OT: magkatarr/magsår
Hej!
Är en stressad liten varelse med känslig mage. Har då och då haft känningar/besvär som liknat magkatarr/magsår och nu är det dax igen =( Har ihållande magont och känner mig svullen och öm under revbenen, mitt i magen. Får mer ont då jag har ätit och får mindre ont om jag vilar. Om jag stressar, får jag mer bevär. Ska träffa läkare nu i slutet av veckan och undrar hur det egentligen går till, när man kommer till läkare med en "ond" mage? Sjuksköterskan i telefon sa att jag får berätta hur jag mår och att läkaren känner igenom magen. jaha… och sedan då?!
Någon som har erfarenhet av detta, något jag borde tänka på inför besöket? Gillar inte vården och har alltför många gånger gått hem utan att ha fått hjälp… =/
Mvh Tessan

Det var inget farligt. Min läkare klämde på magen, gnuggade sej på hakan och sa att "Hm, det verkar vara magkatarr, men du får gå bort till provtagning, så hjälper dom dej"
Skakig som ett asplöv gick jag dit och trodde dom skulle sticka 300 nålar i mej samtidigt som dom stack ner en kamera i båda näsborrarna….
Men….allt dom gjorde var att de gav mej 4 avföringsprovrör och sa till mej att gå hem och bajsa på pinnen =) Sen lämna in det och se om där fanns nån skum bakterie =) Inget farligt =)
gaaah bajsa på pinne, det är ju min värsta mardröm!!! ehum typ
De får hellre sticka en massa nålar i mig än be om avföringsprov… uack! ;D fast det är ju väldigt hyggligt av dom att låta en göra eländet hemma iaf… ;) Och blodprov kommer jag nog få ta ändå, då jag tänkte passa på att kolla upp lite värden med tanke på att jag är vegan. Men dom oroar jag mig inte för… värdena alltså, jag äter som en häst.
Hur gick det för dig pippa, visade proverna något? kan hålla med om att man inte vill att de kör ner en kamera i en, det måste kännas styggt.
Samtidigt vill man förstås bli frisk..!
För mej var det kläm på magen, ja du har magkatarr, skriver ut ett recept till dig. Blir det inte bättre får du komma tillbaka så får vi kanske gå ner m en kamera o kolla..
*peppar peppar* har jag varit bra efter det :)
Hade själv magkatarr när jag var 8 år gammal. Hade ofta ont i magen somt var orolig i magen och som en kolsyrekänsla i magen (kändes som de bubblade) Läkarna var jätte snälla och så fick jag ta blodprover och kissa i en plastmugg =)
Konstaterades som sagt att jag hade magkatarr oh fick då medicin, snart var jag frisk igen:) De kommer gå jätte bra tessa!
/Elin
men tessa du bajsar inte på pinnen ;) det kan nog bli väldans svårt, lite trix och knix på lite papper och sen är det klart. :P
avföringsprover är inget svårt, jag blev nästan mest chockad över att det var så lätt ! hade också en föreställning om att det skulle vara märkligt, och det är det ju iof, men det är en ganska snabb procedur. det är det minsta du kan oroa dig för !
jag har ju aldrig haft magsår eller magkatarr, däremot magproblem, har lämnat blodprov, bajsprov, gjort en gastroskopi och en koloskopi,och då har dom alltså både kört ner en kamera och upp….. men kontentan är den samma, man kommer till läkaren han/hon ställer massa frågor, klämmer och slår lite i nån minut, sen är det klart !
vad som händer där efter är ju oklart, det är ju upp till läkaren att avgöra. men det är inget farligt inte !