Skoning!
Idag på em kommer min nya hovis och skor gammelman.
Hoppas att det funkar bättre nu, än med den gamla!
Vet ej vad han tar för skoningen, men kan inte vara dyrare än den gamla. Den gamla tog 1200 kr för nya skor runt om, ringskor+sula fram, vanliga bak.
Så håll tummarna att det funkar bra OCH att Lyrik gillar sin nya "fotvårdare" bättre!

Håller tummarna för att det går bra med den nya hovisen och att både du och Lyrik gillar honom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
# Tack.
Det är väl typ 10:e hovisen jag har provat nu, på snart 10 år (köpte Lyrik 25 december 1996
).
Haft sån jäkla otur med alla hovisar. Trodde att den gamla hovisen skulle funka resten av Lyriks liv, men så icke. Haft denna sedan november 2003.
Ingen som har haft min nya? Peter S.
Nya hovisen kom 13:30 ca, var klar 15:30 ca.
Helt suverän, trevlig mot både både mig och Lyrik. Lyrik gillade honom direkt, han har väldigt svårt med främlingar framförallt karlar. Har blivit vanvårdad/misshandlad i sin ungdoms dagar och det sitter i ff.
Skodde bara fram, bak har han bara gått 2½ vecka.
Nya ringskor, nya sulor och silikon i fram. Tog ett tag att svetsa dem.
Han ska komma igen om 6 veckor, men då ska han sko runt om. Det blir ute på betet eftersom Lyrik åker på "sommarkollo" den sista juni, tar hem honom runt den 15 augusti.
Nu kan jag sova lugnt igen!
Dessutom är den nya hovisen snygg oxå, men tyvärr upptagen!

Vad bra att ni tyckte om honom både du och Lyrik. Skönt när man känner att det fungerar som det ska. ;-)
Audiatur et altera pars

He, he frågade du om han var gift eller?….
# 5
Nä, men när jag ringde och bokade tid, så var det frugan som svarade…
#4 Ja, äntligen en bra hovis.
Efteråt stod och han och gosade med Lyrik. Det får inte vem som helst göra, knappt jag!
Han tog 800 kr för skoning fram. Nya ringskor, sulorna hade jag själv, insprutning av silikon.
Han höll på i 2 timmar drygt, var väldig noga med att mäta hovvinklar och sånt. Lät Lyrik vila när han inte orkade längre att hålla upp benet.
Skor om runt om om 6 veckor ute på betet, han bor nära "min" sommarhage.
Lyrik - Annars är ju en hovslagarman aldrig fel ;)

Hmm, ja en veterinär som gubbe vore inte helt fel. kan man annonsera efter en sådan? hihi
Audiatur et altera pars

Du har väl sett att bönder söker fruar på tv:n? En är ju bara ca en mil härifrån. Han bodde i Stora Sundby utanför Eskilstuna. Du kan ju ta honom så blir vi nästan grannar. he he Så kan vi köpa hö av er billigt.

Ha ha ha
# 10 Vi får skicka in en annons:
Sökes: Trevlig, snygg veterinär, hovslagare eller hästbonde i lämplig ålder, ska kunna servera vid tappskor, akuta sjukdomsfall hos pållen eller skörda fint hö och halm…
En av "mina" vet på Mälarkliniken var/är väldigt snygg, min kompis dreglade när han böjde Lyrik, jag fick springa fram och tillbaka i gången flera gånger.
Inget dreggel för mig inte!
Nu har han slutat där och flyttat MED fru, men så har Lyrik slutat med sin dyra hobby bli-skadad-och-åka-till-klinik-sjukan. Nu tycker han att det räcker med att bli sjuk/skadad, så jag måste ringa ut Ambulanstoriska, helst en söndagskväll. Han åker ut till sitt sommarkollo på fredag, få se om han hittar på något sattyg innan dess, eller på betet.