Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 2593 ggr
Smex
0

Mitt magra elände del2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Forsättning ifrån "Mitt magra elände". Blir så jobbigt då det blir så många inlägg. =) 

Ja idag fick jag reda på att jag är värdelös som fotograf.Räcka ut tungan Bilderna är kanske inte just dom bästa men jag försökte så gott jag kunde ta kort på min häst.

Har nu tagit bort hösilage helt på kvällen och ger nu enbart 4 kg hö. Han har också halm som han tuggar på mycket så han har fri tillgång inne i boxen (som han alltid har haft).

Han får nu 7 msk olja (förut fick han 5 msk). Nästa vecka ökar jag till en hel dl.

Så fort jag har fått tag på bilen+sambon så åker vi och köper lusern och ett kolla-mask-paket. Visade sig att det fanns ett sånt paket där jag brukar köpa mitt foder =P

PS bry er inte om hur klippningen ser ut. Det var första gången för mig då jag klippte honom. Så det är lite hackikt och ojämnt. Men det är funkar =)

Smex
0

sidan

Smex
0

andra sidan

Smex
0

bak ifrån

Smex
0

Så här såg han ut i April-maj förra året.

elin
0

Är hästen gammal?

/Elin

Smex
0

nej han fyllde 12 förra veckan. Han är rasen fullblod.

jen
0

jag skulle inte ge halm till en smal häst, för detär bara bukfylla.

bättre att ge hö plus lusern.

sen skulle inte jag råda dig att öka oljan, utan minska istället eftersom det bara är energi i olja. Din häst ser ut att behöva Protein.

mazze
0

Måste nog säga att det ser mest ut som att han har tappat enormt mkt muskler. Har ni värdet på höet? Hur känns han över revbenen, är lite svårt att se på bilden?

elin
0

Okej, trodde han va äldre eftersom han var rätt så svankig..
Han har nästintill inga muskler (dock tycker jag mig se lite underhals(?))

Jag hoppas du inte blir ledsen, menar inget illa utan utgår bara från det jag ser.

/Elin

Smex
0

#7 men han får ju knappt någon bukfylla. Han har gått på halm i ett år.  

#8 har tyvärr inte värdet på höet. Vet bara om att det är väldig energirikt hästhö. det är väldigt hackat och torrt och grönt. Luktar bra och dammar inget. Bonden som odlar detta gör just för sina travhästar.

varför jag tror att det är energirikt är just för att jag hittar inga blad eller något likande. Mest bara strån och gräs.

Ja det är lite knasiga bilder, men hans revben syns rätt så bra då man ser honom. Dom känns väldig bra.

Bilden togs i Augusti. Då var han riktigt rund om go. Så rund som en häst skall vara. 

#9 ja svankig har han alltid varit om jag har förstått förra ägaren rätt. Ja han har ju tappat muskler eftersom han tappar ullet.

Han såg mycket bättre ut i höstas. Då var han i fin ull och hade börjat bredda på sig på baken och ryggen och bogen. var så stolt men så kom vintern och då försvann han.

LinaN
0

Mer proteiner på den hästen!

Såhär såg min häst ut i april 07 efter att han stått i ett stall 1 månad där han vantrivdes o fick fjolårshö från 2 år sedan (dvs hö från 05!) behöver ajg säga att vi var gald o flytta därifrån?

harrymager.jpg Skinny and unhappy, just mooved to the new stable summer 07 picture by Caija

Efter ett bra sommarbete såg ha nut såhär:

heightdifference.jpg height difference in front and back picture by Caija

och efter uppstallningen har han fått 5-10kg hösilage, 2kg havre om dagen samt mineraler så ser han ut såhär:

http://www.ridsport.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=2b07cc69-6825-4eec-8d4d-7c71fd98c48b&Filename=torrkuse.JPG

Sista bilden är litet sämre men den enda jag hade där han var torr i pälsen ^^

Så ett bra grovfoder är det bästa. o gärna fri tillgång inne i boxen, jag lägger in ca 10 kg hö/silage per kväll o målet är att det helst ska finnas något kvar på morgonen när han går ut.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

gejsa
0

Dom första två fotona tyckte jag såg ok ut. Sedan när jag öppnade 2 och 3 såg jag ju hur han såg ut.

