Sönderbitna täcken :(
Köpte ett nytt supersnyggt täcke till min häst i veckan. Nu ikväll när jag ska åka och ta in hästarna för natten så upptäcker jag att någon har bitit sönder hela täcket, det är liksom bara att kasta bort skiten (använt kanske 4 ggr). Det blir till att ta fram ett gammalt fult och halvdåligt täcke från förrådet… Kan man spraya på något på täcket så att dom låter det vara?? Blir ganska trött på att slänga 1199 kr i sjön:( Jag vet ju att det är sånt man får räkna med (klandrar inte den andra hästägaren), men ändå…
*** Kärleken övervinner allt ***

Nu har jag beställt ett nytt täcke från Haglunds (tjusig färg va, haha)… Men det skulle vara kul om det kunde hålla mer än i en vecka *grrr*

Haha vad snyggt det blir när det blir lerigt, rosa.
Kostar?

#2 Jag har en väluppfostrad häst, hon rullar sig bara när hon inte har täcke :) Kostar 580 kr, tänker inte köpa något dyrare när de ändå inte får vara hela! Tyvärr är hon klippt och behöver täcke när det snöar el. regnar!

Ok! Det var ju ett ok pris. Sätt på antibitkräm innan du släpper ut hästen så kanske dom slutar bita i täcket sedan. Det blir beskt i munnen av det.
#3 Beställ från börjes. Himalaya täckena är riktigt billiga numera och håller lite iaf.
#6 De är hyfsade :) Bra med tanke på priset :)
#6 det där har jag testat, men det hjölpte bara några dar…
jag tog cribhalt istället, lite smetigt. Men effektivt

#8 Ok, allt är värt att testa, det blir dyrt att köpa nya täcken varje vecka :( Då blir det både cribhalt och antibit =)

Vi har ett himalaya , och de har hålt i ett år iaf (: Fast vi har bara lagat lite på sidan inget mer , och då har vi haft de på varje dag på vintern (:
#10 ja, mina håller oxå om de inte blir uppätna förståss

Antar att mitt fina från hööks också hade hållt om inte hagkompisen varit så rastlös och grinig ikväll *jag är långsur ikväll*
Vad lagar ni era täcken med förresten?

Mamma sydde de i symaskinen tror jag (x

Silvertejp så länge. ska slänga det sen och köpa nytt till nästa år istället. skulle fler täcken gå sönder så får jag väl hitta på nåt annat men detta är det enda täcke som gått sönder under de här 4 åren..
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
jag syr för hand, limmar sen fast en impregnerad tygbit över med superlim, eller silvertejp

#15 Det är nåt sånt jag får försöka ge mig på, silvertejp i all ära (hade det på mitt förra bucas) men det sitter inte allt för bra. Bitvänligt till de andra hästarna är det oxå:( Kanske dags för mig att sätta hästen i egen hage?!!

Vill du ha ett täcke som håller, köp horseware!
Medarbetare på Dressyr.ifokus

ett himalaya strimlade pålle med kompis sönder i hagen. men klarar pållarna av att ta sönder vilka täcken som helst oavsett hur slitstarka de är så är nog himalayat bäst om man inte vill slösa onödigt mycket pengar.
täckesbitaren i pålles hage lyckades inte bita sönder tm outdoor riktigt lika lätt och ett shires typhoon höll sig fint. nu finns itne täckesmarodören kvar så pålle har hela nästan bara hela täcken nu:)

Alltså det är faktiskt rätt jobbigt. Man köper nya täcken och vet att dom håller max en vecka eller två. Inte kan man be ägaren till den andra hästen att köpa nytt heller:( Visste jag med säkerhet att tex horseware höll så skulle jag inte tveka att köpa det. Nu har jag haft två vintertäcken i år, ett Bucas och ett från hööks, bara skrot kvar av dom. Bläää, vad jag avskyr detta. Blir så himla dyrt. Nu satsar jag på ett himalaya (avbeställde haglunds rosa) inkletat i cribhalt =)

Himalaya funkar bra (Y) (x
#19 Det var samma sak när min häst gick i flocken, man visste intev om amn skulle satsa på riktig kvalité eller skittäcken… Nu går våra hästar själva och ska sedan släppas ihop med en gammal valack :)

Vi har fyra hästar uppdelat i två vinterhagar. I min hage har vi en marodör samma i den andra hagen. Kanske ska man ta och sätta dom som biter sönder täcken i samma hage så får vi andra två ha kvar våra hela täcken?!
Ha ett skit täcke ovanpå täcke. Då är det det som får ta betten. Så gör jag och det funkar kanon.

#23 Rätt smart :)
jag fick 3 täcken, 2 grimmor sönderbitna av en häst förra vintern när jag var inackorderad :(
inget kul alls. Wambezis NYA täcke bet den sönder 1a dagen, och den dagen regnade deto var kallt, så han fick ont i ryggen….

Ja, min kuse är ju rakad oxå så hon måste ha täcke när det är nederbörd, blåsigt eller kallt. Kanske ska sätta på hagkompisen en sån där man har på hästar när dom käkar för mycket på bete (betesreducerare??) Haha