Rida dressyr?
Nån här som vet nån eller som själv tävlar dressyr med sin shettis? Jag funderar om det skulle passa 'min' shettispojke, han är inte så nöjd med körningen. Han går fint i både skritt och trav, både samlad och ökad, men galoppen har han svårt att komma upp i med ryttare på. Galoppen är lite stel också. Han är lydig och går gärna på tygeln.
- Kan han bli en dressyrhäst i lätta klasser, finns det några tävlingar eller clear rounder i östergötland som riktar in sig på shettis eller mindre ponnyer?
- Kan man göra nått för att han ska bli mjukare i galoppen? Vi stretchar och masserar varje gång han har tränats.
- Och hur ska jag göra för att han ska ta galoppskänkel, och lära sig den? Han har ju tidigare gått som travhäst, och lärt sig trava så fort han kan istället för att fatta galopp.
Vore snällt med lite hjälp :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Oj va lik han var min shettis xD. Lite samma busiga uppsyn tycker jag ;).
Det går säkert bra att tävla honom i dressyr. Har inte riktigt koll på hur det är, men det finns ju shettisar som går LA.
Jag ska försöka hitta en liten ryttare till Zeth eftersom han är en baddare på hoppning :D
Jo, min medryttare som rider den större shettisen på 118cm är lite lång för honom, men å andra sidan så kan han inte ha en mindre ryttare, ju mindre ryttaren är dessto bråkigare är han. Litet barn = bocka är kuul!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Du får starta som din storlekskateogi på vanliga ponny tävlingar, är inga problem. Brukar bara vara få små ponnyer som startar, men ska inte störa.
Jobbar du honom något ifrån marken på något sätt för att jälpa till att ta egenom dresyren och träna honom för barnet som rider honom? Då kan du hjälpa honom och träna galoppen, så att han blir starkare och säkrare på att göra rätt och även gör det under ryttare sedan.
Jag tävlade dressyr med min shettis när jag var liten, fast bara LB, startade LA en gång på en CR tror jag bara. Men vi spöade alla b-ponnysar också ibland, även om jag hade egen kategori som a-ponny, så visst går det ;)
det jag kan rådge är att kolla upp med en ridskola om dom ska ha någon tävling och vad som gäller visst kan du tävla shettisen i dressyr är så fint att se en liten välriden (välkörd med) shettland. Men kolla du med en ridskola dom brukar ju anordna tävlingar.
#5 Den enda ridskolan i närheten är en islandshästskola.. Så jag tror inte att dom har nån shettistävling ;)
#3 Jag tömkör honom nån gång i månaden annars så kör jag bara..
Jag tittade på Rid och körklubben Shetland, men maxåldern är 11 år för att tävla dressyr, och medryttaren är 12 år. Det vore ju bra med en bana i skritt och trav då, eftersom han har svårt för galoppen.

Då skulle jag nog som vuxen börja träna ponnyn lite oftare för att stödja den för ridningen åt barnet. Kanske longera honom en dag i veckan så han får möjlighet att öva på sin galopp, träna på att bara hålla igång den till att börja med borde räcka. Behöver inte vara särskilt avancerat om du har dåligt med tid, men gör väldigt mkt till :)
På A & B ponny ligger åldersgränsen på 14år, så medryttaren får starta vanliga dressyr tävlingar.
#7 - Han är väldigt svårlongerad, han bara ökar och ökar tills han nästan går omkull. Så fort han är ute på spåret ökar han till trav och sen fortsätter det.. Han går aldrig upp i galopp utan travar fortare och fortare…
det var en tjej som startade LC:1 och LB:1 med ridskolan shettis :P Hon hade aldrig varit i ett ridhus förut och bliv livrädd för speglarna och vägrade gå framåt. x'D
Sen orkade hon inte riktigt hålla igång galoppen i LC:n är ju gansta stora galoppsträckor för en liten shettis där ^^

#8 Tömköra istället?
#10 - Jag tömkör lite då och då eftersom han är inkörd, men drar iväg när man kör så det blir mkt lydnad :)

