Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 483 ggr
Linda
0

Hästar på rymmen igen!!!

Jag blir galen!!

Fick nyss telefonsamtal från en granne att tre av mina hästar har rymt (två upphittade av henne) 1 fortfarande på fri fot!!!

Här sitter jag fast 4 mil i från på jobbet (själv) ö-utan bil!!

-Charlie ensam med våra sovande barn..

Ringde mina nya stallflickor som är så totalt underbara att de åker ut två mil med lånad bil för att leta och ta hem de upphittade..

VAD SKA JAG GÖRA???

hatar sommarbete just nu!

Zigge-3
0

Hurdana staket har du osv? Har du många eller få trådar? Små och stora hästar?

Linda
0

Jo jag vet att elen där är bristfällig men gräset kunde iaf omöjligt vara grönare på andra sidan..

Gjort är gjort och hädanefter ska jag ha tjurström…bara det att oron just nu är helt galen och klockan snart är midnatt med hästar på rymmen och maktlösheten att inte kunna vara där…

Zigge-3
0

Ta midsommarhelgen i akt och häll vatten på hästarna, de får en rejäl stöt och går inte närma staketet igen. Jag gjorde så på min shetland förra året, hon går max 1 meter kanske halv meter ifrån. Låter kanske grymt men man har igen det livet ut!

gejsa
0

Otroligt att hästarna rymmer när du har så stor hage. Mina har aldrig rymt fast den är så liten.

Förstår din oro. Hoppas att dom hittar alla. Är Soya kvar med sitt föl denna gång också?

Linda
0

#3 Midsommarhelgen….bortbjudna, hela huset under slipdamm pga renovering..mat som igentligen skulle lagas under natten av uttröttad sambo som renoverat..två barn..och jag på jobbet till kl 11:30..ungarna ska spela fotboll på midsommarfirandet klockan 12..sedan är vi bortbjudna..

jag ska opereras på måndag..

#4 jo det var inte samma hage, de här tre gick i en egen som tur var…

Åhh hatar att jobba natt när sådannt här händer!!!

Believer
0

Hoppas dom kommer hem välbehållna!

Linda
0

ja det hoppas jag med just nu håller jag på förgås faktist!

Believer
0

Förstår det. Jag håller alla mina tummar iaf!

Linda
0

Tack!

Zigge-3
0

Stackars dig! Jag lider med dig faktiskt.Hoppas att allt löser sig för dig, prova annars med vatten!!

Linda
0

har tillochmed gjort ufo grejjen med den värsta rymmaren utan resultat..

Zigge-3
0

Låter hemskt men jag vet en som bötte sin häst som hade gimma och hingstkedja i munnen, den gick aldrig ut heller.Ps jag vill inte låta "duktig" men ibland ÄR det faktiskt bra saker de gamla "hästkarlarna" har för sig.

Linda
0

Ja hällre det kanske änn ihjäl körda hästar ju..hjälp så får jag inte säga/skriva..peppar peppar…

Linda
0

Snart midnatt..och fortfarande..vet jag ingenting hur det går..

Faxlin
0

usch vad hemskt Linda. Har du hört något än?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Linda
0

Nu är de och går hem med de två hittade hästarna..men en saknas fortfarande, grannar är upplysta, lappar på bilar uppsatta, polisen informerad och grannhagar genomsökta..

gejsa
0

Vilken häst är det som är borta? Mycket märkligt att inte alla höll i hop dom är ju flockdjur ju.

Linda
0

pmar dig ist..

gejsa
0

Ok!

Faxlin
0

Skönt att två är hittade i alla fall. Alltid något. men vart kan den tredje ha försvunnit iväg så här ensam mitt i natten? Usch, hoppar det löser sig.
Kram

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Nej, jag orkar inte vänta på svar längre av dig Linda. Måste tyvärr gå och sova nu. Jag som kan. Flört

Får väl läsa här i morgon hur det har gått hoppas jag. Och då räknar jag med att det bara står att det har gått bra i natt att hitta hästen. Håller tummarna.

Trevlig midsommar.

vi höres

Linda
0

Tack vare våra underbara stallflickor så är alla hästar på plats och alla verkar må bra!!!
ÅÅÅHHHH VAD SKÖNT!!!!!!!!!!!!

Faxlin
0

Underbart att höra.
Kram på dig

Audiatur et altera pars

Anki113
0

Du verkar ha underbara stallflickor, samt busiga hästarSkrattande

Tur att hästarna kom tillbaka helskinnnade.

Linda
0

kram på er och tack för ert stöd!!

-Vad skulle jag göra utan er?

Linda
0

Stort tack även till Cattis som erbjöd sig komma ut och hjälpa till trotts att hon har egna barn och hästar och aldrig träffat mig annat änn på nätet..

Snacka att man finner goda vänner så här!

-Åsa, samma med dig du är oxå en otroligt god vän fast vi aldrig träffats så undrar jag alltid hur det är med dig.

Och alla er andra : Ni är underbara/gråtmilda Linda

bubbelbubbel
0

skönt att allt löste sig !

Linda
0

Ja så underbart skönt!

-Men nu är jag så uppe i varv att jag lär somna vid nubben i morgon..

bubbelbubbel
0

vad jobbar du med linda ?
för jag antog att du var där nu..

Linda
0

Jag jobbar på gruppboende

Anki113
0

Är du också utbildad vårdarinna eller undersköterska?

Linda
0

usk

Linda
0

Men tror inte att jag får diskutera mitt jobb här…brukas ogillas eftersom "alla" vet vem jag är…

Anki113
0

Efetrsom jag bor 2 mil utanför Umeå tror jag det är lugnt, inget som stör sekretessen. Jag vet inte vem du är.

Själv är jag utbildad vårdarinna.

Linda
0

Okej, också med förståndshandikappade eller?

-Själv vet jag inget roligare jobb jag har blivit fast här sedan 6 år tillbaka fast jag igentligen inte borde jobba så långt bort och fast jag har två barn och en hög med hästar och Sajtvärd.

bubbelbubbel
0

jag har haft en inbillad bild i huvudet om att du jobbade på ett sjukhus, typ på akuten. men det stämde inte riktigt, men med människor var det. :)

vad är det för operation du skrev om ? om man får fråga ?

Anki113
0

Jodå, har jobbat på ett vikariat på en kombinationstjänst gruppboende + dagcenter. Och lite nattjobb

Linda
0

#36 Jodå det gör jag när jag måste..i vintras så blev det en heldel sjukhus jobb.

Läs min dagbok;)

bubbelbubbel
0

ooh, dagboken, spännande, tänkte jag aldrig på ;)

Linda
0

hi hi

bubbelbubbel
0

jag har läst :)

Linda
0

Japp..så e det..

bubbelbubbel
0

ja tydligen är det ju så, men det kommer nog gå bra, är du nervös ?

Linda
0

Absolut..kan knappt tänka på annat ju..huvaligen..

Faxlin
0

#26: Detsamma Linda, detsamma.
Tänker ständigt på hur det är med dig och med barnen. Längtar efter att träffa dig irl. Måste vi bara fixa.
Kram

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

ååh, förstår dig. ska tänka på dig lite extra på måndag !

mazze
0

Vad skönt att dom kom tibax välbehållna…

gejsa
0

Ja, det var ju tur. Men sorligt det du skrev till mig i mejlet.

Faxlin
0

Men gejsa, så kan du bara inte skriva utan att man får reda på vad som var sorgligt ju.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Att hon ska sälja Soya och fölet till ett stuteri. Tycker synd om Soya ska få föl efter föl vid hennes ålder när hon eg är grinig mot sin avkomma och är fullt ridbar.

Faxlin
0

Men tror du inte att Linda har kollat upp detta stuteri riktigt noga då? Det tror jag. För hon vill då ingen häst illa. Hon är för mycket hästvän för det.
Prata mer med henne.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jo, men förstå mig. Jag sålde Soya till henne i tron om att hon skulle få bo kvar där resten av sitt liv. Hon har inte ens pratat med mig. Utan jag får ett mejl i natt att hon ska säljas dit.

gejsa
0

Så du visste det före mig t o m?

Faxlin
0

Inte att hon skulle sälja Soja med fölet. Det visste jag inte. Inte heller att hon skulle sälja hästarna. Förstod det dock av ett annat inlägg i en tråd tidigare här inne. Kommer inte håg vilken. Där skrev hon att hon hade hästar till salu.

Jag kan förstå att det känns trist med Soya, men kan du inte prata med henne om det då? Hon är väl inte såld än eller?

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Kom på, undrar om det inte var i tråden med Araben som sökte sällskap som jag började fatta vad som var på gång. Därför jag undrade om hennes shettis skulle säljas.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jag  har mejlat henne och frågat om det redan är bestämt. Tycker nog att både jag och Stenis borde få ha förtur isf. Men enl mejlet så verkar det som det redan är bestämt för hon skrev ju vart hon skulle flytta till vilket län iaf. Har varken hört att hon ska sälja eller att hon har annons på Soya. Jag blev väldigt besviken när jag fick mejlet. Men har förstått att något kommer att hända när jag såg att hon hade köpt Astra tex. För från början var det ju Soya som skulle vara hennes ridhäst. Men sedan betäckte hon henne i stället och lät en medryttare rida henne. Vilket jag sålde henne för att slippa ha. Hon är en typisk enmanshäst. Ja, vi får se vad man får för svar av henne. Är mycket, mycket ledsen och besviken nu. Vet inte vad man ska göra.

Faxlin
0

Var inte i den tråden heller. Hmm, kan inte hitta på den nu.
Kan tänka mig att du är besviken, men låt inte det gå ut över alla andra. Om du försvinner. Vem ska jag då retas med? Jaja, jag har ju lisette, men det är inte samma sak. Vill ju kunna retas med er båda ju.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jo, förstår det. *ler* Men just nu känns det väldigt tungt faktist. Känner mig grundlurad. Eftersom inget blev som jag trodde med denna stackars häst. Har hört att stenis ev börjar leta häst igen. (hon ägde ju soya i 8 år) har vi tur så vill hon hellre köpa tillbaka henne än att hon ska stå och föda föl efter föl tills hon inte orkar längre. DET hade jag verkligen inte tänkt mig att hon skulle få uppleva.

Believer
0

Gejsa - Du får inte lääääämna oss!! =P

gejsa
0

Tack du är snäll! Men just nu är jag väldigt besviken. Vi får se hur det går.

Believer
0

Av det jag just har läst här så förstår jag det! Men hoppas att allt ordnar upp sig, plus att du stannar kvar här!

gejsa
0

Ja. vï får se hur det blir med det.

Faxlin
0

vi får väl mailbomba dig tills du stannar ;-)

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ha, ha jag läser inga mejl om jag går härifrån. Men nu ska jag iaf försöka sova. Känner mig inte glad precis. Vet att jag kommer att fundera mycket.

bubbelbubbel
0

jag tror det var på insidan eller någonstans åsa, som det stog, har med läst det…

Faxlin
0

hehe, fast där stod det om gården väl? Det jag syftade på var nog här inne någonstans där hon skrev att hon hade hästar till salu. Och jag vet att jag påpekade att jag söker shettis. ;-)

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Det största felet är ju att hon inte ringde mig och berättade utan mejlade bara.

bubbelbubbel
0

jaa, det kanske det gjorde. hm hm hm.

hjullan
0

gejsa , stanna här vafan. för alla vår andras skull. vem ska vi annars fråga om foderfrågsråd ?

gejsa
0

Ja du, det kommer nog fler hit som kan det. Flört

Vi får se hur detta utvecklar sig.

Kiara
0

Jag, tänkte bara skriva och säga att jag håller också på att sälja en häst och jag har inte eller kontakta förra ägaren och tänker inte göra det heller.

Grattis Linda, jag tror att det är svårt att kombinera häst, jobb och små barn och samtidigt få ett förhållande att fungera. Var sak har sin tid, kommer du att behålla någon häst eller ska du njuta av att vara häst fri tills suget blir för stort? Vad du än beslutar så har du mitt fulla stöd, jag vet att du vet vad som är bästFlört

gejsa
0

Blev väldigt förvånad nu Kiara! Att du stödjer en sådan sak. Att en fullt ridbar 19 årig häst ska stå och vara fölmärr.

För det första är hon ingen bra mamma och för det andra så tycker jag att hon är för gammal för att stå och föla år efter år tills hennes kropp säger ifrån.

Men det kanske fortfarande beror på vem som skriver?!

Kiara
0

Nej, det beror inte på vem som skriver. Bara för att jag tycker att Linda gör rätt och du vet att jag inte vänder kappan efter vinden. Hästar är det djur som har absolut lättast att föla och normalt rider man sina ston tills dom är 18-20 år och sen får dom bli fölmärrar. Jag tror nog att hennes kropp kommer att säga ifrån tidigare om hon blir riden.

Jag tycker att Linda gör rätt och jag blev glad att hon gör något åt sin situation som jag upplevt som jobbig länge nu. Linda har hittat ett hem till Soya, där hon får bli kvar och får göra nytta, kan det bli mer perfekt?

gejsa
0

Menar du på fullt allvar att du tror att kroppen mår sämre av att ridas än att föla varje år. Helt otroligt om du verkligen tror det.

När det handlar om ett djur som ev kan gå i hagen och inte bli riden pga krämpor då ska den avlivas. Enl Linda även om den inte har ont för det är inte värdigt för en häst.  Men en häst som är fullt ridbar tycker ni är ok att den ska bli fölmärr. Jag blir mer och mer förvånad. Herregud säger jag bara!

elin
0

Det beror ju helt på hur stoet ser ut i dags läget.
Har aldrig sätt Soya IRL, så egentligen ska jag inte uttala mey om saken. Men att från att ridas regelbundet,kanske tävlas vad vet jag?
Till att föla varje år och bli betäckt kort därefter och aldrig ridas, de e ju trots allt en stor omställning.
Men har ju inte sätt hästen..

/Elin

gejsa
0

Det är det jag menar Elin. Kul att du förstår mig. Hon är fullt frisk och är 19 år gammal. Har fött min sorro för 3 år sedan och nu Lindas föl för 2 månader sedan. Nu ska hon betäckas antar jag redan denna månad för att få föl nästa år.

Hon tyckte om att röra på sig att bli riden. Hon är tjurig mot sitt föl inne i boxen när det finns mat. Hon t o m sparkar mot det. Sorro ville ju inte vara kvar i boxen när han var 3 månader gammal. Han är nu dålig i magen och har kronisk diarré vintertid pga stress eller något. Vi får se om veterinären kommer på vad det är.

En sådant sto ska ju inte stå som fölmärr. Och hur länge orkar hon? Kanske en eller två ggr till. Sedan blir det ju slakt. I stället för att få ridas så länge som hon nu orkar och vill.

Jag har ju min gobban som är 21 år gammal. Han och Soya är ju halvsyskon dom har samma pappa Eminent. Han är ju frisk som en unghäst så man vet ju aldrig,,,,soya kan ju få leva många år till som ridhäst om det är normal ridning.

elin
0

ja precis, nä för har hon fin kropp nu och är vältränad kommer allt o tappas, muskler o hull.
I ett stall där jag va stalltjej i 5 år hade/har vi ett sto som betäcktes år efter år.. ursäkta nu men.. hon ser rent ut sagt för jävlig ut i kroppen i dags läget. Hon e knotig o jätte stor manke, o hon e dessutom bara 16 år (född 90, som jag).
Innan hon blev "avelsmärr" tävlade hon nere i tyskland.
Förstå vilken hemsk omställning för hästen..
Hon går aldrig få tillbaka till den vackra häst hon än gång var.. hemskt tråkigt men sant..
Så även om ni alla inte tror det, så vet jag vad jag pratar om.

/Elin

Cattis
0

Man kan ju faktiskt kombinera avel och ridning så pass att man håller igång stoet och att hon inte förtvinar i muskler och kondition. En del inlägg här får det att låta som att det är en hemsk sak att låta stona få gå som fölmärrar. som ngn slags djurplågeri.
Mina ston som går i avel rör sig så pass mycket att de är fint musklade och i fin kondition. I fritt tillstånd var det minsann ingen som red dem flera ggr i veckan för att de skulle hålla igång.

Om inte friska ridbara ston skall kunna gå som fölston, vilka ska göra det? Skall man enbart avla på ungston och sedan aldrig mer? Skall man avla på dem först då de blivit ev skadade och inte kan ridas mer? Om Soya nu är såld till avel, så tvivlar jag på att ett seriöst stuteri låter henne stå och förfalla bara för det. Är det inte att döma på förhand? Och är det inte att lägga mänskliga värderingar på en häst, att hon inte skulle orka gå och ha föl…

Ett krav för att ha ett sto i avel är iaf för min del att hon är frisk, sund och pigg. Troligen för alla andra stuterier också.

Dessutom. Har man sålt en häst, så visst kan man bli besviken över att inte bli tillfrågad eller få första chansen att köpa tillbaka. Men det är inget man som säljare är skyldig att göra. Och även om man lovat en sak flera år tidigare, så kan livssituationen förändras och det har ingen med att göra. Det är inte ett löftesbrott att livet styr åt ett annat håll än det man tänkt sig tidigare.

Och även om man faktiskt skrivit kontrakt med förtur på köp vid eventuell försäljning, så är det inte ett dugg juridiskt hållbart. Köpt vara, är köpt vara, den har man som säljare ingen som helst bestämmanderätt över. Även om man bör, av god ton och moral, följa kontrakt man en gång godkänt. Har man inget sådant kontrakt gäller inget sådant som god ton ens. Då är det upp till den nya ägaren att fatta de beslut denna tycker är bäst för sin häst och sin situation.

Soya kanske får det kanonbra! Hon kanske har blivit en bättre mamma också?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

gejsa
0

Jag har ingen lust att sitta här och förklara mig dag efter dag. Jag väntar fortfarande på att Linda ska ringa mig och förklara bättre om detta stuteri. Vill inte förklara vad vi har sagt privat och mejlat till varandra. Det är vår ensak. Jag skriver ju inte skit om Linda utan om hur hästen är.

Eftersom jag har ägt denna häst så vet jag och även Linda (inte du och ingen annan mer än stenis också förstås)  hur hon är. Och jag lovar att hon är väldigt speciellt sto och tjurig allra helst i boxen. Alla ston är inte likadana som alla vet. Det var inte mer än en månad sedan Linda skrev privat till mig ang Soya. Hur tjurig hon är att hon inte skulle tagit föl på henne. Ändå ska hon till ett stuteri. Ett stuteri är för mig en kanske 20-tal hästar som inte rids utan får gå i hagen och vara dräktiga. Och denna häst gillar att bli riden och använd. Annars tycker vi att hon verkar ännu tjurigare. Sedan har jag inte dömt utan svarat alla varför jag är ledsen och vad jag tror. I en annan tråd har jag skrivit att jag inte borde skriva om detta innan jag fick svar men jag var så ledsen. Och eftersom detta är ett forum där man diskuterar så varför får då inte jag diskutera om vad jag tycker. Jag sitter inte bara och skriver ja och amen till allt som skrivs. Då är forumet för mig något för barn som bara vill skriva till varandra. Det ger inte mig och säkert inte andra heller något då. Skrattande Men som sagt jag väntar på att hon ringer mig.

Kiara
0

Vad jag har förstått så har Linda inte haft några problem med det föl Soya har nu. Jag kan inte förstå vad det är för fel att ha bra ston i avel, min Kiara ska betäckas om nästa år, hon ska vara avelsmärr. Det enda sättet att veta att hästen inte blir såld vidare det är ju att inte sälja och när man väl sålt då är hästen den nya ägaren.

Det är bara att släppa greppet och acceptera och jag är helt övertygad om att Linda väl har tänkt igenom vart Soya hamnar. Gejsa valde ju att sälja Soya för att hon inte hade tid med henne, är det då ett bättre val att sälja tillbaka hästen till någon som inte har tid.

Livet på ett riktigt stuteri är faktiskt ett bra liv för en häst, stora och boxar, daglig utevistelse och god omvårdnad över lag. Soya kommer också att ha sysselsättning som just mamma och stona brukar bli bättre och bättre mammor och trivas med det livet. På ett riktigt stuteri brukar man vara väldigt rädda om sina ston, att dom är friska och mår bra är ju grunden för att det ska bli bra föl. Ett sto är också skapt för att få ett föl om året så det är ett helt naturligt liv för en häst.

Linda jag förstår ditt val och jag hade gjort det samma så du har mitt fulla stöd.

gejsa
0

Men Kiara allt som skrivs här är inte hela sanningen. Ibland kan man skriva privat också något helt annat. Flört

Cattis
0

#81 Så sant!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kiara
0

#81 Man kanske inte ska hänga ut någons privata beslut heller, men jag har svårt att tänka mig att Linda har valt att göra det som är minst rätt för hästen.

[slo]
0

Jag förstår faktiskt inte varför ni alla tjatar så mycket om Linda nu har tagit ett beslut. Jag har inget sett här, och jag tror inte jag är direkt ensam om det. Låt det vara tills hon skriver om det själv. Det är i mina ögon faktiskt ganska elakt att diskutera någon annans privatliv såpass öppet…

#83 håller helt med, Linda verkar vara en väldigt vettig och medveten människa.

gejsa
0

Ja, jag har inte skrivit om hennes privata beslut. Jag skriver om hästen hur den är och vad den duger till. Som vi pratade om förut när hon köpte henne. Det är andra som har skrivit mer privat om henne. Men som jag skrev förut så vill jag inte tjafsa mer på den sajten om detta. Har t o m försökt att ringa henne för att försöka förstå varför hon gör så här. Men har inte fått tag på henne än. Gillar inte heller att sitta här och skriva om detta. Men på midsommaraftonsnatten när jag gick ut här så fanns mejlet till mig.

Och jag förstår dig Kiara att du inte har kontakt med dina säljare och köpare till hästar. Det har normalt inte jag heller så ofta. Har ju sålt 4 hästar i mitt liv varav en häst är död nu.

Men eftersom vi är här, ja jag är här varje dag och Linda då och då så kan man ju ha talat om det lite tidigare. Det var det jag skrev om bara. Vi har liksom lite mer kontakt då än andra. Men skit samma jag skriver inget mer om detta. Vill prata i telefon med henne i stället. Tycker att vi har skrivit nog nu. Skrattande

hjullan
0

#73. måste bara kommentera "tror nog hennes kropp säger ifrån tidigare om hon blir riden" beror på hur man rider, äldre hästar håller bättre om de får motion.. ingen säger att hästen måste bli tävlingsriden , men skogsridning o lättare träning skadar inte hästen, dvs om den inte har några skador och är frisk. så man kan inte påstå att kroppen säger ifrån BARA för att man rider. skogsridning vs. avel . det fattar till och med en nöt som jag att fölning sliter mer på kroppen. förövrigt att hästar är skapta för att föla en gång om året, i naturligt tillstånd, de hästarna hade inte på långa vägar lika lång livstid som våra hästar nu. Vi är ju också skapta för att skaffa ungar hit o dit, men vem pallar det ?

min privata åsikt (inte ang linda eller gejsa eller soya) är att det inte är värt att avla på hästar som är "griniga" och dåliga mammor, för det första så trivs dom inte med det , för det andra så vill man inte ha såna avkommor när det finns så många hästar redan, o säkerligen bättre gener som man kan föra vidare.

för att gå in på nåt helt annat så är det samma sak som att förståndshandikappade, downs, människor med gener som har stor risk att föra över plågsamma gener , inte heller bör skaffa barn. med tanke på barnens liv. då är det bättre att adoptera.

