Ridning på hårt underlag?
Är jag bara väldigt mesig som inte tycker att man ska rida hästen hårt på volten när det är fruset?
Min medryttare red tydligen ett timmes långt dressyrpass igår på volten (tror inte att hon bara skrittade). Volten är stenhård, vi har fått några minusgrader och allt är tvärfruset..
Jag var ute och red själv idag och travade inte ens på grusvägarna eftersom jag tycker de är för hårda. När det är så här (innan snön kommer och mjukar upp) så blir det mest bara skritt och nån enstaka trav/galopp när en passande äng dyker upp.
Är jag mesig?
Jag tycker inte att du är mesig, jag skulle inte ridit på volten om det var tvärfruset.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

jag tycker inte du är mesig. när er volt är frusen är den itne knögglig då också? vår paddock brukar vara det om den fryser om inte ngn hunnit sladda den precis innan.
sen finns det ju olika åsikter om trav på hårt underlag stärker eller inte…

Hästar är gjorda för hårda underlag. Annars hade de haft klövar.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

fast hästar är ju inte gjorda för dressyrpass. i vilt tillstånd brukade de mest beta och ibland förflytta sig lite längre.

Då är det inte bara jag som mesar alltså. Behöver inte känna mig elak för att jag "förbjudit" henne att rida på volten när det är minusgrader.
Emmas medryttare gjorde detsamma. Rejsade runt på volten fast det var stenhårt.. Förmodligen typiska ridskolefasoner där man inte tänker på att underlaget spelar roll. Att man är van att bara rida som någon annan säger åt en. Säger inte att det behöver vara dåligt med ridskolor, men man får liksom inte ta något eget ansvar och fundera över handling-konsekvens..
Att rida på hårt underlag anser inte jag är ett problem, däremot att rida ett rejält dressyrpass på hårt underlag skulle jag ställa mig lite tveksam till.
håller med inlägg 6. Är ju inte super bra att rida på hårt underlag!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Att rida på hårt underlag är väl lite svårt att undvika såhär års… Men man kan ju undvika att rida ett pass på hårt!!!

Jag tar det lungt nu, rider absolut inte på någon ridbana som är frusen, tänk vad mkt stryk benen får ta utav det :S
Man ser det iallafall på hästarna i hagarna här, i vanliga fall springer de Väldigt mkt, nu väljer de att gå försiktigare och springer mkt mindre…
Rider jag ut så skrittar jag mest, men har tur och vårat sandtag fryser inte till så lätt, så jag kan rida på mer där.
Jag är väldigt mesig när det gäller underlaget, travar och galopperar bara i ridhuset och på den harvade travbanan (sand) som är mjuk och fin. Annars blir det bara långa skritturer, känns onödigt att riskera att belasta benen för hårt och att han vrickar sig på knaggligt underlag.

är det inte farligare för dom att gå på för mjukt än för hårt?
//Mickan

#11 Tror inte det är bra vilket som..Travar ganska ofta på grusvägarna med lilla shettisen för att stärka senor och ligament..inga långa sträckor dock

#12 Oj då måste min/resten av stallets hästar va hemska i benen =S Kör enbart på grusvägar, året om.
//Mickan

Våra hästar rids ofta på hårt underlag. Vi har grusvägar som är packade överallt. Så mycket rider vi inte på ridbanan. Så jag tror nog att man stärker hästen mer på varierat underlag och kanske (förhoppningsvis) mer på hårt mot mjukt underlag. Jag har ju peppar, peppar aldrig haft något problem med mina hästar heller så jag antar att det är bättre. :)
Våra hästar körs också på grusvägar året runt och har så gjort i alla år. Vi har aldrig nånsin haft några skador. Däremot så har hästarna på ridskolan som ligger nära oss haft mycket skador. Dom rider nästan alltid i ridhuset på mjukt underlag vilket inte är så bra för hästarnas ben då det blir ganska ostabilt. Det alldra bästa för senor , kotor och ligament är nog att variera lite.

