OT - HOHOHO Rita är..
HUSÄGARE!
Vi har bjudit på ett boende i Delsbo, och vi fick tillslaget!
Nu är vi kontraktsignerade ägare av 120 kvadrat brutto, en halvdel av ett parboendehus, och väntar bara på bekräftelse på tillträde i bostadsrättsföreningen!
Vi välger då att stanna i sverige, åtminstonen en del år nu, och det bästa med hela huset är, föruten att det är vårat:
När jag står vid postlådan, och kikar mot högre.. så ser jag rakt på ett stall! Med ridhus! :D Okej, det är faktisk hela 100-200 meter i luftlinj, men jag SER det! Perfekta granner!
Men självklart skal du ha häst nu säger ni.
Självklart svara jag, men sen var det finanserna. Hästar är inte gratis, och jag måste spara upp köppenningen. Men kanske man kan ta på foder för senare köp? Jag har i alla fall redan ställt mig på väntolista i stallet där :)
Det är flera stall, stora hager ser det ut till, ridbana, ridhus, och jag skall självklart dit och kika innvändig. Dom har en del spiltor lediga, men vill helst inte hyra ut dom, dom skall byggast ut till boxar, sen håller dom på bygga ut en gammal del så det blir boxar där, så kanske kanske innom sommarn? Väm vet?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
oj vad härligt det låter!! :D
jag har redan kollat upp priserna. 2500 för helinackrodering, 1700 för del. Del så får jag mocka själv, gjöra i ordning foder själv och hämta inn själv. Inte fruktansvärt farligt, jag kanske går för detta i början iaf. Hämta inn lär inte bli största bekymmer, kan åka i stallet efter jobbet (måste jag ju ändå) och hämta inn sen träna, sen kan jag lulla bort lördag och söndag, eller jag kan byta med nån som kommer dagtid mitt i veckan, dom tar min häst inn nån lördag/söndag, jag tar inn deras nån vardag eller nåt :) byta tjänster låter sig nog fixast!

Oj vad kul, när tillträder ni?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
senast 1a april med mindre bostadsrättsföreningen näkar oss tilträde som medlemmar
Lär nog inte hända men nervigt.
:D
Jag funderar dog på vilken häst ajg borde välga mig..
Jag tycker det är så himla dyrt för vissa raser, bara för dom är den rasen.. jag menar.. en vallak som inte va tillräckligt bra till att gå i avel och inte hadde dom egenskaper som förfädrerna hadde, vilken roll spelar då stamen när stamen inte gav utbytte i denna individ? Men det är bara mina tanker.. :)
Jag är fullt medveten om att jag får faktisk ge en viss summa för en häst med bra psyke, frisk och oskadat, bra rörelser, en viss utbildning och en viss utrustning, men kommer inte köpa frieser för 100 000 för att lulla i skogen med vet jag! :D
Jag funderar faktisk om jag skal bli med Isis .. tylten är underbar för min kropp, helt fantastisk, men dom kostar ju tusan ta 40 000 +++ ju.. måste ju finnast nån isis som har bra tylt men inte så bra att den kan tävla, utan 6 mil lång stam med under-namn nånstans, och som kostar mindre enn 40-50 000?
Och även om dom är stärka små hästar näkar jag köpe en pytteplutt på 129 cm.. ;) Måste nog ha liiiiiite stötte, men det är ju så svårt att hitta nån över 140.. eller kanske inte är isis-tiden på året änn?

JAg har en unghäst hehe. om du känner för att vara med från början och rida in =) korsn. arab/new forest.
#5 skulle du värkligen fixa mig en unghäst, tjockisen mig ;D
men hur stor är den? Jag är inte främmande för tanken på unghäst faktisk, fast jag kommer ta hjälp til tillridnignen ;)

#6 Shettis att köra :D
#7 tyvärr, ajg tycker om att köra men inte min nacke, och jag vill rida med.. :) Blir nog liiiite smått med shettis då vet jag.. :)

Gud vad roligt för dig! Grattis!
Gejsa kanske? :) Fast du tyckte hon var för liten. 137 cm.
nja, gejsa är kanske under 140, men inte nån spjenk vad jag såg inte.. men jag bor för långt undan för Gejsa, har redan pratat med Gejsa på pm om just det där :(
>_< och nu ser jag ju det är gejsa som skriver #9 ;D hahahahahaha
fasiken va jag garvar av mig själv här :D heheheh men jo vi har ju talat, jag bor ju så långt bort :/ hon är ju en stärk häst är hon inte?
Grattis vad kul m hus o så nära ett stall, kan ju inte bli mer rätt!

