Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1153 ggr
Mkarlsson
0

trampa under sej

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Heejsan :) På min förra häst så gick det bra, men nu ridr jag på en annan och är helt lost med att få med hans bakben. Hur gör jag ? Några tips på läsgörande övningar eller nåt ? I nacken är han fin och sådär..  Förklaaara tack :D meddelar er om hur det går när jag tränar med honom sen :) Sen vet jag jue inte.. han kanske sätter under sej utan att jag känner det.. Ursäkta att min tå pekar rakt ut på bildenGenerad :P

Serious
0

Bekymret sitter inte i att få hästen att sätta bakbenet längre inunder sig i de flesta fall, utan varför den Inte gör det.

För att den inte trampar under sig betyder att den inte är loss egenom kroppen. Så varför är den spänd och släpper inte till? Varför har du inte aktivering i ryggen?

Vanligast är att ryttaren egenom spänningar eller fel i sitsen blokerar hästen ifrån att röra sig ledigt och fritt, eller att du sitter i en sadel som inte ligger rätt och tillåter rörelse i ryggen, så vore jag du skulle jag börja med att felsöka mig själv och kolla sadeln lite :)

Mkarlsson
0

Tack för svaret. :)

Jag har aldrig tränat för tränare på honom men nu så ska jag göra det så snart som jag får pengar,  åka in till ridhuset. Grejen är den att sadeln har han haft i alla år, och han har gått i akademisk ridkonst och han var duktig, alltså så kan han göra det med den sadeln. Så om man använder uteslutningsmetoden så måste det väl vara jag som gör fel :P Jag är iaf glad att han är loss i nacken för där kan nästan ingn få honom att lossna så jag antar att jag lär mej o rida honom bättre för var dag som går :))

[slo]
0

Koncentrera dig inte så mycket på vart han har huvudet i början, när bakkärran hänger med kommer formen på nacken automatiskt…