Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1141 ggr
Linda
0

Pass igen..

Fick just medelat…att sista passet inte är klart föränn till JUL!!!!

-Men va fasen då missar vi ju visningar mm….någon som vet om man kan få ett "temp" pass att ha så länge?? 

Mvh Linda

mazze
0

Ring o hör med dom är ju bra att ha om man vill göra något tex tävla eller så! Jag har iaf ingen aning om hur man löser det annars…

nallebjörn
0

Har man lämnat in pappren för sent får man kanske "skylla sej själv" lite. Har man lämnat det i god tid ska man kunna få ett intyg så länge för tävling och så.

[slo]
0

Jo, jag tycker det är lite fel att klaga faktiskt… Det har ju varit skrivelser om det här långt innan det var dags, och ändå lämnar folk in för sent. Jag vet dom som lämnade in i god tid och fick sina pass i höstas.

nallebjörn
0

#3 men det finns dom som lämnade in i höstas och som inte fått pass än så ligger det till så är det ju fel. På shetland är det väldigt sent åtminstone

[slo]
0

Om jag inte minns fel, fick vi väl reda på detta förra sommarn? Eller var det ännu tidigare?

Kiara
0

#5 "Från och med 1 mars 2002 ska alla svenska hästar ha ett pass"

Ja, man kan ju inte klaga på att man inte haft tid på sig, fyra år borde ju räcka ändå så skickar folk in pappren i sista stund. Det är ju ideelltarbete bakom passen och då måste det få ta sin tid. I julas rasslade det in en massa pass hos dom olika föreningarna och det är ju inte rimligt att folk ska ta ledigt från sina jobb för att hästägare inte kan vara ute i tid.

Tinka
0

ASVH hade nåt som man kunde få snabbare, kostade mer minns inte riktigt hur det var…läste på deras hensida tror jag. Nu har Emils pass kommit också, väntar bara på Nicoles nu.

lisette
0

man kan få det snabbare om man betalar typ 500:-

pinoccio_03
0

Min hästs pass har äntligen kommit! Ligger i och för sig på posten just nu och väntar eftersom jag är bortrest…men jag skickade in det i Oktober, och fick avi att det är klart nu i Juni, så det tog sin lilla tid..hehe

nallebjörn
0

#6 nja det krävdes inte pass redan då utan den lagen trädde i kraft vid årskiftet nu.

[slo]
0

#10, jo men det var då vi fick reda på att lagen skulle komma detta årsskiftet. Jag tycker att förvarna 3 och ett halvt år i förväg är att försöka göra allt från sin sida för att förebygga problemet.

nallebjörn
0

#11 sant…  men som chipmärkare får man se och höra det mesta….

[slo]
0

Vad menar du nu, det finns svart på vitt, och dom som hävdar annat har bara sig själva att skylla…

nallebjörn
0

#13 man får höra diverse undanflykter….. trist när man bara gör sitt jobb tycker jag. Finns fortfarande mängder med ponnyer som inte kommer att få pass. Hästägarna skiter i det helt enkelt.

lisette
0

som inte kommer att få? vad menar du med det?

nallebjörn
0

#15 att hästägarna helt enkelt struntar i att skaffa pass åt sina hästar.

Linda
0

var inte mitt fel eftersom den var nyköpt och uppfödarens problem…men hoppas ändå att det löser sig.

Kiara
0

Jag fick knabstruppertidningen i går och där redovisades hur många pass och när dom var gjorda, det är inte lite arbete som förenigarena få lägga ner på att göra pass. Det kommer nog dröja läge förrän det blir naturligt att skaffa pass med en gångFlört

nallebjörn
0

#17 men det är olagligt att sälja hästar utan pass

[slo]
0

#19 det beror väl på vart dom ska säljas…

Zigge-3
0

Har hört att man kan visa sin häst utan pass om du har kvitto på att du har skickat in det.De kan kolla upp det om du vill.

Linda
0

Undrar bara om man får det kvittot av avelsföreningen då?

Zigge-3
0

Du ska rekomendera dina försändelser eftersom de är värdehandlingar.

Linda
0

De är redan ivägskickade..

Zigge-3
0

Jag tror nog att avelföreningen hjälper dig ändå! De vet ju att det är fullt upp. De har ju köpekvittot också.

gejsa
0

Jag har fått alla mina 4 pass äntligen. Fick vänta på ett pass i ca 9 månader.

nallebjörn
0

Nej det beror inte på vart dom ska säljas. Det är olaglig försäljning av hästar utan pass helt och hållet.

[slo]
0

Ja, men om du säljer hästen svart, utan papper, så behöver den inget pass. Det är inte alla som är lagliga, tyvärr.

nallebjörn
0

#28 men att sälja svart som du säger är inte heller lagligt och en häst utan några papper är ju olaglig

[slo]
0

#29 nej, det var ju dit jag ville komma. Eftersom det går att sälja hästar och annat på mindre lagliga vis…

nallebjörn
0

#30 kommer man aldrig ifrån vad gäller någonting.