Bult eller överdos?
Vilket är bäst att avliva en häst med?
Bult eller överdos av sömnmedel? Skulle ni vilja dra för och nackdelar?
Tack på förhand //Loa
bult.
med tanke på artikeln som alex la ut, som hästen som inte dog av överdosen, så helt klart bult.
snabbt, "smidigt", och hästen märker inget.
alla sätt är ju hemska och fruktansvärda, men jag tror bulten är lindrigast för hästen.

Bult, då vet jag att hästen avlider med detsamma. Skulle inte chansa och testa annat!
*** Kärleken övervinner allt ***

jag har hört då jag var liten att överdos så kan en häst bara ramla omkull och lida för dom smärtor som den känner innan den somnar.
Ja om det är sant vet jag inte.
Så jag röstar också på bult. Det går fort.

Bult har vi använt. Smidigt och bra, hästarna har stått och tuggat morot och inte anat något.

Jag har faktiskt bestämt hur jag själv ska göra. Jag kommer ta bult och vara med just då, sen går jag därifrån när dom ska avbloda.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#5 Jag har också varit med varenda gång, det känns bäst. Jag har däremot varit med hela vägen, ända tills hästen åker ifrån mig.
vad menas med bult?

#6 jag pallar inte blod och sånt, och gillar verkligen inte tanken på att se min häst uppsnittad i halsen så jag drar nog därifrån innan dom kommer så långt.. ;)

#7 dom typ "skjuter" hästen i pannan, men inte med någon kula utan dom blir typ slagna väldigt hårt så dom tuppar av som jag fattat det

Bult använde jag.
Har hört en del fall där hästen inte dött av överdos så det kändes bäst för mig.

Vi har ju nyss haft en/flera tråd/ar om detta.

#11 eftersom Loa snart måste ta det beslutet så tycker iaf jag inte att det är nåt fel med denna tråden…

De dör inte av bulten, de bedövas bara och måste avblodas.
Vill det sig illa kan det gå fel med vilken metod man än använder. Med tanke på det som hände med injektionen kommer nog alla veterinärer vara ännu mer noggranna i fortsättningen, så jag skulle inte vara rädd för att använda mig av det.

#13. Vad menar du med att de inte dör av bulten? När dör de då?

#14 dom blir typ hjärndöda… hjärtat slår fortfarande tills de avblodas.

Isf är det flera hästar som åkt iväg i slaktbilen där dom fortfarande lever. För det är inte alltid som dom avblodas har jag läst på andra sajter. Dom dör väl genom smällen i hjärnan?! Eller smäll, det blir väl t o m ett hål i huvudet? Är det inte någon grej som återanvänds? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
har varit m om att avliva 3 hästar med spruta och det har fungerat jätte bra, snabbt o smidigt hästen somnar bara in! Känns för mig lugnast o göra så än o skjuta hästen som faller omkull…spruta så lägger dem sig bara ner osm när de ska själva lägga sig…

#15. Jaha, usch.. =/
#17. Lägger sig ner som de själva lägger sig?
Var med om en häst som avlivades m. spruta. Hästen dunsade i backen ganska ordentligt där.

bebbe skrev om hur det går till i en tråd för inte så längesen.
bult helt klart för min del.
#9. okey. då vet jag.

i förra tråden skrev väl ngn att det gått fel med bult också? Jag har inte varit med om ngn hästavlivning så jag kan itne säga vad jag tycker är bäst

När man ger en spruta så kämpar ju hästen ofta emot och vill inte lägga sig ner. känns som att det kan bli mer dramatiskt än bult?

Jag har varit med om att avliva med spruta. Först fick hon lugnande som hon lade sig ner av. Likadant som när de lägger sig vid tex kastrering. Därefter fick hon avlivningsvätskan. Det gick väldigt lugnt till.
I somras avlivade vi en häst med bult. Jag gick undan när det gjordes, men tittade efteråt. Det var ett blodigt hål i pannan och ett hål rakt in i bringan efter sticket. Det såg inte så otäckt ut, men jag hade inte pallat med att se på medan det gjordes.
För min del får situationen avgöra vad som används. Är det en planerad avlivning väljer jag spruta. Är det akut tar jag det som går snabbast att få utfört. Har slaktare som granne och i släkten, vilket kan vara bra.
Som det känns nu föredrar jag bult. Blev dels lite skrämd av artikeln, men mest för att jag vet hästar som kämpat emot vid injektion, och det blivit allt annat än ett lugnt och trevligt avslut…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#18 det har inte hänt dem 3ggr jag varit med men bara för det är det ju inte= att det alltid är så!… bara mina erfarenheter av spruta:-D

Jag avlivade Plutten med bult, det var det enda tänkbara för mej, o måste jag göra om det så blir det absolut bult igen!
Jag stod o höll i han under hela tiden….. det kändes bäst för mej, även fast det var hemskt när skottet gick av så hade jag ångrat mej om jag inte varit med o sett själv att han faktikst var död..