Grattis ! Va skönt med stall så nära :D

Då står nog min unghäst för långt bort oxå? Jag bor ju i samma stad som gejsa.
Hon är 148cm nu. blir nog runt 152 fördigvuxen.
#15 nej det var Gejsa själv som tyckte det var lite långt, hon har ju som förutsätning att kunne komma och hälsa på och se det går bra, vilket egentligen är en självklarhet :) Sälv är jag inte så rädd för distansen så länge det går att ha på prov o så.. jag måste fundera och grubbla.. det är så många fina hästar, men jag måste ju först ha stallplats att stoppa hästen inn på, sen måste man ju ha köppänningen :)

Haha så det kan bli. Såg du inte att det var jag som skrev. Jag läste om och om igen själv innan jag läste längre ner att du hade missat att det var jag. *fniss*
Har frågat gubben, det är ca 35 mil. Han ska spela där i juni eller om det var i juli.
ja, visst är det långt. Flyttar du sedan tillbaka till Norge om några år så blir det ju ännu längre. Väldigt synd faktist.
Du har fel Avatar, gejsa, det är det som är felet ;D
Jo, nu som vi har köpt välger vi ju helt klart att stanna en del år. jag ser för mig minst 4-5 år iaf. Men vi kommer ju flytta till norge NÅN gong.. frågan är ju hur långt fram. Vi ser för oss att där finns möiligheter för att stanna här medan tex barn är små barn, men det är klart, förlorar vi jobbet här uppe pga nåt strul eller nåt finns där ju inte så mycket att stanna för typ.. Jag skulle gjärna hälsa på Gejsa dock, jag utesluter inte maxad C, har ridit en fjordhingst på 138-139, och han var sportig i modell, det var ju trevlig, är bara jag som känner jag är för stor för "småponnisar" 

Haha ja, jag har bytit. Men det har ju du med gjort så……*fniss*
Ja, sportig är ju inte Gejsa. Hon har mage, stor också. Den försvann inte efter fölningen. Men hon är ju pigg ändå. Och är duktig i dressyr. Men kan bli för jäkla pigg i galoppen ute och slå bakut och/eller bocka ju. Vet inte hur pass dukitg du är på att sitta kvar då. hihi
haha sugkoppen funkar nog… efter ett tag iaf ;)
annars har man ju "whops, där var manen ja"
Den brukar funka rätt bra. Föruten på Trym som tyckte "låt bli min man!" och slängde på huvudet.. ;)
men inte slår hon väl bakut för att hon vill bli av med ryttaren? Visst slår hon väl bakut av livsglädje? Hur gammal var hon igjen förrästen?
#20 får jag fråga vilken fjording som hette Trym som du hade?
Jag hyrde nämligen en fjording från Taffsnäs i 3år som hette Tryhm och han var ca 138 i mkh… (för lääänge sen)
MIN första kärlek och den härligaste häst nånsin.
#20 inte fjording :D Norsk Døl :D var på en ridskola i norge, nästan 160 hög :)

