Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2387 ggr
LinneaG
0

Vad ska medryttaren betala?

Hej,

ni med medryttare hur räknar ni ut vad de ska betala i månaden?

Jag har nu räknat så här:

Kallhyra: 500x12=6000kr/år

Hö: 1000x12=12000kr/år

Kraft: 300x12=3600kr/år

Skoning: 700x7,4=5180kr/år

Halm: 50x12=600kr/år

=27380/365=75kr/dag

Sedan om de rider 2 ggr veckan blir det 600kr/mån

Kan jag räkna så??

Linda
0

Hej

-Som de flesta hästägare vet så är det kostsamt och själv tycker jag verkligen att medryttare ska betala.

-Det finns invändningar som tex att medhjälparen anser sig hjälpa hästägaren men jag ser det som om jag hjälper medryttaren att få uppleva att nästan ha egen häst men besparas på allt extra arbete,kostnader som tex inköp,försäkringar,veterinärvård och slitage på utrustning mm,mm

Min medryttar verksamhet (registrerad företag) tar igentligen 500kr plus moms för två dagar i veckan men någon ekonomi är det inte.

Igentligen borde vi höja eftersom merkostnaderna för detta år höjs med att höt blir dyrare och arrendet höjs årligen för våra hagar mm

-Men det är svårare att höja i efterhand.

Självklart är medryttare en stor hjälp men det är jag som hästägare även för dem de får tillträde till hästar som sköts på ett bra sätt och få uppleva många roliga stunder.

En eloge för medryttare men betala vad det kostar det är faktist dyrare att rida på ridskola.

mvh Linda ridsport i fokus (Helins hästar HB)

LinneaG
0

Ska man skriva medryttaravtal??

Linda
0

-Det tycker jag att man bör göra tillsammans med medryttaren så att denne känner sig delaktig och lika trygg som hästägaren.

-Med minst 1mån uppsägning och att medryttaren står för ev skador på hästen och ersätter trasig utrustning.

Lycka till

LinneaG
0

Oki, skriver du det med dina?

Exempel på vad det kan innehålla?

En tjej ska provrida imorgon som är jätte intresserad, som ja har pratat med i några månader, hoppas att hon börjar.

/Linnea

Linda
0

Hej

-Nej jag har inte gjort det faktist men det ska skrivas till vintern.

Förslag till avtal:

Medryttar avtal

Hästnamn: regnr:

född:

ev.härst:

ägare:

adress och tel:

Medryttaren:

adress/tel:

Antal gr i veckan:

bestämda dagar:

hästen är försäkrad: Hästen är oförsäkrad:

Vid ev skador som medryttaren har gjort sig ansvarig för vid dennes ansvariga dagar ombesörjes veterinärvård av medryttaren i ägarens samråd samt oförsiktighet eller olycka ersätter medryttaren trasig/borttappad utrustning.

Uppsägnings tiden är ….mån.från båda parter.

Dialogen mellan medryttaren och hästägaren ska vara öppen så inga missförstånd inträffar.

Övrigt i avtalet:(Om man tillåter medryttaren tävla/träna osv)

Pris: kr ska betalas kontant eller konto innan den sista varje månad i förskott.

UNDERSKRIFTER:

------------------------------------ ---------------------------------

hästägare medryttare

DATUM:_____________

Lycka till obs endast förslag/Linda

Eve
0

Inom kort kommer det antagligen ligga en artikel som medryttarskap här på Ridsport..!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Linda
0

HEj Eve

-Jätte bra!

Tack för hjälpen/Linda

LinneaG
0

Okie, tack!!

Skulle du kunna kolla om det går att få en försäkring till Sandy?

//Linnea