Jag har varit med om att det gått "fel" med bult, men hästen förstod inte vad som hände och när vi alla lugnat oss gjorde vi om det med förväntat resultat. Den hästen lade sig lugnt. Bulten går genom pannbenet in i hjärnan, så jag antar att hästarna blir hjärndöda. Hjärtat kan ju fortsätta slå ändå. Mangis ska avlivas med bult.

Inge var och avlivade en trotjänare i dag, (med bult) tog 1 sek sen visste hästen ingenting, däremot berättade ägaren att hon för några veckor sedan varit med när en väninnas häst avlivades med spruta…det tog 35 min innan hästen var död.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Tack för svaren…
Tänker så det gnager. Eftersom jag litar på denna veterinären till 110% funderar jag faktiskt på spruta iaf. Jag vet inte!
Vi kommer åka till Helsingborgs Djursjukhus och avliva honom där. Då kommer vet. som haft hand om Peppe varje gång vi varit där sedan i våras avliva honom. Han förstår sig på Peppes personlighet och vet hur hans ka tas så det känns tryggt.
Ägarna får inte vara med vid avlivningen. Vet inte om jag får se honom efteråt, förmodligen. Fast det är kanske skönast att se honom vara död också :/
Är det svårare med bult för huvudskygga hästar? Peppe spänner sig väldigt lätt och håller man i honom och han vet att man är på väg att göra något kan han stegra.
Det finns fall där det har gått fel med båda metoderna, men jag tkr att bult verkar "säkrast".

Bult eller en jägare

#25. Okej. Ne det är ju sant. Såg inte trevligt ut när hästen dunsade i backen. =/
#29 Får du inte vara med vid avlivningen? Jag var med när min häst avlivades på Strömsholms hästsjukhus.
De hästar jag vart med eller vet har avlivats har alla avlivats med spruta, visst det tar lite längre tid men jag själv tycker det känns mer humant att låta dem somna in ist för att få en bult i huvudet och rasa ihop och sen om jag fattat rätt så är de ju inte rikitgt döda när de töms på blodet.
Jag tycker itne det har sett ut som att hästen har tvekat att lägga sig ner när de fick sprutorna. Min häst låg ju iofs redan ner på en operations bänk men sällskapshästen jag hade han fick somna in ute på gräsmattan och han la sig försiktigt ner.
Så ska jag avliva nån häst igen så blir det spruta om det inte är brottomt så de måste skjutas eller nått annat.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Utan tvekan bult, har alltid varit för bult. Troligtvis somnande min häst dock in av överdos, jag hann ju inte dit den dagen mera, allt gick så snabbt.
#29 Varför får du inte vara med? Tror inte att det hindrar från att bulta en som är huvudskygg, de går så snabbt, de lägger den mot pannan och så är det över, hästen kan stå och äta morötter i samma stund den dör. Tar inte mera än en bråkdelssekund, hästen är redan död då den når marken.
Dock måste hästen vara lugn och hålla huvudet stilla, det är mycket viktigt att den inte rör på huvudet.
Mycket ledsen över din häst :(
#33 Hästen är inte medicinskt död men en häst som bultas stiger alldrig mera upp eller får metdvetande igen, den är så gott som död iaf, känner ingeting, vet ingenting.
#34 stiger upp eller får medvetande tillbaka får väl inte en häst som avlivas korrekt med spruta heller?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#35 Nej ,det är ju självklart att de inte gör.
Min förra häst avlivades med spruta..
/Elin

Tack för alla svar, har varit mycket till hjälp!
Imorgon åker vi nog iväg och avlivar honom. Vet. frågade även ifall han kunde få ultraljuda hans ben en gång till med en ny maskin och ta bilder, för att få lära sig i framtiden. Jag har gått med på det, kan det hjälpa andra så. Peppe bryr sig säkert inte, det känns ju inte ens.
Ska avliva honom med spruta har jag bestämt mig för. Jag tror det passar just Peppe… Sannolikheten att han vaknar upp igen är ju inte stor.

peppiga peppe. blev ledsen här nu. men det är väl bäst det händer så snart som möjligt. såg på bettan igår att hon inte mådde så bra över det hela.
jag tänker på dig/er imorgon!
Jag kommer tänka på dig och din familj imorgon och såklart på Peppe. Tyckte du gjorde ett bra val… Har sätt bilder på hästar som blivit avlivade med sprutor och de ligger där så rofyllt på sidan med halvslutna ögon.
*Massa med kramar*
/Elin
Ska tänka på dig i morgon! kramkram
ska tänka på er imorgon, det kommer bli en fruktansvärd dag och tid efter, men det kommer tids nog kännas bättre. *krama om*

Usch, vad jobbigt! Ska också tänka på er i morgon. Hoppas allt går smärtfritt och bra. Kram!
Spruta. Min första häst togs bort på Ultuna med spruta.
Håller med Bubbelbubbel (#42), det blir nog lättare med tiden. Ska tänka på er imorgon!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

usch… Miljoner med kramar till er <3 Pussa Peppe från mig imorrn<3

Åååh tänk, nu lever han nog inte mer :*( Han var min favvo-ifokushäst… (näst efter mina egna)

Aw, tack alla för omtanken!
Då kan jag berätta att han inte är avlivad än… Och jag är på sätt och vis riktigt sur över det. Försäkringsbolaget har inte godkänt det än så vi vågar inte…
Så nu får jag stå ut ännu en helg! Jag hoppas på bättre väder så ska jag ut och fotografera honom nu i helgen.
På måndag är säkert allt klart, så antingen måndag eller tisdag blir det… Usch, usch :( Jag tycker om att det är så här ovisst.

Ja, jäklar va fin han är. Det är ju verkligen synd att han inte får leva vidare. :(

#49 Ja…
Och det sjukaste av allt är att han går i hagen och idag så jag honom galoppera med Casanova. Jag känner mig hemsk! Även ifall två vet, den ena ett proffs som kom från Tyskland el nåt sa att chansen att han blir så pass bra, att han kan gå i hage är 40% med minst ett års vila, känner jag mig hemsk! Han haltar vid vissa tillfällen men ibland ser man inte mkt förutom stelhet :/

Men finns det ingen som vill ta hästen på foder som sällskap då. Så får du se hur hästen är om ett år. Kanske lösdrift eller något. Om det är 40% chans att hästen kan bli frisk så skulle nog inte jag ta bort honom iaf.

#51 Att lämna iväg honom till nån annan är otänkbart!
Han är svårhanterlig och det har tagit nästan ett år för mig att kunna hantera honom. Skulle han komma till någon annan skulle det ta tid att få det att funka, sen har jag ju själv sett hur beroende han har blivit av mig den senaste tiden.
De som vill ha en sällskapshäst är oftast de som rider för skojjs skull och inte har jätterfarenhet av problemhästar. Och de som har erfarnhet har redan fullt med hästar och har ingen användning för en sällskapshäst.
Jag har funderat på att ge det ett försök själv. MEN, för att bli frisk ska han ha boxvila och det handlar inte om dagar utan om månader, ett år kanske. Frågan är, vad är det för liv? Om han ändå inte blir bra… och han kommer aldrig kunna ridas och jobbas, utan han får jag i en hage resten av sitt liv. Jag tror inte han skulle uppskatta det, han behöver stimulans.
Men det känns hemskt. Jag önskar att jag inte hade ett val överhuvudtaget, det hade varit så mkt enklare… :(

Jag tyckte du skrev att han kunde gå i en hage i ca 1 år. Inte boxvila i 1 år. Och 40% chans att bli helt frisk fattade jag det som. Inte bara att gå i en hage resten av sitt liv efter det. Ja, är det så mycket problem så….

#53 Förlåt om jag var oklar :)
Ja, problem till max :(

#54# Be om ursäkt behöver du väl inte göra. Du har ju skrivit boxvila ett år innan. Men så hade 2 veterinärer sagt annorlunda i jämförelse med sjukhuset eller något fattade jag som osv. Det var jag som inte fattade bara. :)
Fick lära mig av min gamla foderhästs ägare när hon tog bort sin häst att när man tar spruta så lider hästen något overhört mycket, vissar delar av kroppen stelnar till, hästen känner att hjärtat börjar sluta slå och att lungorna inte längre kan andas.
Jag vet inte riktigt vad bult är men hade nog hellre valt det,
Kan man inte stjuta hästen? det går snabbt, det var vi tvugna att göra på en häst i mitt gamla stall.

Är uppvuxen på jordbruk så att en bultpistol används vid avlivning är för mig det mest naturliga.
Alla som tagits bort hos mig har tagits bort med bult.
Har tyvärr dåliga erfarenheter av "kemisk" avlivning på ett stuteri jag jobbade på förr.

