Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3580 ggr
Thorsson
0

Longering med hackemore

Enzendo rids med hackemore, och idag longerade mamma henne. Hon blev longerad i grimma då hon inte kan ha bett. Hon blev lite svårare att kontrolera. Men är det någon som vet om man kan longera en häst i ett hackemore? Skulle vilja ha svar snabbt! :)

tack/ linda

IdaS-A
0

Tycker inte att du ska longera i ett hackamore.

Köp en kapson istället.

LinaN
0

visst går det att longer apå hack, men jag skulle inte göra det.

skaffa hellre en kapson som IdaS-A säger. Eller ta ett vanligt träns, knäpp loss sidstyckena o bettet o använd bara nosgrimman. o fäst linan under hakan på hästen i en lös ring som du fäster undertill, typ bara trär på nosremmens undersida innan du knäpper.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Mandysan
0

Håller med #2..:)

muirab
0

Skulle inte göra det…

Serious
0

Skulle heller inte longera med hackamore. Vill du inte ha bett eller grimma så är det kapson som gäller osm de andra säger.

För hur hade du tänkt knäppa i hackamoret för att det inte ska bli snett? Är isåfall att sätta i ett longerdelta i stängerna och spänna linan i den, men du kommer fortfarande ta i linan så det inte blir i balans med spåret hästen går på, så jag skulle inte göra det. Utan hellre träna upp lydnaden och kunna longera i grimman.

Thorsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1. Vi longera inte i det. Ja, det lutar åt ett kapson. Ville bara fråga om det iaf, det kunde vara farligt.

#2. Vad är det för effekt att longera med ett hackemore. Blir nyfiken. Tror det blir grimman ett tag till. Det med tränset. Blir det full effekt på de? Vi har även ett bettlöst till henne. Kan man longera i det då? Se bild. ( ej hon )

Thorsson
0

#5. hon rids inte med bett.. eh, jag vet inte. jag har aldrig longerat med ett hackemore. Hon bocka ju bara lite i början men blev fin sen.

Serious
0

Jag skulle inte longera i det bettlösa tränset heller, du påverkar då endast ena sidan utav hästen och om jag ser rätt och förstår hur det fungerar rätt så blir det nog svårt att både bromsa hästen och be den att böja sig på volten.

Thorsson
0

#8. Men ett bettlöst har väl vad jag förstått samma funktion som ett vanligt träns? Är det inte lika med grimman?

Serious
0

#9 Det där tränset du visade bild på fungerar då inte lika dant som ett tränsbett. Den ger ju signalerna på ett helt ennat sätt.

En grimma ser ju i sin tur anorlunda ut och ger tryck på ett tredje sett jämfört med tränsbett och det bettlösa träns du visade.