Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3430 ggr
Fining
0

Galler för boxfönstren

Vi håller på och bygger boxar och behöver nu täcka för fönstrena på något vis. Räcker det med att sätta för två bräder? (Så att hästens huvud inte kommer igenom.) Eller bör man ha galler?

Yessica
0

Ser det inte bättre ut med galler? Med träplankor framför kanske hästen biter på dom, och så släpper det kanske inte in lika mycket ljus. Jag tror det skulle bli finare med galler, då det släpper in mer ljus (tror jag ;D) Hoppas allt går bra med bygget!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

LinaN
0

Håller emd Yessica, brädor skärmar av ljuset, och är bitvänligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Fining
0

Jo det är ju sant… vet bara inte hur vi ska få på gallret :-)

lisette
0

Be någon som är svetskunnig att svetsa galler. Köp armeringsjärn.

Kan visa bild på mina galler när jag kommer hem.

lisette
0

Be någon som är svetskunnig att svetsa galler. Köp armeringsjärn.

Kan visa bild på mina galler när jag kommer hem.

Othello
0

Vi har satt kompostgaller för våra fönster i väntan på att både få hjälp med svetsning & få råd. Dom satt vi med märlor (spikar som ser ut som ett U ) direkt i fönsterkarmarna. då kommer inte hästen åt fönstren & gallren köpte jag på biltema för en billig slant vill inte ha plank just då d inte släpper in så mycket ljus.

bebbe
0

det lättaste är att köpa färdig armeringsmatta och kapa den till lämplig storlek.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Loa-bg
0

Vi ska ha armeringsjärn hemma. Om man bara hittar någon som kan svetsa är det inte så svårt att fixa :)

Risken med brädor är som de andra säger att det själ ljus och hästarna kanske får för sig att bita i det.

Believer
0

Jag har galler till salu =P Som vi lät en svetsare fixa till vårat förra stall. Tror det är närmare 70 lösa pinnar, med hål både uppe och nere så man kan borra/spika fast dem.

Dock dyra. Vi betalade 5000kr för pinnarna. Dom är endast använda 2 månader. Vitlackerade. Skitsnygga.

davidia
0

#6.kompost galler är böjbara så vill hästarna så kommer dom åt fönstret ändå….men det skyddar ju så länge:)

lisette
0

Har sett de som har hönsnät för fönsterna. Som om det skulle hjälpa.

Molla
0

Men det finns ju lagar om galler för fönstrena med, som med allt annat ;).
Vet inte vad måtten ska vara, men det får inte vara många cm mellan gallerpinnarna.
Vi har som typ kravall staket (ca 2*1,5m) Som funkade utmärkt. Dom hade vi förr som hundgårds-staket, satte då ihop flera.

Believer
0

Det ska ju vara så tätt mellan gallrena så hästen inte kan stoppa in mulen emellan och på så sätt fastna. Tror vi hade 3 cm mellan våra galler i vårat stall.

Cilla89a
0

du kan köpa färdiga galler annars :) cityboxen har nog, vi köpte boxar, dörrar, fönster, galler och allt sånt från dem :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Klasson
0

Vi har plexiglas i våra fönster.. Lite dyrt men väldigt snyggt.. Hästen kan inte slå sönder de eller skada sig..

Jag har häldre de än galler, galler ser ut som ett fängelse

Mari
0

Om du vill följa djurskyddsbestämelserna så har jag för mig att det är galler som gäller och att det ska vara högst 5cm mellan springorna så inga hovar eller annat kan fastna.

Min pappa svetsade ihop armeringsjärn som jag sen målade i silver - skitsnyggt ;) Så det är lätt att göra själv om man kan svetsa.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[slo]
0

#15 Plexiglas är relativt enkelt att slå sönder och blir gärna vassa flisor av det. Ska du ha genomskinligt ska du leta upp ett material som heter polykarbonat, tillverkas bland annat av Lexan, så ofta kallas det lexanplast. Kan användas som skottsäkert "glas" om det är tillräckligt tjockt :) DET är dyrt som skam dock :P

Klasson
0

Slo.

Varken jag,min sambo eller mina hästar har lykats att haft sönder plexiglaset.. de har hållit för alla hästar vi har haft…  har tillome slagit med sten på de utan att de gått sönder

[slo]
0

Då e det antagligen inte plexiglas utan polykarbonat ;)

Mari
0

Plexiglas har väl en förmåga att försvagas i solljus? att om nått år i solen så kommer den väl spricka sönder mycket lättare? Typ som plast?
Eller har jag fel?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[slo]
0

#20 Förmåga vet jag inte om jag vill kalla det iofs… :P Men ja, vissa sorters genomskinlig plast (plexi är en tillverkare) är känslig mot uv-strålning. Men är det en glasruta utanför ska det inte vara någon fara, om det inte reagerar på amoniak/något annat i luften inne i stallet ;)

IdaS-A
0

Läs vilka regler som gäller, det får ju inte vara för stora mellanrum tex mellan brädorna eller gallren.

jen
0

just nu har jag brädor för fönstret i Kalles box, men jag tänkte sätta galler för sen. Typsom myggfönster som jag ska kunna öppna, så jag kan öppna fönstret och när jag ska tvätta det.