Men jag vidhåller att du ska ge honom groov 125. 1 kg om dagen. 1 dl olja, lusern strå i en stor hink som han får äta av under natten. Sedan kan du ge honom ca 8-10 kg eller hösilage. Han ska orka äta maten och sedan höet. För det där höet kan inte vara så mycket protein i.

Det han har är hö/halm mage. Den är stor men han har inget på ryggen. Det är protein som fattas massor.

Groov 125 är mycket protien i och har alltid fungerat för mig att ge tunna hästar. Du kan ev ge korn med men då försvinner inte magen. Svårt att säga hur mycket det blir om det blir lagom eftersom vi inte vet värdena på höet. Men ett hö kan vara dåliga värden i fast det är grönt. Du kan aldrig se hur värdena är.

Ge det jag skrev och sedan ta ett foto efter en månad så kan vi väl få se om det är någon skillnad? Vore kul!

gejsa
0

#11# Hur mycket hösilage får han per dygn?

LinaN
0

#13 han får 10 kg inne på kvällen, o hur mycket han trycker i sig ute har jag inte den blekaste aningen om. De har ju fri tillgång ute. o nu tycker jag att han är alldeles lagom i hull kanske litet på gränsen o bli tjock ^^.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jen
0

bara för att höet inte har några blad, så har man ingen som helst aning om hur höets värden är.

men som jag skrev är halm bukfylla, och det blir de bara bukiga av.

mer protein

Pernilla77
0

Jag tycker oxå hästen ser muskel fattig ut.
Klättra i backar och mera protein.

Lycka till

elin
0

det jag undrar är hur fasen hästen kan vara så pass muskelfattig men ändå ha underhals?

/Elin

tessa
0

Vad är egentligen underhals?

jen
0
gejsa
0

#19# Men är inte det där en unghäst? Får man inte underhals av ridningen? Eller är det bara fetma? Måste vara något mer också?

jen
0

#20 vet inte, jag skulle bara visa tessa hur en underhals ser ut

tessa
0

Varför och hur får en häst en underhals, som jag förstår det hela så är det något dåligt som dock kan… tränas bort?

Är också nyfiken på vad en underhals "består" av…

OT: Här spänner tösa halsen, men detta är ingen underhals?

jen
0

underhals kan de få vid fel form i ridning. om hästen spänner sig där och har upp huvudet i fel och spänd form så blir det en muskel på undersidan istället för på sidorna och på ovansidan.

elin
0

Underhals får hästen av en inkorrekt form där den bär sig med underhalsen. Underhals syns då halsen blir onormal grav samt att de blir som en utåtgående bula från bakre partiet av ganachen och ner.. Blir som en halvmåne kan man väl säga.

/Elin

tessa
0

Tack för era förklaringar, då har det klarnat en del.. =)

och nej, min pålla har nog inte haft någon underhals ;)

elin
0

#25 så lite så =) Vad jag kan se genom dina filmer ser Yrla ut att jobba jätte fint med dig! Ni passar så bra ihop så:)

/Elin

Hedman
0

Även hästar som inte rids kan väll få underhals ? Om de ofta står och spänner halsen i ett högt läge. Men oftast beror det ju på fel ridning!

elin
0

#27 det har dock jag aldrig varit med om. Skulle vara intressant och höra om ngn har erfarenhet av detta :)

/Elin

AusaBausa
0

så extrem smal tyckte jag inte din häst såg ut utifrån bilderna, dåligt m muskler bara! Men ge den fri tillgång till hö o lusern så tror jag det blir mkt bättre…

vår gammelgamla fick fri tillgång till hö, 2 liter lusern, 2 liter havre alt korn o 2 liter betfor per dag fördelat på 2ggr om dagen o vi tyckte hon blev bättre i hull men då var hon ju gammal o reds inte…

