Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttidningsurklipp
Läst 792 ggr
Lizzan
0

Häst borta efter ridolycka

Hej!

igår ca klockan halv 4 så var någon ryttare från Skellefteå rk ute och red, av någon anledning ramlade ryttaren av borta vid skjutbanan och hästen skenade iväg. Den sågs vid E4 ett tag senare men trots mycket sökande så har man inte hittat den. Inte bra, den har fortfarande all utrustning på sig. Läskigt när nåt sånt här händer nära en!

Länk: http://www.norran.se/artikel.php?id=7324830&avdelning_1=102&avdelning_2=0

Klasson
0

Uch.. Inte roligt..

LinaN
0

och bär svart ridutrustning, låter nästan som om han var en inbrottstjyv…..

stackars lilla häst so mförsvunnit så, hoppas han går hem igen…. elelr att ngn som kan hästar httar honom….

undrar om tidningen tänker skriva att hästen hittat hem elelr blivit upphittad sen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Sussi
0

Usch vad hemskt. Ännu en mardröm man inte vill att ska hända.

Hästar brukar hitta hem, hoppas den också gör det. Inte så bra med all utrustning på. Tyglarna till tränset lär den ha stigit av redan, stibyglarna kan fastna och hästen får panik och ja, usch.

Smex
0

Ja hörde ni inte om russet som stack iväg ifrån Visby travet för några år sen?

Skenade iväg med sulky och körutrustning. Man hittade sulkyn efter någon månad. Hittade inte hästen efter ett år och då man hittade den så hade han fastnat mellan två träd och hade svältat ihjäl.

Det var en hemskt mardröm!! =(

Sussi
1

#4 Det hade inte jag hört om, vad hemskt! Vilken långsam och plågsam död det måste ha varit, i det fallet hade det varit bra om det funnits större rovdjur i våra skogar faktiskt.

gejsa
0

#4# Ja, och det var ju inte ens långt ifrån travet. Hemskt verkligen.

Hoppas dom får tag på denna hästen.

Smex
0

#6 nej det var ju det som var mer hemskt att det låg några hundra meter rakt in i skogen ifrån travet.

Var väldigt mycket om det hästen. Tror att de hette Manne. Familjen kom ut många gånger i tidningen och bad till allmänheten att kolla runt.

Men jag hoppas att denna häst inte får vara med om samma öde.

gejsa
0

Ja, verkligen.

Det försvann ju en islänning en gång också ifrån hagen. Denna hittade dom i en uttorkad brunn. Där hade den ramlat ner på deras mark strax utanför hagen och dött. Så visst kan mycket hända. Burr!

Sussi
0

Hundra meter från travet och ingen hittat den? Gick man inte ens i skallgång efter den? Då skulle man ha hittat den.

#8 Den läste jag om då det var aktuellt. Hemsk när människor lämnar brunnlocken att ruttna, rena dödfällorna.

Jag har tvingat min pappa att sätta ordentliga lock på alla hans brunnar på sommarstugan. Andra djur kan ju också ramla ner i dem.

gejsa
0

Jo, dom hade nog letat mycket vad jag förstod. Men ändå så hittade dom inte hästen.

Klasson
0

Bortsprungen shettis hittades död efter ett år

Shetlandsponnyn Manne, som med sulkyn bakom sig skenade bort från ett träningspass på Visbytravet i maj förra året, är död.

Han hittades i skogen av en privatperson, endast någon kilometer från travbanan.

Mannes sulky hade fastnat i ett träd, vilket lett till att shetlandsponnyn också suttit fast och svultit ihjäl, skriver Gotlands Allehanda.

Fallet med Mannes rymning från travbanan blev mycket uppmärksammat, och skallgångar organiserades för att hitta och fånga in honom. Men ingen ponny hittades. Vittnesuppgifter tydde på att Manne skulle lyckats befria sig från sulkyn, men dessa visade sig alltså inte stämma.

Sussi
0

#11  Ok, den artikel ger svar på mina frågor. Stackarn.

Klasson
0

Men va skumt, De står i en annan artikel att han lykats få bort sulkyn

Smex
0

Oj det var några km bort Generad

Ja men vart hittade du den artikeln någonstans. För att Gotland allehanda hade tagit kort på sulkyn som hästen hade lyckas fått bort och ett år senare så hittade man hästen.

Men jag kom ihåg att det inte var en shettis. Jaja, minnet sviker en ibland, fast jag var med och letade.

Klasson
0

kanske va olika inte samma haha…

hittade den på www.atl.se

Klasson
0

Söker på olika tidningar men hittar ingen förutom på alt

Klasson
0

(2003-06-24 09:12)Shetlandsponnyn Manne, som med sulkyn bakom sig skenade bort från ett träningspass på Visbytravet i maj förra året, är död. Han hittades i skogen någon kilometer från travbanan, upppger Gotlands Allehanda.

Mannes sulky hade fastnat i ett träd. Däärför satt också Manne fast och svalt ihjäl, skriver Gotlands Allehanda.
Mannes rymning från Visbytravet blev mycket uppmärksammat förra året. Skallgångar organiserades för att hitta och fånga in honom, men ingen ponny hittades.

Källa: Gotlands Allehanda

emsems
0

#0, någon som vet vilen häst och ryttare det var? jag kommer ju från den klubben… jättehemskt! skulle gärna vilja veta vem det var.. om ni inte vill skriva och vet svaret, kan ni vara gullig och pma mig?

emsems
0

såg den var återfunnen nu iaf

Lizzan
0

Jo, hästen blev återfunnen idag runt klockan 12. Den hade fortfarande sadel och träns på sig, men hade tappat benskydden, dragit av sig en sko och var allmänt skärrad. Vet dock inte om den var halt eller så.

EmmaL, det var Vitano(ville) och ägaren Martia

gejsa
0

Skönt att höra att dom hittat denna hästen nu iaf. :)

emsems
0

martia? ville? dom fanns nog inte där då.. tur att den kom tillbaka iaf

LinaN
0

skönt at tha nkom tillbaka och inte var värre trasig än hältor o så i värsta fall….

stackars lilla häst…. ute hela natten ensam.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lizzan
0

Jo, jätteskönt att Ville kom tillbaks. For en sväng till stallet igårkväll och då stod han i sin box och mumsade på hö, så han verkade ha klarat sig bra :)