Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 873 ggr
Klasson
0

vilket skulle du ha SidePull/Hackamore??

Vilket träns skulle du anv?

För och nakdelar med allt. ;)

Även vilka sortes SidePull de finns

Sussi
0

Hackamore blir mitt val. Jag har en häst som kan hitta på allt och tycker om att dra iväg åt ett håll som inte jag är med på.

Ville ha sidepull tidigare men började tänka att ett hackamore kan vara minst lika milt och behöver man styrkan som finns i det bettet så finns det där så man inte sitter helt utan kontroll.

Klasson
0

Blir nog ett Hackamore…

Molla
0

Men det finns ju bettlösa träns (ex på h**ks). Det kanske kan vara nåt?!

Jag tycker nosdelen på sidepull är så hårt, iaf det jag hade. Hackamore är bra!

[slo]
0

#3 Men det finns ju sidepull med lädernos :)

Jag vet inte riktigt, beror nog på vilken häst jag skulle använda det på. Har rätt stor erfarenhet av hackamores som går av, vilket gör att det hellre lutar åt sidepull i vilket fall.

Denna kommentar har tagits bort.
LinaN
0

jag gillar itne sidepulls med repnos…. då är det bättre emd lädernos :D o jag vil lha tag på ett emd lädernos i harrys storlek…. *suck*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Believer
0

sidepull skulle jag valt.

Hackamore är mest broms.
Med sidepull kan du bl.a. ta ledande tygeltag vilket är svårt med hackamore.

Sussi
0

#10 De har du iofs rätt i, där känner jag mig ibland lite handfallen med ett hackamore vilket leder till att det blir bett på banan.

Kanske ska införskaffa mig ett sidepull iaf.

LinaN
0

#10 hålelr hlet o hållet med där :)

Men en ryttare so mär rädd för att hästen inte ska stanna (har kännt klasson ett tag o pratat med henne i snart 3 år per telefon och msn) så tycker hon det är läskigt när hästarna sticker, o då är det viktigt för hennes självförtroende att bromsen verklgien fungerar.

Sedan att hon måste jobba emd sig själv och faktiskt börja lite på hästen är ju ett helt annat, men väsentligt, kapitel i hennes ridning.

En häst som är van att ridas bettlöst vet vad som gäller, och borde inte ha några problem med att lyda, varken när ma ngasar elelr bromsar. Däremot när hon börjar känna sig säkrare på hacket kan hon övergå till ett sidepull istället, då hon kan börja rida mer ritkig dressyr o träna på ett helt annat vis.

Momla
0

Använde hackamore mycket förut då vi bara skulle ut på en kravlös runga längs skog och mark. Perfekt då man bara ska lunka på…nu är det så slitet att jag inte vågar använda det, är nylonremmar.

Sidepull har jag ingen erfarenhet av alls

Molla
0

Ingen som har erfarenhet av h**ks bettlösa?

Believer
0

#14. Hjullan hade ett bettlöst från hööks förut. Hör med henne =)

LinaN
0

#14 Tessa har samma modell på sitt bettlösa so mhon köpte nyligen som det som säljs på h**ks. jag har ett ockås men kan inte berätta i dagsläget hur det är att rida på ^^

Neywaz
0

jag rider nästan bara på sidepull. Har ett par hackamores, men använder dem ogärna, speciellt efter att jag köpt en ganska ny, var ute i skogen och galopperade på en snorpigg unghäst och PANG så går den av… Jippi…

Tappsveden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag andvänder huvudlaget på bildne som är i samma uppbygnad som h**ks bettlösaträns, ende skillanden som ni kanske ser är att dne är gjord i samma material som en repgrimma…jag älskar den och min häst med!

Molla
0

#18 Funkar den bra för er? Förstår hästen tygeltagen bra?

Tappsveden
0

#19 ja hon förstår alldeles utmärkt. älskar att rida med det.

bell
0

Har H**ks varianten. Fungerar underbart på min unghäst han lyssnar och följer som en dröm! Den äldre han kan inte alls förstå vad som menas. Spänner sig och blir otrygg. Att rida honom (den äldre) i vanlig grimma eller med bett och lösa/mjuka tyglar är vad han trivs bäst med.

Tusen
0

Vi har ridit med både sidepull och hackamore och upplever ingen större skillnad med dem. Då har i och för sig båda varit av ganska mjuka ponnymodeller. Men det här med tygeltag förstår jag inte. Man kan ju rida med en vanlig enkel grimma och ändå förstår hästen tygeltagen (eller…?) Då vi rider i grimma har vi ibland grimskaft som tygel och det funkar det också. Flera av våra "tuggar också på bettet" (som de inte har) och blir alldeles löddriga i munnen trots att det inte har något bett i munnen. Lite kul faktiskt.Glad