Hihi nej, hon är pigg vintertid bara. Men hon gjorde ju så min 15 åriga medryttare ramlade av i december. Hennes nyckelben gick av. :( Hon var tvungen att operera sig i januari.
Hon är född -94. Är alltså 14 år i maj nu. Har ägt henne sedan hon var 3 år.
Hon har ju en sjujäkla bra stam också. Är diplomsto och AB-premierad. :)
#22 ok trodde det va fjordingen som hette Trym…
14 år är inte farligt på nån fjording inte!
Hua, provrida, jag är livande redd för sådan! Jag rider fult som attans, ser ut som en dårlig stoppat hösäck med potatis i, med chaplinben >_< tårna pekar rakt ut i sidan så Kyra skulle fått slag och Vad hon nu heter hon nederländerskan, skulle gråtit blod. men, det är pga mina knän och höfter värker som attans
Rita kommer ner, hälsa på gejsa
Gejsa: Hej *granskande blick*
Rita. hej *granskande blick*
blabla om hästen, visa fram
Rita: ja honserjättefinuttackförmej! *smiter hem så ingen hinner se hur fult hon rider*
>_<
Jag skojar inte, jag red för typ 8 år sen på ridskola, sedan dess har jag skumpat i skogen på all världens hästar! :D

Haha du är rolig du Rita. Är osäker på om du kan sitta kvar om du inte ridit på länge. Hon är otroligt pigg nu faktist. haha

Men det är ju inte så konstigt heller. Dom står ju bara och häckar i hagen dom två fjordingarna. Går och äter och så går dom och ställer sig en bit bort. Hon får fint hö som är jättebra värden i. Så hon samlar ju energi som heter duga när vi väl rider. Och det blir inte så ofta. Kanske en-två ggr i veckan nu pga väder och Elin som går i skolan sent. Så det är ju rent av synd om henne som får stå så länge och inte bli riden. Sist vi red så blev t o m Elin lite skraj för att hon var så pigg.
jag HAR ju ridit under dom 8 år som gått :D Bara enbart som foderryttare, samt när jag ägte Nikita.. :) så be mig inte prestera snygg dressyr ;D
Men risken för att trilla av hahaha den har jag nog nästan oavsett vilken häst jag välger mig :) hehe får öva upp sugkoppen och borrlåsröven igjen kanske hehehehe

Haha du får nog göra det. *fniss* Öva först alltså.
Hör gejsa, jag kan se på stallet och se när jag kan räkna med stallplatser, sen kan ju vi höras med varann hur det blir? Jag menar, är gejsa redan bortlovat får jag skulda mig själv eller hur?

Ja, det kan vi säga Rita. Du får höra av dig så får jag fundera när det blir aktuellt. :)
Jag kan ju säga som så: jag är ingen stor tävlingsryttare, jag är hobbyryttare. Jag tycker det är roligt att kunne rida dressyrpass innimellan, eller skutta nåt hinder, och kunne tänka mig liten klubbtävling för roligt, men framst är jag skogshobbyryttare som tycker om avväkslingen med dressyr, hoppning, skogsritt, kanske körning, och annat med! :)

Jo, det är ju jag med. Hade inte tänkt att sälja Gejsa till någon som vill börja tävla. Utan mer hobbyridning. Blandat med lite körning kanske.
jag tycker om varierat ridning/träning, användte markarbede/trickträing om föret inte tillot ridning eller det stormade o så, lite hjärngympa typ, även om jag inte orkar med rida själv pga fibron finns det massor med träning som man kan gjöra ändå :) Men nån tävlingsryttare vill jag inte bli! :D Vill mysa och ha roligt inte nödvändigvis träna benhårt för spesifika resultat! Fast lite resultat skulle ju va roligt med ;D

Ja, men Gejsa är ju så bra att har du ont länge av fibron så kan du kanske köra henne? Fast inte vintertid då förstås.
Jo vinter kan man ju köra släde kanske? :D Men jo jag planerade köpa rockard eller så, så att jag kan variera med körning

Ja, ni har ju mycket snö så släde går ju perfekt. Tänkte själv köpa en släde men vi har ju aldrig någon snö längre. Suck!
Nåt av det mysigaste som finns måste va julaftons slädetur med dombjöllor!
*se för sig*

