Effekten av gramantygel?
Min medryttare tycker Dandelion smiter undan jobbet för mycket på volten och vill rida honom på graman. Själv tror jag att han är döless på att hon alltid rider på volten och tvingar honom att jobba minst en timme varje gång. Han är van att luffsa i skogen utan några krav. Visst är det klart att han inte ska få gå och såsa, men med så mycket som han fått lära sig de senaste två månaderna är det inte konstigt att han inte orkar mer.
Hursomhelst, vilken effekt har graman? Jag är inte så duktig på att rida så jag kan säga att det behövs något hjälpmedel, jag tycker han går ordentligt och gör det jag kräver av honom när jag rider på volten.

Om du tycker att han går bra utan det så varför låta medryttaren bestämma? Tycker du tex att hon rider för mycket och för ofta på ridbanan så säg till för 17. Hon kanske själv är lat och inte vill jobba så mycket. Därav hjälpmedel.

Jo, men det är ju jättesvårt. Jag sa när hon blev medryttare att jag letade efter någon som främst ville rida ut så att jag kunde träna på volten när jag ville. Nu är det jag som anpassar mitt ridande på volten efter henne…
Har sagt att han måste få komma ut mer, men då rider hon först på volten i en timme och sen en sväng ute… Men samtidigt är hon ju duktig och han har blivit jättefin att rida sen hon började rida honom.
Och nej, jag vill inte ha hjälptyglar på honom, men vill inte säga nej förrän jag vet vad jag säger nej till. Om du förstår..

Ja, jag förstår! Känns det som hon kan mer än dig? Isf kanske hon har rätt. Men sa du när hon började att rida att hon skulle rida ut mer så varför inte säga till henne? Säg att hästen blir ju så uttråkad av att rida så mycket på banan. Och det är ju sanning det blir dom flesta hästar. Man kan faktist rida rätt så mycket dressyr även ute i skogen. Och då kanske inte hjälptyglarna behövs om ni rider ut mer. Det är ju mer stärkande för hästen också att få rida i varierande terräng.

Jag har fått ett tips från en att ha graman på Blacky och hoppa små hinder för att han inte ska dra iväg efter. Jag tänker inte rida mina hästar med graman, speciellt inte hoppa så det förslaget slängdes i papperskorgen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag har använt graman på Japp.. Köpte honom -00, jag var bara 10 år och han är D-ponny, han gjorde pecis som han själv ville med mig ;) Och jag fick han inte i form en enda gång under 3¨år då -03 flyttade vi Japp till min tränare där hon lärde mig rida med graman som jag använde i 2 veckor på Japp och sen dess har han gått i form i alla gångarter :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

jag skulle inte säga att Dandelion har några problem att gå i form. Vet inte riktigt hur medryttare upplever problemet, men jag tror att hon tycker att han springer ifrån henne. Att han inte lyssnar på henne.
Jag kan inte säga hur det är, för jag upplever ju inte samma sak. Anledningen till det är förmodligen att jag inte har kommit lika långt i min egen ridning att jag kan kräva så mycket. Om ni förstår hur jag menar?
Men hur fungerar egenligen graman? Har försökt kolla bilder, men hajar inte riktigt?
Graman ska ju egentligen bara användas av välutbildade ryttare sägs det ju! själv efter 17 år på hästryggen är jag själv tveksam till att använda den då jag tycker den stjälper mer än hjälper. kan du inte jobba ner hästen i form utan den ska du definitivt inte tvinga ner den med den! Då fär man ta hjälp av en tränare som hjälper dug som ryttare att få din häst i form. (menar inte DIG som ryttare :) utan alla ryttare :))
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Graman-tygeln begränsar hur högt och långt fram hästen kan sträcka sin nos och hals. Det är ett sätt att be den att sänka huvudet och halsen, leda den nedåt för att hjälpa den att hitta sökningen nedåt och rundningen.

#8 Tack, nu förstår jag :)
Gramanttygel hjälper ju hästen att arbeta i rätt form som alla hjälptyglar gör. Det viktiga är ju att hästen trampar under sig. Hur menar hon med att han "smiter undan"?.
Att en häst inte arbetar i rätt form har ju oftast med att musklerna i ryggen inte är nog starka. Hjälptyglar gör inte alltid saken bättre. Oftast (tycker jag iaf) är det lättare att rida på Thiedemantygel som är detsamma som gramant men du behöver bara ha en tygel i handen.

Jag har inte pratat med henne, men idag när jag red honom ute så kände jag knappt igen honom. Han var tung i handen och gav aldrig efter så som han brukar göra. Man brukar liksom kunna sitta lätt i handen, ge honom stöd och hålla om med skänkel så lättar han och gå i bra form. Men nu gick han bara tungt emot hela tiden och bara ångade på framåt. Vet inte vad som har förändrat honom så?
Funderar på om medryttaren rider honom med för hård hand. Eller om det bara är så att hästen ska kännas tung när den går i form? Kändes inte bra iaf, har haft mycket lättare att jobba med honom förut. Nu gick det inte att göra förhållningar, inte flytta honom eller nåt. Han var liksom helt stenhård och stel. Och hade en jäkla fart framåt hela tiden…
Blir ingen gramantygel här. Måste nog titta hur hon rider honom också, för som det kändes idag kändes inte riktigt rätt…

#11# Var du ute och red med Jennie och Sorro? Har inte hört av henne sedan i torsdags. Gick det bra isf?