#55 Så mycket att återberätta att det blir förvirrande :)
Nej, det var så att min vet, Johan Lenz som det stod om i nyaste Ridsport, ultraljudade Peppe och då var även en annan vet. med som var proffs (kunde inte svenska), hon berättade om skadan och andra liknande fall. Johan har aldrig vatt med om en sån här skada innan och ville ha någon annan med sig. Han vill även ultraljuda Peppe igen för att ta bilder så att han kan ha det och jämföra med andra hästar i framtiden.
#56 Hur vet man det? Det är ju inte direkt så att någon kommit tillbaka och berättat…
Jag vet inte. Jag vill att en veterinär utför det hela, och att skjuta hästen finns inte som alternativ :/
#57 Jo, jag har hört många säga att de är så vana vid det… Men jag vet ju hur Peppe är med främmande personer som är vid huvudet på honom :/ Håller man fast hästen på något sätt vid bult?

Ja, någon bör hålla i, kanske inte precis i huvudet men huvudet måste vara stilla i det ögonblick bulten avfyras.
Men å andra sidan måste någon hålla i för att vetrinären ska kunna sätta i kanylen också.
Har själv hållt i några stycken, allt för att hålla dom så lugna som möjligt.
Personligen vänder jag mig emot att sticka hästen med en nål precis innan avlivning då sprutsticket och själva insprutet av vätskan är ett obehag.
Har varit med om hästar som kastat sig undan från sprutan när bara hälften av vätskan sprutats in m.m.
Välj det som du tycker blir bäst för hästen. Inget lätt beslut att behöva ta!

När bulten avfyrats faller hästen bara ihop. Vid själv avblodningen har jag gått undan. Det momentet vill jag inte se även om jag vet vad som händer.

#58# Nu måste jag skriva och berätta så du får veta. Killen som kör kadaverbilen brukar ju avliva med bult. Du tar fram något gott i en hink som hästen ska få äta. Medans hästen äter det han älskar så ställer sig killen bredvid (alltså bara en) och kliar han i huvudet oftast. Medans hästen känner sig trygg för att han kliat honom så byter han och sätter bultpistolen vid pannan. Pang, så är han död innan han faller ner. Jag har inte sett hästar men tjurar dödas så. Och jag lovar dom är döda innan dom faller. Hjärndöd iaf. Du eller någon annan står bredvid och håller i grimskaftet. Så ni är bara två.
Har hört hästar få avlivningsspruta. En veterinär satte två nålar ifall om hästen skulle börja sprattla. Mycket riktigt. När veterinären hade sprutat in halva dosen så börjar den krampa och visserligen lägger sig ner. Men sparkar så nålen går av. Så ägaren får sätta sig på hästen och så försöker veterinären få in resten i den andra nålen. Efter lång tid så gick det till sist.
Så bult är ju det bästa eg. Visst att det är blodigt men för hästen det bästa.
Usch jag tycker så synd om dig och den fina hästen som är så pass ung. En bamsekram från mig och pussa peppe på mulen från mig med. Man ska inte behöva uppleva sånt här tycker jag. Men tyvärr så lever ju inte våra älskade djur så länge som vi människor gör.

Bult, skulle inte ens överväga att använda spruta. Har varit med vid avlivning med spruta där hästen inte dog, trots den höga dosen den fick. Ingen av mina hästar har/eller ska avlivas med spruta. Snabbt ska det gå! Har varit med mina hästar som avlivats till slutet, även avblodning. Tycker inte att det var farligt att se, tycker det är bättre att se att det är ett "ordentligt" snitt. Visserligen vet väl en veterinär bättre än mig hur det ska gå till, men jag vill ändå vara med och se så det verkligen är avslutat om ni förstår hur jag menar.

Jag tog bult på min ponny, först ville jag väll inte men mina föräldrar övertalade mig och sa att 'det går fortast'
Det känns så klart grymmt mot någon man älskar med nu efteråt när jag tänker på det så känns det som det är det bästa att göra.. speciellt efter vad man läste i tidningen..

Avlivades en häst i stallet för 3 år sedan. Hon blev bara 5 år…
Dom tog bult på henne. Hon fick lugnande innan. vet inte om alla får det men hon var ganska speciell så hon fick det iaf
vet inte om detta är en myt eller sant men jag hörde att det var en häst som skulle få bult så hade den stegrat sig precis när slaget skulle komma elr vad man säger och de träffat rakt på mulen :(:(:( Så då hade den ju fått lida enormt för hela mulen blev helt pajj..

#65 Det är troligtvis en myt. Enligt min ringa erfarenhet ska det mycket till om inte personen som håller i bulten märker att hästen stegrar. Och då har jag ju ändå varit med om ett misslycket försök, där min uppfattning är att hästen inte led. Blev skärrad, visst, men förstod inte vad som hände och hade definitivt inte ont!