(sånt där grönt grovt nät) heter det gunnebostängsel ?

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

till vänster på bilden syns våra hemmagjorda galler.

svetsade på en u-profil med ca 5 cm mellanrum.

AusaBausa
0

har själva gjort vårt galler till våra boxfönster…kapade armeringsjärnen i rätt längd o sen borrade vi hål i fönsterkarmarna som vi sedan stoppade i järnen i… ett hål uppe o ett hål nere för varje "pinne"

jen
0

#24  DET var fint :)

lisette
0

tack jen! =9

säger bara en sak: tur att hästarna inte bryr sig om hur det ser ut… gallret fyller sin funktion ivf.

var tvungne att ta foto nu när jag var ute o fodrade.

pippa__
0

#27 HAHAHAHA vilken skillnad!!!!

lisette
0

jag är glad han har gjort dem åt mig! =) =)

AusaBausa
0

det var väl jätte fint!?! Flört

Kristina-
0

Vi har också plexiglas över våra fönster och har så haft dom senaste femton åren. Hittills har alla hållit och vid inspektionen i stallet fick vi inget nedslag på dom.

lisette
0

fast plexiglas blir ju lätt repigt och dassigt i färgen efter ett tag. annars är det nog inte helt fel.

muirab
0

Vi satte finmaskigt fyrkantsnät i vårat stall som vi skruvade fast med en "ram".

bell
0

oj måste nog läsa igenom bestämmelserna igen. Jag hade tänkt att göra fönstergaller av hästskor… 5cm är inte mycket det… Har än  sålänge        bara samlat ca 1,5 murar hinkar.

Believer
0

#34. av hästskor?  räta ut dom då eller?

lisette
0

#34 det hade jag aldrig gjort, visst kan det bli läckert. men det är nog lätt hänt att hästen fastnar.

bell
0

# 35 Tänkte sätta ihop dem i "U-rader" med en viss förjutning för varje rad..

Trodde att man kunde ha mycket större mellan rum än 5 cm (10cm trodde jag det var till häst). Men Jag får väll göra inbrotts säkra fönstergaller till sadelkammaren istället. Tur för mig o hästarna att jag bara planerar ännu :-) Det är i sommar som det roligaste jobbet börjar.

Molla
0

Men bell skulle det inte funka att sätta skorna i rader och sen ha ett armeringsjärn i "hålen" bakom. Visar i bild (jättefin i paint… ) 

Den röda pinnen är alltså ett järn bakom skorna…

Neywaz
0

jag har plexiglas i mina fönster, inga galler och djurskyddsinspektören tyckte det var helt OK när hon var här på besök =)

bell
0

#38 Bra ide!!! Glad

Tusen
0

Vi har oxå plexiglas i vår lösdrift. Vi blev t.o.m rekomenderade att byta till det av just djurskyddsinspektören. Annars hade vi behövt ha galler på båda sidorna om fönstret.Glad Vi har haft detta i många år nu och jag tycker inte att de har blivit reviga eller "dassiga".

Believer
0

#38. Risken finns ju att det "blir för mkt järn", att det inte kommer in spec. mkt ljus genom fönstret.

Molla
0

#42 Man får väl ta stora skor! Jobbigt blir ju att mäta alla hål, så inget är för stort, på alla galler… ;) (men görs det i raka rader borde ju alla hål bli lika stora…)

tezzie
0

Jag gillade inte alls sko-idén, men smaken är som baken :) Tycker det blir mer stilrent och mindre "plåttrigt" med armeringsjärn!   Hmmm, undra om plåttrigt är typiskt norrländskt ord?? Ni fattar säkert ändå :)

*** Kärleken övervinner allt ***

lisette
0

#43 man kan ju inte ha för stora skor, då blir det samma sak som mkt mellanrum i gallret.

#44 det är inte norrländskt, vi säger det i skaune med.

Molla
0

=) Jag skulle inte sätta skor i något fönster här hemma… Ville bara vara hjälpsam med förslag.

bell
0

Angående om det blir mörkt eller inte så tror jag det beror på fönsterstorleken.

Jag får väll göra ett par rader och se hur det blir :)