Nej, jag red bara med Emma. Det var vår sista tur med Pedro så jag ville inte att någon annan skulle med.
Tror inte Jennie red idag. Har inte hört av henne själv faktiskt sen i onsdag tror jag. Men Sorro mår bra iaf :) Tog kort på honom idag. Eller ja, jag försökte men han ville bara äta upp kameran. ^^ Ska komma på hur jag får in dem på datorn så får du se sen.

#11 blev han riden igår, isf hur?
Blacky kan bli sån om han står 1-2 dagar, eller bara rids i skogen på hacket utan krav på form. då får jag sota för det dagen efter och han blir som du beskriver. Jag har en jätteduktig tjej som rider honom 1-2 dagar i veckan nu eftersom jag är för klen för att jobba ihop honom när han blir sådan…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jasså, ska han åka snart? Pedro alltså.
Ja, gärna lite foton. :)

Håller med #10. Hjälptyglar gör inte alltid saken bättre.
Ofta använder ryttare olika hjälper för att hästen ska se mer svårriden ut än va den är. Jag har aldrig använt nåt på nån häst jag haft. Man ser ju inga balettdansöser eller friidrottare med massa extrautrustning, och ändå vill vi att hästen ska prestera lika som dom.

Jag har bara använt graman som hjälpmedel när Mangis ställde sig mycket. Själv tycker jag att i alla fall jag stött på när hästar smitit undan så har det varit på grund av dålig muskulatur. I vissa fall har det korta stunde hjälpt med mer skänkel, i andra fall arbete från marken. Men graman skulle jag nog undvika.
En sak som är viktig när man använder gramantygel är att den ska INTE vara sträckt när hästen går i den form man vill ha den. Den ska bara vara verksam när hästen inte är där den bör vara.
Med mina 30 år som ryttare så använder jag det fortfarande helst inte, men rätt använt och av kunniga ryttare så kan det vara ett bra tillfälligt hjälpmedel för att nå ett mål.

Jag red en av ponnyerna hemma med graman för något år sedan, hade väl ungefär samma problem som #5 han kom från ridskolan och sprang gärna undan och var lite för mycket häst för mig egentligen.. Red bara ett par gånger med den sen gick det kanon.. Säger som #18 att man inte ska hålla i den när man inte behöver.
//Mickan

Pratade med henne idag och jag tycker inte det känns rätt att tvinga honom att arbeta. Om han springer undan så är det förmodligen för att han inte orkar helt enkelt. Och då kanske man ska lyssna på honom och bygga upp muskler istället för att "tvinga ner" honom.
Nä, här blir det ingen graman just nu iaf!

kommer hon rida ut mer med honom då?

hon rider ju gärna ut när det är fint väder och ljust ute. Men eftersom hon har honom på tisdagar och torsdagar efter jobbet så är det oftast mörkt och då blir det volten.
Men nu åker jag bort i veckan och då skulle hon rida ut varenda dag om vädret var fint :)

Men spelar vädret någon roll om hon ändå rider på volten? Vad är det som gör att det blir bättre väder på volten ute? Det finns faktiskt kläder att ta på sig.. finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder, anser jag ;D haha. Jag skulle kunna rida ut i vilket väder som helst. Red ut en gång i världens snöstorm.. men var tvungen att vända, för man såg knappt något.. haha! Envisa jag (A).
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Det är farligare att rida ut när det är mörkt oavsett om man har mycket reflexer på sig och hästen. Man ser inte hur det ser ut i marken (kan trampa ner i hål) och sedan finns det hästar som kan vara mörkrädda :)

Nä, just vädret spelar ju ingen större roll. Men hon sa att hon skulle rida ut om det var fint :)
Och jag håller med om att det är roligare att rida ut i solsken än i ösregn ^^

Jag håller inte med dej där #23. De finns dåligt väder, hur mycket kläder man än drar på sej. De finns hästar som är mer kännslig än andra. Och de ska vara kul att rida tycker jag. De är inte kul att rida i snöstorm varken för en själv eller hästen. 

Om din medryttar upplever att han springer iväg för henne så lär det ju knappast inte hjälpa med en gramman heller, då den lätt böjer in nacken på hästen och där är hästen stark!!
Jag använder gramman som ett "fegesnöre". Dagar då jag vet att hon kommer att vara på tårna. Om hon vart inne länge pga väder och dylikt så åker den på. Det är dock inget som jag sitter och rider på, men just i situationer där jag kan undvika olyckor så gör jag det.