vem är "hästhandlaren"?
vem är den här omtalade hästhandlaren som det står om på tidningen ridsports hemsida? nån som vet…?

vil inte att ni skriver ut det här i tråden. pma warum_nicht om ni vet ngt.

Ingen aning
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Vad rör det sig om då?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
jag vet vem det är :) Har pm:at varrför ingen diskution om det i tråden?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Man får inte hänga ut folk med namn…
nä men man kan ju diskutera företaget…detta är ju ett företag med anställda inte en person, vi diskuterar ju foderföretag ocg företag som gör utrustning ju?!?!
förstår hur du menar men jag personligen tycker att man kan ta det via pm

#7 det är bara en person..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#7 fast det är inte riktigt samma sak med foderföretag o utrustningsföretag.

Denna hästhandlaren bröt mot kontraktet när vi skulle sälja våran ponny, Det hade med försäkringspengar o göra och hon var tvungen att stå kvar hoss oss tills allt var klart osv, osv.. Men hon blev ivägskickad genom halva sverige utan att JAG som ägare hade någon aning. Men som tur var kom min ponny till en jätte trevlig människa och det löste sig med pengarna. Vi hade stämt henne om det inte hade gått som det gick. Jag ville göra det iaf för kontraktbrott är kontraktbrott men för hästens skull lät jag bli. '
Vet i ett annat fall där hon skulle sälja en häst, det var inga papper på hästen men skötaren( eller vem det var) visste att hästen var 22år. Men hästhandlaren tittade på tänderna själv och sålde hästen som 12åring!!! Är inte det sjukt?
håller man på så som hon gör så ska man hålla sig till cykelförsäljning, inte levande djur som tar skada för att hon är pengakåt!
tråkigt!!
det är synd att en del förstör för andra sådär…
man tappar ju förtroendet och kanske inte vågar köpa hästar av hästhandlare…
fanns ju en i Värmland som gjorde lika dant
#9 men på sin sida har hon presenterat minst tre andra som utbildar och tränar hästarna för henne=anställda av någon form i vilket fall som hellst så driver hon ett företag och företaget borde man kunna diskutera! Tycker just ett fall som detta kan vara en kanon sak att diskutera och jämföra med andra erfarenheter man har av "hästhandlare"Har läst i andra trådar där det är påhopp på personer som är mer välkända bland folk på forummet än vad detta företaget/personen och då är det privata personer jag menar inte offentliga företagare! men det är ju godtaget???!!!
OBS! Måste bara poängtera att jag tycker det är bra att man inte ska peka ut personer här på forumet (kanske i vissa fall om det är possitivt!)tycker bara att då borde det gälla ALLA och inte bara VISSA!

Nýfiken, kan den som vet vem de är PMA mig??

#14 har skickat pm till dig
Suyck… Jag gillar inte personen i fråga för fem öre, tyvärr finns det fler av dem :(
#16 okej :) alla kan ju inte gilla alla…men sen i detta samanhanget är ju frågan hur hon sköter sitt företag/hästarna…är det det samanhanget du inte gillar henne eller som privat person?
#17 Har aldrig träffat personen som privatperson så det gäller som företag…

Jag har en känsla av att jag vet vem det är. Har köpt häst därifrån också. Visade sig dock att hästen var sjuk när den väl kom hem till oss. pm:a gärna ifall någon har lust.

#13 det är folk där av egen vilja och hjälper till frivilligt utan lön eller anställning..
#20 …som hos alla andra icke seriösa hästhandlare allså :/ Har flera skräckexempel…
Skulle också vilja veta vem det är…
"- Folk tror att de att för 25 000 kronor kan få en häst som är färdig att gå i SM. Så är det inte. Om du röntgar tio hästar så hittar du fel hos nio av dem, men det behöver inte betyda att man får problem med dem - bara man kan sköta dem. Det kan folk som köper dyrare hästar."
"Tidigare sålde du en häst som visade sig vara krubbitare. När det finns sådana fel, upplyser du kunderna om det? - Ja - om ägaren har berättat det för mig. Gör inte ägaren det, är det svårt för mig att bilda mig en uppfattning om hästen när jag bara har den hos mig i kanske två veckor."
Hmm… Ja, så kan man ju också se det. Kunskap och ekonomi går hand i hand, eller hur? ;) Och krubbitning måste ju vara extremt svårt att missa på två veckor…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#22# Det kanske var sommar och hästen stod ute! :) Då är det svårt att se om hästen krubbiter. haha

