Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 3361 ggr
Elma_vip
0

Hovböld? Snälla hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst var på betäckning i somras & var halt när hon kom tillbaka på höger bak, vet kollade men sa att det inte var något och hon var heller inte dräktig.. Jag lånade ut henne på foder, fick reda på att hon trots allt var dräktig i alla fall och sista veckan hon stod hos fodervärden var hon även halt på högerbak igen.. Hon kom hem och hältan gick bort, men nu idag så ställer hon inte ner foten, hon går på tre ben, är varm på hoven & lite i knät + att hon LÅG ner när min medryttare kom dit.. Kan tillägga att hon aldrig ligger ner annars.. Vad tror ni att dte kan vara? Hon har varit varm i hoven trots hältfri..

Jag ska ringa vet imorron men tänkte höra lite med er först, vad ni tror att det kan vara..

tessa
0

Är hoven varm, kan det mycket väl vara hovböld.. Det kan de ju faktiskt bli blockhalta av. I annat fall vet jag tyvärr inte, det behövs veterinär som kikar på pållan, för att kunna ställa diagnos.

Jag har en duktig hovis, så skulle jag misstänka att mina pållar hade böld, skulle jag ringa ut honom i första hand. I annat fall veterinär.

hoppas pållan din blir bra och att det inte är något allvarligt.

Elma_vip
0

Okej.. Men är det inte bättre att ta ut vet. i detta fall, då även hon var varm i knät?

//Diana

tessa
0

Om det känns bäst, så gör det - det är ju aldrig fel!

Att ta ut hovis när man misstänker just hovböld, är något som jag skulle göra (och har gjort) då jag vet att min hovis är väldigt duktig på sådana saker. Hovisar är ju (förhoppningsvis) ofta väldigt duktiga på just hovar och har erfarenhet kring hovar och dess problematik - men en veterinär är ju utbildad och kunnig på hästen i helhet, så rådfråga du en veterinär.

Däremot vet jag veterinärer som tom på klinik har missat hovbölder, som sedan hovslagare har upptäckt vid verkning. Så det kan ju vara bra att ha i åtanke att det kan vara nyttigt att även rådfråga sin hovslagare vid sådana här misstänkar - OM hovisen är riktigt bra, vill säga.

Elma_vip
0

Okej, tack så mkt för svaret, får se vad vet. säger imorron..

fridak
0

egentligen ska man väl ta ut både hovis och veterinär. för hovslagare får väl egentligen inte pilla hur myckert som helst med hovarna. därför ska veterinär vara med och ge "tillåtelse" har jag hört.

AusaBausa
0

när vår gamla häst hade hovböld tog vi ut vet. först och sen rekommenderade hon oss o ta ut hovis också..

LinaN
0

Vetrinärer gör inget åt hovbölder. det rä ytterst sällan vetrinärer skär i sulan på hästen för o ta o dränera hovbölder. eftersom de INTE har en utbildning så ingåend ei hovens mekanik som en hovslagare.

jag hade tagit ut hovis först, o låtit denna känna efter en böld, dränera o sedan sätta tjärdrev eller vad ha nnu ordinerar o sen se om värmen även i knät ger emd sig.

försvinner itne värmen i samband emd böldens tappning så hade jag ringt ut vet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

freakyH
0

antagligen hovböld. Dock håller jag inte med #7 då jag haft ¨många hovbölder ( :(  ) och har gjort hål på de allra flesta.

[slo]
0

Kläm på sulan och leta efter punkter som är mjukare eller ger någon reaktion hos hästen. Hittar du nåt - nästan garanterat hovböld, hittar du inget sitter den nog högre upp eller så är det nåt annat.

Ledin
0

en hovslagare kan oxå kolla upp om det är en hovböld oc hsom #1 sa dom kan bli blockhalta av det och vet om en som var halt länge utan att varken hovis lr vetten hitta fel visa sig efter 7 månader att det var en hovböld så det ka nta sin tid innan man ser det. Du gör helt rätt i att vetten kolla upp haltheten inte alls bra och nu är hon dräktig så blir hon ju tygre å blir jobbit för dom andra benen å hålla upp henne så hon gör någ rätt i att lägga sig ner låt henne ligga det skulle jag göra iaf kyl ner hoven/benet finns ju lite å välja på. Hoppas bara det e något litet inte alls kul med halta hästar. Lycka till och säg vad det är för fel med henne när vetten kollat henne.

AnnaLundin
0

Hovslagaren får inte utföra "operativa ingrepp". MEN att dränera en hovböld räknas inte som ett operativt ingrepp, så länge hovslagaren enbart behöver skära bort underminerat horn.

#0 - Om vi antar att det var en hovböld vid första tillfället då hon var halt och den bölden inte blev ordentligt dränerad (öppnad och allt horn runt bölden verkades bort) och rengjord så händer det då och då att bakterierna äter sig vidare under hornet och skapar nya bölder.

En hovböld orsakas av att bakterier kommer in i hovkapseln, oftast via lamellranden som är mer porös än sulhornet.

Det finns en till diagnos som ger ungefär samma symptom som hovböld och som dyker upp plötsligt och det är hovbensfraktur. Och man behöver inte sätta frukosten i halsen för att det råkar stå fraktur, för det är jättebra prognos på just hovbensfrakturer - men det tar lång tid att läka. mer än 90% blir friska… Man kan misstänka att det är en hovbensfraktur om hästen reagerar med smärta när man pressar ihop trakterna mot varandra. Får man en tydlig reaktion då så bör man nog röntga hoven, för att vra på den säkra sidan.

#9 - nja, det behöver inte alls vara mjukare där hovbölden sitter. Och det är inte heller så ovanligt att man missar en hovbölds lokalisering vid första undersökningen.

//Anna, som faktiskt råkar vara utbildad till hovslagare, med 5 månaders praktik med klinikhovslagaren på veterinärhögskolan….

[slo]
0

#11 Nej behöver inte vara mjukare nä… Men om det är, så är det väl oftast hovböld som är boven?

AnnaLundin
0

#12 - vissa hästar är mjukare i sulan av naturen än andra. Jag har nog, i ärlighetens namn, aldrig märkt att det varit något vidare mjukt ovanför en hovböld. Bölden täcks av sulhorn som kanske är mellan ½-knappt 1 cm tjockt. Det lär inte bli mjukare för att det råkar försöka klämma sig in en varböld mellan sulhornet och kötthoven. Det är därför de blir så väldigt halta av det - tänk dig själv en finne under nageln. Och att sedan vara tvingad att gå på nageln…

[slo]
0

Hmm… Sedär, då har jag nog missuppfattat min hovis :) Alltid lär man sig något nytt!

Elma_vip
0

Tack så mkt för alla svar, ringde vet idag och hon rekomenderade mig att försöka få tag i min hovslagare.. Hon skulle ringa tillbaka halv tio för att se så att jag fått tag i hovslagaren.. Hon sa att det eventuellt även kunde vara ett söm stick..

AnnaLundin
0

#15 - hur länge sen är det som hästen skoddes då?

Lizzan
0

Lizzy hade en hovböld i somras. I någon dag kunde hon nästan inte gå, ty hoppade fram. En vecka senare reds hon och galopperades :S

Elma_vip
0

Det var en hovböld hon hade, de har nu öppnat upp och gjort rent, så vi får se om några dagar..

//diana