*asgarv* vilken tur att rita kan roa en på kvällen.
vännen, är du så exhalterad att du inte kan stava ordentligt? ;)
har ni inte sparat ner bilderna från huset? jag kan inte komma på hur det såg ut.. *muttrar*
#39 stava ordentlig har jag väl aldrig kunnat, jag är ju norsk ju, inte svensk
men til dess har jag en lätt grej med dysleksi, Inget större, men nån gong slår det mycket inn. tex när jag är trött, eller när jag är mycket glad :D
Jag skall fixa bilder från boendet, vi sparade inte ned, och anade inget om att mäklaren tog bort prospektet och inte bara skrev "såld" tills övertagelsen var fixat :) Skall ta bilder av prospektet sen kan jag lägga upp. tänkte åka ut och kika på stallet i dag förrästen :D Skall ut och farta på förmiddagen i dag, köpa abs delar till bilen som vi skal få bytt nästa hälg inför besiktningen, sen skall jag åka till stallet, och sen dollarstore. LinaN, jag ringer dig för att kolla om du behöver nåt prylar på dollar till dina ponnisar ;)
I dag var jag ute och kikade på stallet :D
Det är hur mysigt som helst. Det är 2 pyttesmå stall med 2 boxar i varje, där står det privata hästar, sen är det stora stallet där ridskolshästarna står tilsammans med en eller två privata. I stora stallet är det spilltor, *räknar i huvudet*15 tror jag, samt 3 boxar. Dom håller på att gjöra i ordning i et annat stall med andra spilltor, där skall dom bygga några boxar, sen skall ridskolshästarna dit i det 4de stallet. Dom skall stå själv då. Och i stora stallet skall dom då riva spilltarna och bygga boxar, det hoppas dom få till 4 eller 5 boxar till sen får det bli ett privatstall :)

#40 joho i vanliga fall så ser det inte ut som i #0 men jag drev lite med dig. förstod att det var glädjen som skenade iväg med dig :D
#42 men du driver då aldrig med folk? ;)

nej just det. det är ju sant. :D
sååå sen blir det häst för rita då. skojsigt! nästan lite synd det här med li.

du tog inga bilder idag?

rita msn nuuu

test
hmmmm? *nyvaken* Jo jag tog några bilder.. :)
laddar upp lite bilder nu :) först.. vy från parkeringsplatsen upp mot där huset ligget. Vårat hus, där vi har köpt halvan, är hittersta gula huset till vänster i bilden :) Ungefär 150 meter eller så i luftlinj
nästa: Spiltorna i "stora stallet". Det är här ridskolshästarna skall stå, men dom håller på gjöra i ordning ett fjerde stall till ridskolans hästar, när dom flytter skall spiltorna rivast och ersättast av boxar. Förmodligen 4 eller 5 boxar får dom plats med.
sen: Boxarna i "stora stallet". Dom kommer ju stanna kvar.
sicket tråkigt ridskolestall…. :S hästarna får det ju klart bättre emd boxar därinne istället, även om spiltorna såg breda o fin ut.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Detta är bilden fra det kommande ridskols-stallet, dom får spiltor till en början.
Dessa tre boxar skall byggast klart, sen flytter ridskolshästarna hit.
Oi, korreksjon till #50, det är här ridskolshästarna STÅR ;)
Detta är et pyttelite stall med 2 boxar i en annan byggnad. En tjei hyr dessa två boxar.
Uppe på ladan är det även byggd om två forrådsrum till boxar, det är galler mellan så hästarna har sällskap av varann.
En bild från hagarna.. :)
och två bilder av ridskolshäst-hagar. dessa är i nuläget 4 olika hagar, men till våren skall dom gjöra om hagerna så det blir fler stora hager. Det är många fler hager enn vi ser på bilderna, dom har i nuläget 10 små hagar som skall bli 6 mellanstora hagar. Tycker dock dom såg rymmliga ut redan nu. Dom hyr marken mellam ridskolan och mig nu, och har även sommarsbete sa hon. Jag har inte varit överallt och kikat, ladan såg städat och fin ut, ridhallen stor (ville inte ta bild, det pågick lektion) och dom har en tvådelat ridbana ute som ni ser staketet från på bild 1. :)
#52 jo jag håller med, världens mäst spännande var det nog inte, men jag är spån-alskare och tänker det skulle va ljusare och trevligare direkt om det var spån där och inte torv. Jag har ingen förmening om huruvida det ena är bättre och drygare och billigare enn det andra, men spån är onäkligen ljusare enn torv ;)
Dock tycker jag det är bättre med lite tråkigt stall lätt att städa enn gammalt och slitent. detta är en liten ridklubb som säkerligen inte drunknar i pängar, jag tror nog säkert dom skulle haft snyggare om dom hadde råd. :) Hon jag talade med sa do hadde funderat på alla världens grejer till stallet för att gjöra det finare, men pängarna finns inte direkt.. så … då får man gjöra bästa utav det man har. Kanske jag kan påvärka lite när jag kommer inn där ^^
men det verkar ju bra på det hela tagaet :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
jo sen sa hon dom fick köpa hösilage nu och då hadde dom botulism vaccinerat alla ridskolshästarna och dom privathästar där ägarna ville, dom fick inte tag på hö helt änkelt. det är hur svårt so helst att få tag på hö nu sa hon. Men så länge dom får tag på hösilage lär inte hästarna svälta.
Dom har 4 utfodringar: Frukost, lunch, inne i boxen när dom kommer och kvälldsforet efter sista lektionen (vid 9 ungefär) på kvällen. Tyvärr kommer hästarna inn vid 4 om man har helackordering, det är ju dom anställda i ridklubben som tar inn och dom jobbar till 4, så hästarna kommer inn till då. Dom kommer ut rätt tidligt på morgonen, vi 8 eller så, så dom lär få några timmar ute. Sen har man ingen stalljour. I stället är det en av stallets anställda som har hälgvakt tilsammans med eldre ridskolselever som vill lära sig hålla häst som får ha stallvakt under uppsyn.
Man får ädel kraftfoder med i priset, samt hö, och dom som vill ha nåt annat enn ädel kraftfoder får hålla det själv och får då gjöra i ordning själva sina hinkar. Det tycker jag faktisk ar helt okej, det kunne annars ha blitt världens strul för hälgjouren, som hon sa hon jag talade med att dom som jobbar måndag till fredag varje dag, dom håller gjärna koll, men sen kommer hälgjouren, så då ställde dom detta som regel för att gjöra det bra för alla. Tycker inte det är så fruktansvärt ;)
ååå hurra, vi är godkända! :D då blir det flytt efter 14de!

