Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: tidningsurklipp
Läst 1092 ggr
Canonball
0

Tidningsartikel *hemskt*

http://www.expressen.se/sport/tips/1.1021565/skrackbilden-fran-prix-d-amerique

Vad tror ni om detta? Är det verkligen sant det hans kusk säger? Diskutera gärna saken! (Utan att hoppa på varandra) 

Jag tycker väldigt synd om den hästen, enligt honom var han ju tvungen att dra i honom stenhårt för att det inte skulle hända en olycka. Men tydligen hade hästen börjat att galoppera och då kanske kusken blev förbannad… Det log ju trots allt miljoner bakom vinstsumman.

Enligt andra hade häsen bara bitit sig i tungan, så, vad tror ni?

Mari
0

Står ju i artiken att han tog i honom så hårt så han bet sig i tungan. Så det är väl det som hände?

Är inte så intresserad av trav så jag vet inte vad annars som kan ha hänt.
Men hemskt ser det ut!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[slo]
0

#0 Men vad har han för att bli förbannad om hästen börjar galoppera…? Det är väl redan försent då ändå, dom får väl inte galoppa ens en liten bit?

Oskyldig tills motsatsen är bevisad säger jag.

lisette
0

Det är ju allmänt känt att kusken är en person som kör för att vinna och är allmänt pengakåt. Blir inte förvånad. Men samtidigt är han otroligt kompetent och har säkert gjort rätt i situationen.

De får galoppera en liten bit, hur många meter överlämnar jag till någon annan. På upploppet blir de diskade direkt.

Lizzan
0

Usch :S stackars polle

berry
0

#2 jag förstår dig verkligen, man samtidigt kan det bli stora olyckor om man inte får stopp på hästen eller kör ut den från "tävlingen"

Han skrev ju;
Det blev tvärstopp och jag var tvungen att ta i honom stenhårt för att han inte skulle gå omkull. Annars hade det kunnat bli ett riktigt skandallopp med fyra hästar lösa på banan. Vi kom undan med blotta förskräckelsen, säger Lutfi Kolgjini.

IdaS-A
0

Jag tror att kusken känner sin häst bäst, om han ville förhindra en olycka så bra, det kunde ha slutat så mycket värre.

tezzie
0

Håller med #6

*** Kärleken övervinner allt ***

electra
0

Det hela hände ju i en väldigt trång situation när ett annat ekipage körde upp i framförvarande sulky och Going Kronos satt instängd i "röran" som följde. Och ja, jag tror nog att Ludde helt enkelt gjorde vad han kunde för att förhindra en olycka.

gejsa
0

Nog tror jag att han kan ha bitit sig i tungan. Ni vet ju själva att det blöda rätt så rejält då. Och en häst har mycket saliv och så blandas det med blodet då ser det ut att blöda mycket mer än vad det gör kanske. Galopperar en häst i trav så måste man ju ta ner den så fort det går och flytta sig åt sidan.

[slo]
0

#5 Men, säg inte emot mig när vi tycker samma sak :P Jag menade mer oskyldig till att ha varit elak mot hästen tills motsatsen är bevisad ;)

Alex
0

Att han bet sig i tungan är väl inte alls omöjligt. De får ju extremt mycket salivproduktion och "skum" i munnen när de springer så, så det lär ju vara extremt mycket slem och lite blod som färgar det, så det ser ut att vara extremt mycket mer än det är…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Momla
0

Ekipaget blir diskad efter tre galopper ellr sammanlagt 100m? (visst är det väl det) Har inte reglementet hemma. Galopp på upploppet diskas direkt

Är inget större fan av ludde men, äsch jag vet inte…

lisette
0

#12 han kan köra, det är en sak som är säker. :d

Fija
0

En gång när jag tömkörde så tog Jenneka tvärt ett jätteskutt å ja hann inte riktigt med. Vart bara ett litet ryck i tömmarna. Men hon fick sej ett sår och det blödde i massor, skummade ut massa blod. Skyndade mej in i stallet lipandes och i halvt panik, men det var bara ett pytte pytte sår. Så det kan garanterat se mycke värre ut än det är.