Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: dressyr
Läst 4677 ggr
tessa
0

Musik till dressyr?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag på hugget i tråd-skapande minsann..

Stallägaren berättade i dagarna att vi ska ha en liten skojtävling i dressyr till sommaren, till musik. Vi ska alltså sätta ihop egna kür-program Räcka ut tungan

Man får själv välja vilken nivå och svårighetsgrad man vill lägga det hela på, vitsen är att det ska vara kul att träna till och roligt att se på. Poängen är väl främst att det ska se harmoniskt (och taktfast) ut och att ridning och musik passar ihop..

Så nu till min fråga - har ni tips på bra musik till ridning/dressyr?

Shoot ;D

Mvh Tessan

Loa-bg
0

Jag gillar dom där gamla låtarna som man hör om och om igen på hopptävlingarna, med Tina Turner t.ex.

Själv älskar jag att rida till "Simply the Best", men det har nog med ärevarv att göra ^^

hjullan1
0

jag vet att om det skulle finnas en låt om ottino så skulle det vara markoolios vilse i skogen :)

Marija
0

Gillar också Tina Turners Simply the best. Men som Loa säger, mer till ärevarv.

Vet tyvärr inte så mycket om vilka låtar du ska välja, rider själv inte till musik. Men lycka till i letandet. :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Mangis
1

Jag läste en artikel om det någonstans, någon gång… Bra om takten i låten passar med hästens takt, så filma ett pass med alla gångarter och räkna bpm (beats per minute) lr ngt. Sedan är det bara att lyssna igenom favvomusiken och räkna bpm där med. Bara det stämmer någorlunda är det bra.

Ett annat tips är ju att väla ett tema, t.ex. en artist, musikstil eller en tidsperiod.

Milly_94
0

Dolly Parton - 9 to 5

Den är ganska rolig :)

Believer
0

det beror ju på om det ska vara tempo i programmet, eller lungt och stillsamt. Välj musik efter tempot =) Försöka få så att låtens rytm håller hästens takt. Många kör ju med Abba-låtar, det kan ju passa. Att man kör med medleyn - lugnare låtar till t.ex. skritt och så och lite mer tempofyllda låtar till galopp, ökningar m.m.

Due-Boje
1

jag har hur mycket kürmusik som helst… tyvärr inte på denna datan… hade iaf africa-galopp lemon tree-trav och my heart will go on-skritt i mitt förra. ska göra ny nu =)

Mandysan
0

En låt jag skulle vilja ha (visserligen i hoppning) är Bon Jovi - It's my life

Momla
0

Sanna Nielsen- vågar du..

Jessica Folcker - Snowflakes

Känns som om de har en ganska bra takt iaf för trav