åhh GRATTIS! va roligt! :D

#62 va fick ni reda på det nu i kväll?? vad skoj!
alltså, flytt NU?

#62. Godkända av stallet ?

aha, glöm min fråga. haha. jag är lite korkad så här på kvällskvisten =P

oj har missat din tråd..
Sorry.. får gratta dig här oxå =)

Vad härligt! Flyttar ni om ca 2 veckor då eller?
nej är lite mer, 14 mars får vi nyklarna :)
Grattis grattis till husköpet!!! Kul då är det bara o leta pålle nu!!!

Ok men det är ju snart det med. Den 15 mars åker vi till Kanarieöarna. Då har vi nästan samma datum att längta till. *ler*
ja fast mitt datum är kanske lite mer stressande och utmattande ^^ Och du kommer ha roligare bilder, för om jag skulle ta 40 bilder och presentera skulle det nog bli "en grabb som bär en låda", "en grabb till som bär en ny låda" "förra grabben på nytt" osv osv i 40 bilder ;D
Tills man kommer till bild 41, 42, 43, 44 och 45 där det står "grabbarna bär soffan", "grabbarna tappar soffan", "grabbarna tappar madrasser överalt", "grabbarna har matkrig i bilen" och "grabbarna städar bilen efter matkriget" 

#72# haha kanske det. Men det är ju roligt att få flytta in i eget boende också. Vi är bara borta en vecka och du bor där sedan ju. OM man nu kan jämföra det så. haha
*flinar* Vi kan kanske organisera en unison matkrig? :D

#74# Matkrig?
#75 ja matkrig ;) jag får inga större bekymmer med att få grabbarna som bär att slänga mat på varann i vild krig , medan du kanske får lite mer oragnisatoriska bekymmer med att övertyga folk runt dig att slänga mat på varann nede på kanariöarna? 

Haha du är rolig du. Ja, något matkrig vill jag inte ha.

"grabbarna som ligger o sover sött på golvet bland pizzakartongerna"