomi med antar jag. Det tar ju längre tid för hästen att tugga hösilage också mot att äta havre tex.

Alex
0

#10 Blanda i lite hö i krubban då, han kanske är så lättlurad? ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

#12 haha XD nej det tror jag nog inte han är

Peppe
0

gejsa du kan gärna få pula ihop en foderstat om du vill. jag använder ju hoppicampus för att kolla om jag är ute och seglar helt eller om jag ligger någorlunda inom ramarna men jag vet ju inte vad han ska ha i MJ och smb rp egentligen

gejsa
0

Du kan sätta ut mj och smrp så kan vi se hur mycket det blir om du tex ger 8 eller 10 av det.

Peppe
0

7.6 MJ, 48g rp / kg foder

gejsa
0

Om du ger 8 kg får du 61 mj och 384 smrp.

10 kg 480 smrp och 76 mj.

Sedan vet jag inte hur mycket du rider och hur stor hästen är.

Men du får en kvot på 6,3. Det är väl bra om du inte rider så hårt. Hur mycket rider du?

Nej, nu börjar lets dance. kommer tillbaka sedan och läser.

Peppe
0

Han går ca 5-6 dagar i veckan (ibland mindre beroende på skolan). allt från 40 minuters lunkande i skogen till 1,5 timmes hoppträning

gejsa
0

Ok! Jag tycker att du ska pröva att ge honom 10 kg hösilage och inget mer. Men hoppar du så länge och ofta så krävs det en högre kvot. Ge honom någon dl havre och mineraler och några morötter så har han iaf mat i krubban. Så gör jag nu med mina hästar när dom har så bra kvot i höet.

Peppe
0

lite betfor vill jag gärna putta in också så han får i sig selenen….

gejsa
0

Ja, det räcker ju med 1 dl och myyyyycket vatten så får han slörpa i sig ett bra tag.

Peppe
0

#21 haha han kan inte äta med för mycket vatten i XD jag tror han bli stressad av för mycket vatten så han kastar i sig det och sen hostar han ett par gånger. men det funkar sålänge man inte överdriver med vattnet

Mandysan
0

#22 hihi… Våra hästar är tvärtemot, till 2 dl betfor har jag 15 dl vatten^^

Peppe
0

#23 ja jag vet inte vad han håller på med…. han kör ner hela näsan till botten så vattnet åker ju in överallt XD

tessa
0

Vill du ha skrammel i krubban, kan du kanske köpa fodermorötter och ge? Själv köper jag en 25 kilos-säck för 50 kr. Bara att mata på.. ;)

Believer
0

en säck krafft müsli kostar ca 225 kr på gg.

Fluum
0

om du tycker han bli stressad av havre sa du inte ge det. rådfråga med nån där du köper ditt foder.