Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 2872 ggr
doradora
0

porösa hovar

Vad gör man bäst för att stärka hovar hos häst vars hovar är skört matrial i. Spricker lätt och håller dåligt i kanterna mot skon?

Smex
0

det finns ju ett medel som heter Biotin som man lägger i fodret. Men det är inte helt säkert att det funkar.

det funkar för vissa hästar. Men då skall man också ge det i någon månad för att få verkan på det hela.

Molla
0

Biotin, men det tar typ ett halvår innan resultat (tror jag)

Sungria
0

Står på burken att det tar ca ett halvår innan man ser resultat :) (Biotin)

AnnaLundin
0

Biotin hjälper - OM de sköra hovarna är orsakade av brist på biotin.

Det går inte att påverka den hovsom redan är utvuxen, utan enbart det horn som nybildas. Det tar ca 1 år för en "ny hov" att växa ut och därmed tar det också nära ett år innan man ser den fulla effekten av biotintillskottet - OM det alls har någon effekt.

#0 - vissa hästar har sköra hovar av naturen (arv), dem kan man bara hjälpa genom korrekt skoning. Andra har sköra hovar som går att åtgärda, det är bara att prova sig fram. Har du tur så hittar du rätt preparat direkt, har du otur så får du börja med nästa preparat efter ett år när det första visat sig inte hjälpa…

doradora
0

Tack för tipset. jag har gjort en egen salva av bivax tjära och olivolja som jag smörjer hovarna med Jag förstår nu att det tar ett år innan jag kan se resultat!

gejsa
0

Du smörjer väl inte hela hoven? För isf är det därför som dom blir torra. Du täpper för så att hoven inte kan "andas". Man ska inte smeta på en massa på hovarna. För att hovarna ska må bra ska det komma innifrån. Om du förstår hur jag menar? Kiselgur kanske fungerar också.

Manda29
0

Massera kronranden. Fick för många år sen rådet av min hovslagare att massera med fiskleverolja. Finns väl en hel del annat numera. Håller med dom andra att ge nåt invärtes oxå. Men som sagt massera in nåt i kronranden.

doradora
0

Nej jag smörjer inte hela hoven utan kronranden. Får väl testa biotin ochså. Borde det inte vara kalkbrist?

Sungria
0

När jag Maraboy, min fd foderponny, kom till oss hade en rätt så torra hovar och lite hovsprickor. Fick tipset av vår hovslagare att massera kronranden med helosan, för oss funkade det super! Kan ju även ha berott på fodret, men kommer inte ihåg hur hans foderstat såg ut då.

gejsa
0

Jag fick också tips om att smörja kronranden med olja, majsolja eller vad som helst. Märkte inte så stor skillnad faktist.

Othello
0

Jag har gett min häst biotin i snart två år & jag rekomenderar det jag kommer inte att sluta med det så länge han lever vill inte riskera att dom blir sköra igen. Det har fungerat bra på min häst men det stämmer att det tar tid innan man ser resultat. Jag använder Pharmacares biotin & rekomenderar det..