Är du säker på att han kan kommandot galopp?
Låter nämligen som att han inte förstår och att du bara driver och att han därför springer.
Så mer longering, ta tag i att faktiskt lära honom det. Finns ingen anledning till att han inte ska kunna det. Du får vara lite tuff emot honom, det här är grundutbildning för unghästar och det ska varje häst kunna.
Han är inte sned ifrån travet och har därför svårt för galoppen?
#12 - Han kan galoppskänkeln men svarar inte alltid på den. Redan innan vi körde och red in honom, när han sprang i hagen, så galopperade han aldrig, han var så stel.
Nackdelen med longeringen är att vi varken har kapson eller träns, han är väldigt känslig i munnen och om vi longerar och försöker sakta ner genom att prata med honom så går det inte, utan vi måste ta i linan och då ser man hur han protesterar mot bettet. Så vi har grimma eller remontnosgrimma, vilket han inte lyssnar alls på.. Det är omöjligt att tränsa honom, vi har inte kollat tänderna men vi har bokat tid.
Sen har han så pass dålig kondis att han börjar flämta efter bara nått varv i trav, sen kör han upp huvudet i luften och slår med huvudet.

#13 Det låter som att han kanske helt enkelt inte fysiskt mår bra nog för att klara av eller orka med att galoppera ännu. Hur länge har du jobbat med honom?
Varför har han så dålig kondis? Hur länge sedan är det han jobbades på travet?
Vad rids och kör ni honom i för huvudlag eftersom ni inte har träns?
I första inlägget så är du osäker på om han värkligen kan galoppfattning på kommando under ryttare, och det låter inte som att han kan det ifrån marken heller. Jag tror nog att delar utav problemet är att galoppfattningen inte är befäst… Är trots allt barn som rider så här små ponnyer och det är svårt att få de korrekt skolade, är inget underligt i det, men då får man jobba på det och hjälpa ponnyn att förstå så det ska bli lättare för och med barnen.
#13 - Som jag skrivit i två inlägg redan så är det inte ett litet barn som rider, utan en duktig 12-åring.
Jag har 'jobbat' i stallet i 3,5 år, men började inte träna förrän jag varit där i ca 1-1.5 år. P.g.a att han var misshandlad i tidigare hem och totalt livrädd för människor. Sen började jag tömköra och longera och ta promenader, då var han helt okej även med longeringen. Tydligen har han blivit riden där han bodde förut, men inte mkt. Han blev ordentligt inriden i våras, samt inkörd tidigt i sommras. Samtidigt som han lärde sig springa fortare blev han omöjlig att longera. Han har aldrig gått på travet, utan har bara körts hemma, har dock tränat till tävling (ponnytrav) men det blir inte av (för gammal nästa år). Vi har kört i en nosgrimma, en remontgrimma (sån man har till islandshästar, men antar att du vet vad det är.) Vi måste använda träns när vi kör eftersom det blir livsfarligt annars (han drar), skenar om han själv får bestämma (behöver en fast hand i bettet).
Dålig kondis beror på att han inte är upptränad än. Vi försöker få honom i bättre kondition och tränar honom så ofta vi kan, men skolan blir i vägen så är bara i stallet 2-3ggr i veckan.
#15 Oj, det känns som du har rätt lång väg kvar till någon dressyrbana över huvud taget… För det första får du nog ta och vänja honom vid att ha bett i munnen eftersom det är ett krav för att få tävla ;)