Hedman
0

hörde en som pratade om det att hästen hade lätt för att jobba i rätt form och gjorde detta men i stallet stod den med högt huvud och spände halsen och fick då underhals..

tessa
0

#26: Tack Elin, vad kul att höra! =)

elin
0

#30 i mina öron låter de hel lustigt. Varför skulle en häst stå med huvudet högt hela tiden inne i stallet. Förhoppningsvis får hästen en hel del grovfoder som den äter på backen = hästens naturliga position som de gör i det fria. Samt att hästen annars står väl hästen och vilar sig. Står den spänd med högburet huvud typ dygnet runt skulle man fråga sig om det är ngt som stör hästen? Inget normalt beteende.

/Elin

Smex
0

Som jag har skrivit. Eftersom han har tappat i ull så har han också tappat muskler.

Har sett igenom alla bilder jag har på Toni, för att leta efter underhals. Men jag ser inte riktigt någon underhals. På bilden som jag har satt här blev väl så då han vred på huvudet lite grann. Så titta på detta foto.

Kan någon vara gullig och peka ut så man vet hur en under hals ser ut? =)

Jen: kan du dämpa tonen lite grann. Vet om att man kan missuppfatta genom bara att läsa en text, men då jag menar att jag inte hittar blad är väl självklart att jag inte menar att jag vet exakt hur värdet är. Men man har då lite koll om det är väldigt proteinrik eller energirikt.

gejsa
0

#33# Ja, någon underhals ser jag inte på din häst. Så skit i det nu. Försök skaffa en bra foderstat så att han går upp i vikt i stället. Köp Groov nu. Och det andra. :)

Smex
0

#33 har gjort det och håller tummarna. har bett om analys på höet av bonden. Det visade sig att han hade en analys men han visste inte riktigt vart pappret hade tagit vägen. Så sån bra koll hade jag. Generad

Men jag kommer skicka ut nya bilder och förhoppningsvis så kan jag sen fortsätta att rida och arbeta min häst då han har kommit upp i ull, om en månad. =)

Tack alla för er hjälp och tips. Skall testa allt och hoppas att det kommer funka.

jen
0

#33 Dämpa tonen?

vad menar du? Var jag oartig?

gejsa
0

#36# Hon måste ha skrivit till fel person.

#35# Klart du kan rida nu. Inte behöver du vänta en månad. Såååå smal var inte hästen.

jen
0

#35 ja, nog kan du rida nu!

håller med Gejsa att så smal är han ju inte.

Loa-bg
0

Casanova har fått underhals under det senaste året.

Under det året har knappt blivit riden pga. hans konstiga skador (som ingen vet var de sitter) och samtidigt fått problem och spänningar i muskler. Jag har inte ridit honom i felaktig form någonsin och att gå med huvudet högt vet han inte vad det är, vid ridning har problemet varit tvärtom.

Min teori är att han fått den pga. spänningar i muskler i samband med hans oförståeliga oridbarhet och skada.

Fluum
0

försök att bygga upp lite mera muskler, det ser ut som om han har tappat en del. klättra i branta backa är super bra träning :) trava över bomserier, se till att hon jobbar med ryggen och trampar under sej. Jag tror inte du ska ge han för mycket olja det är bättre att du ger honom ett foder som dom blir lite rundare av tex. betfor, krossade korn , melass osv. prata med dom som du köper fodret av och fråga vad dom tror han behöver. Det gör jag alltid. har samma problem som dej min häst bli också lätt mager som jag har börjat ge honom mera hö och ett oder som gör honom "tjockare". vad ger du din häst för foder nu?

Kolla tänderna ibland äter dom inte tillräckligt för att dom behöver raspa tängerna. Lycka till ! :)