Mäh, jag vill oxå veta vem hon är :( Eller vem man skall hålla sig borta från kanske, är ju trots allt i hästköpar-tankar nu :)
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag känner denna person.. Och jag kan själv säga att 90 % av köparna är helt konstiga :S Dem kan liksom ringa ett år efter dem köpt hästen och säga "min häst har börjat bocka" Jaha? Och?
Och en ponny som såldes till stockholm, ringde samma kväll "jag kan inte sätta på grimman på ponnyn" Nehe? Och?
Dem som köper en häst för 15-25.000 är oftast okunniga, nu drar jag inte alla över en kam! Men de flesta!
Och sen får denna hästar runt om europa där säljarna som säljer till denna säljare att hästarna är yngre än vad dem är, som sedan kommer fram vid besiktning att den är mycket äldre än sagt men då MEDDELAR denna säljare det, jag har själv hört det.
Jag kan säga att detta spårat ut fullständigt.. Och sen innan man träffar denna person tycker jag inte man ska sitta och snacka? 90 % av detta är rykten, tro mig!
#25 fast kan SÅ många känna sig lurade av EN person om det ej stämmer??

#26 alltså "lurade", vi pratar om folk som känner sig lurade när deras hästar vägrar på tävlingar, inte går att lasta, inte går att tränsa, bockar m.m.
folk ringer för minsta lilla petitess..
och hästhandlaren har oftast inte hästarna mer än allt från 1-4 veckor oftast! så man hinner bara bilda en liten uppfattning om hästen!
dessutom finns det en månads bytesrätt.. och jag vet i fall där hon bytat häst efter längre tid än så..
det är verkligen så överdrivet så det går inte annat än att skratta åt..
men det är ju alltid så att det ska alltid finnas en synda bock..

jag kan kan verkligen säga att folk tror dem får en grand prix häst för 25.000, det är verkligen så! en häst för 25.000 man vill ha till tävling, hur bra är den igentligen?
#28 Tro inte dom flesta räknar med det heller. Men att dom ska vara hela och friska och angiven ålder!

Men kan ingen pm:a mig??
*** Kärleken övervinner allt ***

#31 om du tror det är bebbe är det helt fel!!!!!
#32 Verkligen inte! Hon har inget med helsingborg att göra vad jag vet ;)

Jag vill också veta vem det är

#13 jag är nog hemmablind isf för jag har inte sett ngr såna påhopp. håller med om att det kan vara bra att diskutera vem detta är. men samtidigt är det väldigt lätt att bara skriva en massa om henen som person och ine företaget. var drar man gränsen?
#33 goodie goodie. =)
#35 jo iofs :D

#35 hon säljer en del annat också men då, väl utmärkt ev brister och/eller att dom är lämpade som "skogsmullar" Jag var inne på hästnet och hon har fem hästar där just nu, dyraste 20000 vilket är billigt för att diplomsto B-ponny född 97 om någon vill göra ett fynd. Sen så kostar den billigaste 3000 en liten A-ponny hingst född 06.
Man har ju som köpare också en viss undersökningsplikt, ser man inte att hästen är krubbitare tex så är det antingen inte så farligt eller så har hästen börjat med olatan i nya stallet. Man provrider ju en häst normalt och sen kan det ju vara bra att se hur den uppför sig i stallet när det är dags för mat.

