Operation
Hejsan! Är det någon här inne som har en stackars häst på boxvila i denna härliga sommartiden? Mitt russ är opererat och jag har tagit stygnen idag. Jag tycker så synd om henne.

Kan man aktivera "huvudet" på henne? Hon älskar att jobba och lider i boxen när hon inte aktiveras.
Häng saker från taket ochh längs med väggar som hon skall försöka på tag på. Det gör att hon måste tänka och samtidigt får tugga, vilket många hästar gillar =P.. Se till att inte ge henne för mycket att äta bara och inte för svårt eller lätt att få tag på. Sen kan du ju lägga små gömställen i boxen med mat.. strecha med henne om det går. du kan också tillbringa tid ute hos henne och på så sätt knyta erat vänskapsband ännu hårdare. Fika (äpple, morötter, eller annat som hon gillar) och dela med dig henne. Läs tidningen m.m. Ta dessa exempel och utveckla dem till dina egna ideer så ska du se att det går fin fint.
Lycka till och ta hand om er båda!

Jag får inte släppa henne lös ute, hon får inte springa.Hon är opererad för nybildning i tarmen. Det vill säga en nybildning gav henne tarmvred. Hon är jättepigg, men har tråkigt i boxen.
Men en hage som är 5x5 meter eller något är ungefär som boxvila. Det brukar vi göra när hästarna får boxvila om det är bra väder :)

Ok, får prova det en dag.

men ÅSA, det kan du ju göra med dixie. kan du inte göra en hage som är typ 5x5 som slo skrev och sätta henne där? så lite gräs som möjligt. hon kommer ju ut ivf..

Kanske lite svårt när ingen är där. Hon skulle ju inte ens få gå något. Beror ju på vad det är för sjukdom men en nyopererad som har tagit stygn är nog bättre om den får stå inne för flugornas skull. I morgon ska det ju spörengna hela dagen ju. Men när min gobban var sjuk och inte fick springa gjorde jag en hage i hagen så att han iaf fick vara ute och med dom andra.
Eller så kan du ju använda fantasin och göra en snirklig hage, så den blir lite större så pålle kan gå runt, men inte få upp nån fart ;) Jag har haft fånghäst, som rev stället om man ställde honom i box, så är ganska bevandrad i ämnet :D

Jaa, det låter som en bra ideé. Min vinterhage består av jord och åter jord. Så lite sand så klart. Men gräs det får man leta efter;-)
Ska höra vad vetten säger om den ideén. Tycker så synd om henne.
Så att ha kusen på boxvila fast de inte är gjorda för det, vet jag hur det är. Trist.
Enda fördelen är att vi nu börjar komma ihop oss lite bättre med vissa små problem vi haft med henne tidigare. Som att få henne att vara snäll inne i boxen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars