Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1068 ggr
Klasson
0

Hög hals*Vad göra?*

När man rider Appe så har han huvudet jätte högt upp, Nästan så han kan nocka en…

Finns det något man kan göra för att han ska sänka huvudet?

Jag uppfattar det som att han spänner sig å är på helspänn….

*fundersam*

LinaN
0

Slappna av själv….. till en början med, sitter du o spänner dig så gör ha ndet också, för om du är på helspänn så sänder du signalen til lhonom "akta, det akn finnas något farligt här, det rä säkrast o vara beredde på att fly"

skritta på lång tygel på ridbanan o när du rider ut, då BORDE han sänka huvudet och jobba på, skritta över bommar eller naturliga saker ah nmåste titta på o sänka huvudet.

kom okcås ihåg att han är ett fulllbod o de visar gärna upp sig ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Klasson
0

Men han kör upp huvudet jätte högt.. Även när andra säkra ryttare rider.. Vet inte hur jag ska förklara…

Han går med huvudet så hela tiden.. ;(

LinaN
0

okie….. *funderar*

tvivlar på att det har emd det bettlösa at tgöra,  rider itne de här andra säkrare ryttarna honom så att han ska jobba ner sig i form? 

Kan du filma det med digitalkameran?

Klasson
0

Jag kan ta o filma hur han bär sig japp =)

LinaN
0

goddie ;) lättare då så du slipepr förklara o folk kan ge konkreta råd ^^

Serious
0

Martingal! Det är inte bra för varken dig eller hästen att han går så pass högt med huvudet. En martingal hjälper dig att enkelt få bort hästen ifrån att bryta din näsa och leder honom neråt.

Klasson
0

Jo jag har martingal hemma, men funderar på hur hästen kommer reagera med den på.. Då han går med huvudet ontormalt högt tycker jag

Klasson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ungefär där den röda linien är bär han nacken när han rids

Serious
0

Prova martingalen du.

Det är inte bra för honom att bära huvudet så rakt upp.

Är bara att lätta på tyglarna om han får panik utav martingalen och ta av den.

Klasson
0

Ska testa ;) Tack

fridak
0

men han hade väl inte blivit riden på ett tag? han har kanske inte tillräckligt mycket muskler för att bli riden än?

Klasson
0

muskler har han inget.. han har kanske blivit riden max 10ggr på 5år

Ottino
0

Har han ont i ryggen? Han kanske försöker komma undan.

Klasson
0

Jag har inte märkt något faktist…

De enda jag vet är att han inte gillar sadeln.. han är skit sur att sadla..  Men nu har jag ju itne haft han något länge heller..

Men har känt igenom ryggen utan att hitta något

Sussi
0

#14 Kanske du borde ta ut någon att kolla på hästen. En veterinär som sedan kan ge vidare råd om vad hästen behöver för alternativa behandlingsmetoder.

Jag skulle börja där istället för att sätta på hjälptyglar. Kolla även nogrant igenom utrustningen. Hur är han utan sadeln?

En häst kan ju också vara sur på sadeln utan att den behöver sitta dåligt, de kan ju vara känsliga på magen. Jag har bomlös och min häst hatar fortfarande att få sadeln på.

Klasson
0

Sen får man ju även tänka på att appe inte haft sadel på sig på fem år!

Jag har haft ut vet flera gånger.. men hon hittar inget.. gick igen om han i fredags, då han även fick vacc men fann inget negativt

LinaN
0

Men du, tömkör honom en del först istället för o rida, för o rida på en omusklad rygg, även om du inte väger mycekt så är det ändå en belastning so makn hämma muskeltillväxten.

Klasson
0

Problemet är att jag sålt de mesta av utrustning när jag sålde Thelma

LinaN
0

Thelma? alltså lillan? trodde hon hette lillan….

Klasson
0

Hon hette Thelma.. ;) Men jag sa alltid Lillan =)

LinaN
0

okie… lillan var bättre, thelma lät bara töntigt ^^

förlåt alla som har hästar som heter thelma, men det är så töntigt namn i mina öron ^^

Klasson
0

de tyckte jag oxå, å hon såg ut som en Lillan =)

lisette
0

Fast har hästen varit kraftigt vanvårdad som du säger så ska du nog inte rida honom än.

Samt att du borde kolla upp honom. Det finns ju en anledning att han gör så här samt protesterar mot bettet.

Skynda långsamt…

Klasson
0

ja har inte ridit mera än två gånger… Jag stressar inte dok gör min stall kompis de.. trivs inte i stállet så sitter å tittar om nya platser i ljusdal

jen
0

Men om han inte gillar sadeln så är nog den boven i dramat!

om det gör ont så spänner han sig.

testa att låna en annan sadel som kanske sitter bättre, och longera honom i form så han får muskler på ryggen.

(longera först ett par veckor)

är det den hästen i #8 ? tyckte han såg lite tunn ut över ryggen..

pippa__
0

Tror oxå det kan vara sadlen…det behöver ju inte ha satt sej i ryggen än så att det märks. Ska ju inte spela nån roll om han inte har haft sadel på sej på 20 år eg =)

Sen tror jag oxå på att jobba från marken ett bra tag först, så han slipper din tyngd som LinaN säger

Serious
0

Du säger att han reagerar och blir väldigt sur när du sadlar, kan mycket väll vara så att sadeln är problemet, en sadel som trycker på ryggen kan göra att hästen bara vill komma undan den och sänker ryggen allt den kan och då kommer huvudet upp…

bell
0

Själv skulle jag testa att longera honom SAKTA över bommar. Både utan sadel men senare även med.

Angående stallkompisen: Stå på dig det här handlar om DIG OCH APPE inte henne! Du vet ju enhel del om vanvårdade djur och hur de skall tas om hand för att bli fina igen. *tummen upp*

Lizzan
0

På min ridskola finns det en häst som gör sådär också… Han kan vara lugn och avslappnad, men hålller fortfarande huvudet där uppe :S

jen
0

stress??