Russet, Kallblod eller Varmblod
I en tidigare disskution pratades det om vilka som vad kallblod eller varmblod och jag hävdade att russen var varmblod men fick genast mothugg, hade ju då inget som kunde bekräfta detta men har nu hittat det. Länkar här http://gotlandsruss.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=e4717c97-958a-4834-b13b-6d9d7c4da46e&Filename=Nationell%20folder.pdf =))
//Mickan

Läs under Bakrund och historia så står det :)
//Mickan

Ja, du har så rätt. Russet är en varmblodig häst. Det finns inget som talar för att det skulle vara ett kallblod. Tror man att det är ett kallblod, har man nog aldrig sett ett russ.
Stå på dig!
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Joo visste att jag hade läst det på russsidan nån gång, men det var en himla disskution om det!
Jag lånade din länk hoppas det var ok ;)
Tycker den var stiligt gjord också. Kanske vore något att sätta upp på anslagstavlan på ridskolan inför nästa tävling? :)
//Mickan

Jag trodde att russet var kallblod. Så detta var något nytt.
vet ju om att gotlandsruss har varit mindre och kompaktare i växte förr än vad det är nu.
#4 Gå in på gotlandsruss i fokus så får du de ett motargument mot detta också. Där hävdar många att russet förr var ännu smäckrare och större än de är idag. Det är inget jag själv kan uttala mig om då jag inte höll på med russ för så länge sedan.
"Ett riktigt russ" under avel kan du hitta den debatten.

#6 Man hittar bara en bild på Klipp på in länk :)
//Mickan
#7 Du missförstod mig. Länken är en bild på Klipp men vill du läsa mer så får du själv gå in på: gotlandsruss i fokus och sedan leta rätt på inlägget om "Ett riktigt russ" under rubriken avel. Letar du lite längre ner där så ser du hur några har skrivit om just detta.
(Tyvärr vet jag inte hur jag skall länka till det inlägget så pröva…)

Jag hade inget att göra, så jag letade reda på diskussionen åt dig. Är inte insatt i russvärlden, men ville vara lite snäll. Här är länken. =)
#8 Man högerklickar på diskussionen där till vänster, och väljer kopiera genväg, och kopierar in den där man vill ha den ;)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi