Hjälmen sönder?!
Jag ramlade av i söndags och fick mig en ganska hård smäll i huvudet. En i mitt stall sade att så fort man ramlat av måste man byta hjälm eftersom hjälmen kan ha fått en spricka.
Min hjälm var av ganska bra kvalite och jag har bara haft dne i en månad. går de verkligen sönder så lätt? Vill lixom inte slänga den i onödan.

Många säger ju så. Men jag har iaf haft min kvar. Även när jag slog i huvudet i stora stenar. :)

Hm. ja. jag har ramlat av föera gånger med min förra hjälm men då ahr jag aldrig slagit i huvudet så.
Men man kan kanske kolla upp det någonstans, eller? Typ lämna in hjälmen.

det är ju ditt eget liv det handlar om. jag hade köpt en ny! dumt att chansa.
läste en artikel en gång om hjälmar. den spräcks i princip alltid, även om man bara tappar den i golvet. det syns för det mesta inte att den är spräckt, men är den det så skyddar den ingenting!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

som jag minns det är det är det som är poängen, att den ska spricka för att ta upp stöten.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag har ramlat av flera gånger med min hjälm, har inte bytt. Men det börjar bli dax, fick ett rätt hårt slag mot huvudet sist, så den börjar väl bli sämre.. Brukar byta var 2-3 år..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

aa. jag blev så förvånad när jag hörde att den kune spruckit. Tyvärr blir det äl så att n'sta gång man trillar av går hjälmen itu o dte är det huvudet som tar smällen :/

hmm, jag kasnske borde byta hjälm då, för när jag skakar på den är de nått löst som låter i den, efter att jag tappat den i golvet.

Haha. Ja då är det nog verkligen dags för dig och byta :D

#7# Självklart ska du byta den om det låter som något är löst.

och det gick jäkligt bra att övertala morsan. ;)

*fniss*

Vad ska man ha för hjälm egentligen? vars finns de några bra och snygga?
kikade på den här
http://www.ridsportonline.se/product_info.php?cPath=21_24&products_id=46
Köp en ny!!!
Själv tappar jag min hjälm dagligen i stallgolvet xD (klantiga mig!) Men har som dom andra också läst att å fort det händer något med hjälmen ska man köpa ny.
Men som t.ex. om man åker om kull med en moped ellertappar mopedhjälmen i marken så måste du köpa ny annars täcker inte försäkringen!
Vet inte om det är samma med ridhjälmar?!
Samma här, tappar min jämt och ständigt i golvet..
Dax att byta nu tror jag!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Ny hjälm om man slagit i huvudet, det är ett måste nästa gång skyddar den inte.