#15 Det låter som rätt många saker är fel i botten, i grunden.
Lägg ner att träna honom kroppsligen tills det att han är lugn och kan göra grunderna. Han ska kunna ha på sig träns, han ska kunna bli longerad. Sedan kan man gå över till att börja köra och rida, finns anledning till att detta är enkla saker som är det första unghästar får lära sig. Klarar den inte ens av det är något nog fel :(
Han ska inte ens tänka på att skena förutom i ytterst skrämda situationer framför vagnen!
Sitter inte grunderna så kommer det krasha, antinge som det är nu eller så kommer det senare.
Jag lovar dig, ta dig tid och se till att de enklaste grunderna sitter, det ger massor. Jag jobbar själv med att rida och skola in hästar och ponnyer för ridskoleverksamhet och de som inte ens klarar det lättaste blir inte bra. Antinge för att de är förstörda i huvudet eller för att de har kroppsliga fel som behöer behandlas eller gör att de inte duger för det man vill.
Och när det gäller barn-ponnyer är det så vikigt med säkra ponnyer som är stabila och gör det dem ska, annars kan något barn någon gång råka illa ut!
Som 12-åring så har man begränsade kunskaper och är ett barn.
Jag har köpt ett nytt bett och ska se om han går bättre på det. Gör han inte det tänker jag inte tränsa honom innan en tandläkare har varit där. Dessutom är han väldigt skygg om huvudet, har alltid varit och kommer säkert alltid vara det - jag vänjer honom inte vid tränset tills jag vet att han mår bra.
Han kan bli longerad sålänge Evelina (medryttaren) sitter på. Hon kan stoppa honom bättre från ryggen.
Ang. körning och longering så springer han troligtvis för att slippa, han har aldrig varit någon arbetsglad häst. Han har alltid varit pigg såfort sadel eller sele åker på, annars går han och segar sig otroligt. Han verkar spänd och pigg varje gång, vet inte om det är p.g.a. att han har kul eller inte. Han vill gärna rusa iväg på travbanan såfort man är uppe i sulkyn - Jag tömkör lite då och då och han är ursnäll, inga problem. Det är vagnen som är jobbig, speciellt den lätta sulkyn. Han vill tydligen ha tungt efter sig, han brukar hjälpa till att 4 tunga bommar ca 100 meter mellan våran lilla ridbana och volten, eftersom vi inte rider på banan på vintern så tar vi allt bort till volten. Då går han hur snällt som helst. Kanske istället ska låta honom dra stockar i skogen m.m. så han får stärka ryggen och benen?
Nackdelen är att det inte är min häst, jag har sagt åt ägaren minst 5 ggr att boka tid hos tandläkaren, och hon säger bara 'Ja, jag ska'. Men det blir tydligen aldrig av.
Bild på remonten vi kör på.
Ursäkta mig, men skulle jag kunna få mer tips hur jag ska få galoppen bättre, från marken? Typ övningar utan ryttare eller sulk, bara från marken, eller massage och stretchövningar?
Har inte lust att höra om och om igen att jag ska grundutbilda honom, han är som sagt inte min häst. Jag har själv inte tid att utbilda honom samtidigt som jag utbildar B-ponnyn som jag nyss red in. Han är helt okej att rida, rätt duktig faktiskt, och det är inte körningen jag vill ha kritik på. Jag vill helst inte longera honom, han verkar varken gilla det eller bli bättre på det.

#19 För att få galoppen bättre måste du till att börja med få honom att bara hålla galoppen och lära sig fatta den på kommando ifrån marken.
När han kan det och börjar bli starkare kommer han naturligt börja göra det bättre och bättre och kommer kunna få bättre galopp.
#20 - Han fick med ryttaren galoppera idag och han saktade av direkt, även om vi hade draghjälp av hans bästa vän och hon gjorde korrekt galoppskänkel. Han orkar inte med att galoppera, han är så stel.

#21 Har han inte ork att göra det ordentligt utan ryttare kommer det bli väldigt tungt med. Hoppa över att galoppera med ryttare tills han kan göra det ifrån marken och orkar hålla igång och får lite bättre galopp.
Varför är han så stel? Du säger att han klarar av att gå i korrekt form, då kan han inte vara för stel för att galoppera. Så antinge så går han inte i korrekt form, utan fuskar och går stelt därmed eller så är han bara inte musklad nog för att orka med galoppen ännu.
Jo, han går i korrekt form. Ska ta lite kort och ev. filma nästa gång jag är i stallet. Det är som om benen låser sig, eller hur jag ska säga. Han böjer typ inte på knäna, utan det ser mer ut som om bocksprång fast han inte kör ner huvudet..

Jag tävlade en shettis vi lånade som sällskap, som högst kom jag upp i ca. 57% tror jag, men hon var superduktig i både dressyr & hoppning! Men hon hade lite problem med vänster galopp. Istället för att sitta och nöta på dressyrbanan så galopperade jag ut i skogen, hon fick lite mer krafter då, att komma ut i naturen. För att hon inte skulle bli för busig så fick jag rida varanan dag i paddocken. Och körde även henne 1 gång i veckan (:

Jag tävlade en shettis vi lånade som sällskap, som högst kom jag upp i ca. 57% tror jag i dressyren, men hon var superduktig i både dressyr & hoppning! Men hon hade lite problem med vänster galopp. Istället för att sitta och nöta på dressyrbanan så galopperade jag ut i skogen, hon fick lite mer krafter då, att komma ut i naturen. För att hon inte skulle bli för busig så fick jag rida varanan dag i paddocken. Och körde även henne 1 gång i veckan (: