Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: annonstorget
Läst 807 ggr
emsems
0

sälja min fd halta häst?

nu undrar jag så här: min häst kollas igen imorgon. om hon är frisk då, och jag säljer henne, om hon då blir halt igen, kan dom då lämna tillbaka henen? inte kan dom det?

en tjej på stallet sa så här "ja du kan ju inte sälja en häst som kasnke inte håller, det är ju ill aom du får tillbaka den om den blir halt igen"

men vadå, om de har köpt ehnen kan ju itne jag måsta ansvara för vad dom gör?? elller finns det någon återlämnings-tid?

jag menar, om någon typ köpte en häst och red helt vårdslöst, ska väl inte säljaren behöva ansvara för det?

eller hur?

Wanilj
0

det är så att köparen är skyddad när det gäller dolda fel.. men då ska det vara just dolda fel, om pållan är vetbesiktigad så ska det vara ngt som inte syns.. Om hon skulle bli halt igen och man kan konstatera att hältan beror på en skada som har uppkommit hos tidigare ägare så åker du på det.. men det ska finnas en dolda fel försäkring som man kan teckna, vet inte om den gäller endast för yngre hästar eller ej. Kontakta ditt försäkringsbolag!

Jag fick Lars Deckemans bok så jag ska kika lite extra i den..

Kiara
0

Det kan ju inte vara dolt fel om köparen är upplyst om den gamla skadan, men om du mörkar och inte berättar så kan köpet gå tillbaka även om hästen är frisk efter skadan.

Var noggrann att skriva kontrakt och att upplysa om att hästen har varit skadad, det ska vara skriftligt.

nallebjörn
0

man har lagligt två år på sej att sälja tillbaka en häst som visar sej ha ett fel sedan innan försäljningen.  Hade jag varit du skulle jag meddela köparen och även skriva ett avtal där det står att hälta har varit ett problem och att hästen inte återtas om den blir halt igen.