#29 dem är ju besiktigade av veterinär.. alltså fullt friska när dem åker, och sen om det är något som var fel så får ju köparen veta om detta i förväg om dem vill ha hästen eller ej.. Och vid besiktning kommer även åldern fram, eftersom vetrinären kollar hästen i munnen..

Sen gillar jag inte idén med hästhandlare och att hästen ska byta stall i onödan, men det är en annan femma.
#38 Eftersom du känner henne så är din syn på saken exakt som hästhandlaren själv…
#35 jo mest, men hon säljer vuxna ridna hästar också
#36 OM folk har blivit lurade av någon hästhandlare så tycker jag gott och väl man kan nämna namnet… eller företaget
OAVSETT vem det skulle vara

#35 jovisst jag säljer andra hästar oxå
Det var många som blev lurade av en viss hästhandlare i Hagfors,värmland också. Då har jag för mig att vi till och med skrev personens namn här.

#43 nej, till en början ja. men sen togs namnet bort.

ngn som vill PM'a mig vilken det är ?

Varför inte vänta med att diskutera tills domen faller? Hur har det gått i de tidigare tre fallen? Lite saklighet vore väl bra? Hittills känns det mest som hörsägen, oavsett från vilken vinkel man ser fallet. Klart tidningarna vill göra rubriker, klart att folket som vill reklamera hästar är missnöjda, och klart att man lättare ser från sin kompis synvinkel… Helt rätt att skydda personens identitet!
#44 nu är ju "hagfors" handlaren namngiven på andra sajter, så det har ju egentligen ingen roll

fast den personen står inte omnämd här. som det ska vara =)

Jag har fått adressen mejlad till mig. Men jag vet ändå inte vem det är. Bryr mig inte heller. För jag ska inte köpa häst. Det är väl sälja isf. :)

#49 det kan ju vara bra att veta när man säljer också för hästhandlare köper ju också, billigt och säljer lite eller mycket dyrare.
vill också ha pm så man vet när man ska sälja senare…
ja, jag skulle också vilja veta.. ifall man ska sälja nån gång
ingen som vill pm:a???

#50# Fast jag skulle ju aldrig sälja till någon som har en massa hästar hemma. Så noga som jag är med att titta på stall så hade jag nog upptäckt det.

#40 jag är inte "med" denna person om du tror det och NEJ, jag ser det verkligen inte ur hästhandlarens synvinkel..
men jag vet ju vad som är sant och falskt..
och tycker det är tråkigt att folk sitter och klankar ner på folk innan dem ens vet hur det ligger till..
#46 hon har "vunnit" dem andra tre målen..
Oavsett om det är okunniga köpare eller inte. så finns det många som säljer hästar i den här prisklassen. Men de har inte blivit anmälda 4 GÅNGER, ingen rök utan eld brukar man ju säga…
#55 fast bara att bli anmäld 4ggr, tycker jag verkar märkligt om hon skulle vara helt oskyldig..
Bara för att hon "vunnit" 3 mål så skulle inte JAG våga köpa häst av den personen iallafall

#56# En försäljare har ju bra många mer hästar i omlopp än vi privatpersoner. Så det kan ju var därför som hon då blir anmäld ibland. Hon kanske säljer jättemånga per år. Ja, inte vet jag. Säger varken bu eller bä. Men det är trist om hon är oskyldig också. Kan ju vara så att någon hört att dom anmält henne och då gör det med för minsta lilla eftersom dom inte är ensamna om att anmäla med.
#58 jo, det har du faktiskt rätt i…
#58 Jag menar att vad jag vet, är det inget annat försäljningsstall som blivit anmält 4 gånger. De flesta privatpersoner har inte enns sålt 4 hästar
.

#60# Nu förstår jag inte ditt sista inlägg riktigt. Menar du att inget annat försäljningsstall någonsin har blivit anmält 4 ggr på hela tiden som dom varit försäljare i Sverige?
Hur vet du det tex?
Nej, att privatfolk knappt sålt mer än några hästar var ju det jag menade med mitt inlägg.
Denna tjej kanske är för godtrogen och tror på folk mer än andra tex. Hon kan ju tex ha haft extremt stor otur några ggr.

Inga som helt problem att list ut vem de rör sig om. Vet om ett av fallen där h*n blivit stämd och ja, helt rätt o stämma människan
#61 Det kanske finns andra försäljningsstall som blivit anmälda så många gånger. Det var inte menat som någon påstådd sanning, utan vad jag känner till.
Men hon har blivit anmäld 4 gånger på ett nio månader!!!

#62# Du jobbar ju själv i ett försäljningsstall så ni vet nog mer än vad vi gör. Jag hade tex inte vetat det om jag inte fått det mejlat till mig. Men jag tycker inte att man ska döma folk innan dom blivit dömda för brott på riktigt sas.
ojdå, det hade visst kommit lite inlägg här… nu vet jag vem det är iaf. och jag håller faktiskt med den som sa "ingen rök utan eld…"

Jag håller med Gejsa om att man kanske inte ska döma folk innan det finns någon rättslig dom.
Finns det inte nån här på ridsport som har blivit anmäld jättemånga gånger för sitt stall och hästskötsel och som alltid blivit friad? Just för att det inte finns grund för anmälningarna. Där är det ju ingen som dömer henne som dålig, trots många anmälningar. Ingen som ens mumlar "Ingen rök utan eld".
Om ni förstår vad jag försöker säga?
man säljer inte en valack, som köparen sedan upptäcker att det var ett sto !!
DET kallar jag Dålig koll!!

#67 Definitivt! HUR kan man köpa en häst och inte ha koll på könet?!

#67 som köpare skulle jag ha tittat efter innan köpet 
#68 #69
Det är lite komiskt faktiskt att både köparen och säljaren missat en sån ak.
köparen glömde nog undersökningsplikten ;)

Det finns ju dom som köper hästar utan att se dom "live" innan. Där har man bara säljarens ord och om den skrev fel på kontraktet så. Eller är allmänt vimsig angående han och hon. .. VIPS blir Pålle en Pålla ;-)

#71 då får man nog räkna med att bli lurad, när man köper häst köper man en kompis och då är det ju bra om man träffats innan och ser att man passar ihop. Det är ju faktiskt inte seriöst att inte själv titta på hästen innan köp.

#72 Förutom alla de som köper ett tävlingsredskap, då. För en del är nog prestationerna viktigare än individen. Det är nog också lätt att glömma att det är ekipagen som tar placeringarna, inte bara hästen. Kanske därför många blir besvikna.

Det var inte så svårt att ta reda på vem det var efter att ha läst artikeln och använt google….

Jag har elever som var på praktik där i två veckor och endast fick tvätta stall och mocka.
Många försäljningsstall är beroende av sina praktikanter och då behöver man behandla dem därefter. Gratis arbetskraft är toppen, men då ska de ha roligt på sin praktik också!
Sen tycker jag att mycket har gått till överdrift. Jag gillar inte människan eller dennes (numera obefintliga) verksamhet, men jag vet också hur köpare är…
Idag ska hästen var exportröntgad, aldrig skadad, gå grand prix eller världscuppen, den ska vara en ängel i stallet och aldrig bocka. Helst ska den inte kosta en krona heller, gärna bortskänkes…
En del borde skämmas…

#75 Dessutom vill folk ha full utrustning med hästen om den så bara kostar 5000kr. Jag hade en som frågade om det ingick utrustning när man köpte ett föl från mig !!!!????
#76 men du måste ju fatta att du måste förutse hur ryggen på fölet skall bli och sälga med perfekt sadel o allt till den ^^ ;D Var ju även så med LinaN när hon letade skötare till Harry, en som undrade on hon kunne komma och provrida (!)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Tur att man kan skratta åt eländet 
#76 EHH!! ja, vad ska man säja?
Det finns folk tydligen till ALLT!