[slo]
0

#86 men hur vet du att det ena utesluter det andra då? Det är mycket möjligt att dom på stuteriet kommer promenadrida med hästen ut i skog och mark, för att hålla igång henne och för att det är trevligt.

Som sagt, varför spekulera i sånt som man egentligen inte har någon aning om?

hjullan
0

SLO jag vet inte om det utesluter, jag citerade bara kiara som jämförde, som du kanske missade så skrev jag : min privata åsikt, INTE ang linda osv..  Skrattande

jag lägger mig  inte i deras diskussion om hur de ska ha det. jag kommenterade bara den meningen! :D så inget av mitt handlade om soya egentligen. hoppas du förstår nu SLO

[slo]
0

Aha, då är jag med ;) missade att det var någon annan du citerade :P

hjullan
0

"89. mm bra :D för det handlade inte alls om soya. bara om ridning sliter på hästen.. :D

hjullan
0

#86 ska svara på mitt inlägg så ingen mer missuppfattar! jag mal på om mina fördomar , men det är inte menat mot diskussionen som ni tagit upp här om soya! så jag hoppas att ingen tar illa upp för det är verkligen inte meningen. !

gejsa
0

Ok ok nu har jag pratat med Linda i telefon. Hon är bara utlånad ett år för att få ett föl. Förhoppnings vis så blir det inga mer föl sedan. Allt är frid och fröjd. Tur att det finns telefoner. Flört

Och inte bara mejl. För då blir det missförstånd ibland.

Kiara
0

#90 Bra ridning sliter inte på hästen, jag trodde alla viste att motion är nyttigt. Hästen är skapt för att få ett föl om året och är det djur som har lättast för att föda. Det djur som har svårast för att föda är människan och vi är skapta för att ha två till tre år mellan våra barn men eftersom vi i dag inte ammar lika länge så får vissa sina barn tätare.

Jag hoppas ingen tycker att jag gör fel som sätter Kiara i avel, jag kommer visserligen att köra henne också men så är det med dom flesta avelsston dom motioneras lite lätt.

#92 som vanlig då, storm i ett vatten glasFlört

gejsa
0

#93# Tack för den passningen Kiara! Men det bjuder jag på. Så gråter inte du iaf. Flört

Kan ju inte rå för att jag har temprament som en Italienare.FundersamMen som hon skrev så är det lätt att missförstå. Det höll hon med om.

Jag är glad att vi har pratat nu Linda och jag. Allt är ett stort missförstånd. Nu bryr vi oss inte om detta mer tycker jag.

Kiara
0

#94 jag gråter men det är av helt annan anledning, barnens farfar som du vetGråter

Jag kommer att tänka på galenskaparna och låten "pappa jag vill ha en italienare" ganska charmigtFlörtKyss

gejsa
0

Jo, jag förstår att du är ledsen för andra orsaker. Men som du skrev förut nu har han inte ont längre iaf. Han hade ju levt sitt liv iaf. Tycker det är värre när barn förolyckas. Tyck inte att jag är elak nu. Menade inget ont i detta alls. Men det är ju lite svårt att linda in orden i bomull så att dom inte gör ont när man försöker skriva hur man menar.

Ja, jag är väldigt lik en italienare. Blir fort arg och stött sedan går det fort över. Temprament kallas det visst. FlörtHar hög röst osv osv……Många sa när jag var barn att jag nog borde ha bott där i stället för Sverige. Cool

Kiara
0

Jag gillar italienare, var varje sommar i Italien som barn. Ja, vist när barn dör är det tyngre men döden är alltid jobbig om det är ett husdjur eller en gammal man eller ett barn. För "farfar" så kom den som en befrielse, även om 79 år inte är någon ålder idag. För mig är det viktiga att han inte lider mer, för min man så är det hans pappa med allt vad det betyder. För mig så är det bara en trevlig och go människa som försvunnitGråter

gejsa
0

Visst är det så. Har haft många som jag känner som har dött både nära släkt och kompisar och många djur.Gråter

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.