Fri tillgång
Hur mycket kan en häst sätta i sig egentligen under 9-10 timmars fri tillgång på hösilage? på ett ungefär
Jag har massa hösilage kvar så funderar på att ställa ut balar i hagen om det blir snö/kallt igen, men är rädd att dom kommer spricka av fetma. Tycker det blir svårt att veta vad dom får i sig med fri tillgång
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

I början gör dom ju inget annat än äter. Men efter ett tag så lugnar dom ner sig och äter mindre. Men hur mycket är ju svårt att säga det är olika från häst till häst. Har tex en häst fått väldigt lite grovfoder förr så äter den nog desto mer när den får fri tillgång.

Blacky har börjat lämna av sina 3 kg på kvällen så han kommer nog inte äta så mycket iof…. Peppe har jag hur som helst tänkt vänja upp på bara hösilage och inget kraftfoder eftersom det blir så för honom sen. Vet inte riktigt hur jag ska göra…
ifall jag ändrar om på detta visat nu fram till sommaren så blir det ju gräs sen, och om jag till hösten byter till hö på Blacky och nåt annat än pellets. det kan väl inte vara så farligt för magen

Nej, visst kan du byta. Fast nu byter du ju inte. Utan ger gräs i sommar och börjar med hö på vintern. Man kan byta mitt i perioden också. Men ta det succesivt då. På någon vecka eller så minst.
Precis som Gejsa säger äter de rätt mycket i början men lugnar ner sig efter ett tag. Våra ponnysar (russ och shettisar) äter fritt men äter inte mer än c:a 6 kilo var om dagen. Vi har små hösilagebalar så vi vet rätt väl hur mycket de äter.
En bra grej med fri tillgång är att de aldrig slåss om maten. De vet att alla får så det räcker. Det är därför också lugnt om vi skulle fodra med kraftfoder i hagen. Alla har varsin bunke de äter ur och sedan är de nöjda. Det är bara shettisen som kollar att alla ätit upp. ("Det vore synd om något skulle förfaras"
)

Reddie kan knöka i sig ca 25-30 kg- fast det är på ett helt dygn

Har fri tillgång till mina, det är shettisar. Ingen är smällfet, lagom hull allihop.
#0 Hur många ska dela på balen? Det blir ju dåligt om det står för länge, fast det vet du nog redan. Svårt att uppskatta hur mkt de äter, har ingen aning om hur mycket var och en utav mina hästar äter i sig. Nu har jag både föl, unghästar, gamla ston, dräktiga samt digivande i samma hage, alla dessa äter väl i sig olika mängd.

Jag vet att de äter mer i början. men jag undrar Hur mycket de äter. måste ju veta om jag ska plocka bort all kraft.
#6 2 st, en maxad C och en maxad D. balarna väger ca 50kg så det är ingen fara.

#7# Självklart kan du plocka bort all kraft. Ditt hösilage var ju en kvot på 6,3 på utan kraft så det är ju ok.