#15# Precis! Jag tror också att det är bättre.
Det är väl kanske skillnad på att rida "rakt fram" på hårt underlag eller att sitta och rida på böjda spår på hårt och kanske dessutom ojämnt underlag…

Jag har alltid lärt mej att hårdare underlag är bättre än mjukt. Mjukt sliter mer på senorna, sas det..
jag skulle tycka att rida 1 timme på volt skulle bli tråkit som tusan. detta med underlag vet jag inte så mycket om det e skadlit lr inte. Rider o kör på alla typer av underlag hårt som mjukt det beror ju på vädret.

jag rider inte på ridbanan när det är såhär hårt… o det blir mest skritt ute nu oxå eftersom min pålla inte är igång, men annars så hade jag travat en del ute oxå… även fast det var hårt i marken… så länge det är jämt underlag

Jo, på volten är det ju inte jämnt underlag…
Jag travar nog också en del ute på hårt, så länge vägen är platt och fin.
Rider inte alls om det är hårt och knöggligt ute, eftersom Lyrik har känsliga kotor.

#13 Nu är jag inte me dej?? Tror det blev lite missförstånd…min text var lite flummig såg jag.. *fniss*

Hårt underlag är inga problem för hästar, vilket mjukt underlag kan vara. Naturligtvis bör man variera. Men att rida dressyrpass på en knögglig ridbana kan väl inte vara någon hit. Då är det väl bättre att dra en repa i skogen.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#17# Visst är det skillnad på det. Men dom som är riktiga dressyrfreeak rider ju knappt ut. Dom rider bara i ridhus och på ridbanan. Jag har haft sådana inackorderade här. Dom red ut högst en gång i veckan. Helt otroligt tycker jag. Dom hästarna skullle ha en massa benskydd hit och dit för att "stärka" hästen. Vilket jag tror är tvärtom. När man väl börjat med en massa skydd så måste man fortsätta.
Jag rider året om, vare sig det är hårt, mjukt, lerigt, fruset m.m. Min häst har aldrig varit halt. Har även travat & galopperat när det är hårt ute, vi har mkt grusvägar här så det är enda sättet. jag tror på att varierad terräng stärker ben & hovar. Men sen tycker jag att det beor helt på om man har skor eller inte på hästen också..
Och jag ser inget fel i att sitta och rida ett dressyrpass på volt när det är fruset, om hästen rids på rätt sätt och den går i en stadig form. Det är nog i så fall värre att rida ut om hästen inte går i någon form alls, utan bara springer på.. Hoppas ni förstår vad jag menar.
//Diana
jag rider ganska mycket oavsett underlag.. jag torr det är bra för hästarna att gå på olika underlag.. rider i ridhus vissa dagar, på is vissa och i skogen vissa…
min har då aldrig haft nå fel på benen. jag kör på hårt underlag

#23 jo och jag läste nog lite för fort :) för sent för mig att läsa inlägg vid den här tiden på kvällen ;) Ledsen.
//Mickan
En av våra hästar skadade sig i våras. Fick en böjsensskada då hon busat i hagen och slet av sig ena framskon. Det råd vi fick då av veterinären var just att rida/köra på så mycket hårt underlag som möjligt. Mjukt underlag skadar mer än hårt. Det är därför galoppörer, som fått böjsensskador, sällan eller aldrig kommer tillbaka till tävlingsbanorna. Deras banor är nästan alltid mjuka.
Hästar är stäppdjur med benkonstruktion att klara hård mark.
Bör alltså inte jämföras med människor som har en helt annan benuppbyggnad. Vi får senhinneinflamationer o.dyl. i benen om vi springer för mycket på hård mark.

#30 Men min häst svullnar upp i benen på natten efter ansträngning på hårt underlag.
Handlar det bara om ovanan då?
Jag rider inte "tuffa dressyr pass" på hårt underlag. Galopperar ytterst sällan på en hård ridbana och hoppar aldrig om underlaget är för hårt. Har aldrig tyckt om att rida på för hårt underlag. Antar att jag är lite miljöstörd efter att ha jobbat i stall med min mamma. :) Man blir som man umgås sägs det ju.
/Matilda

#32# Jag tror nog också att det är hur man "lär" hästarna också. Gör man aldrig det så självklart blir det då skador. Men har man en unghäst så ska man inte vara så försiktig. För dom bygger ju upp sig på ett annat sätt mot om man har en massa skydd hit och dit. Börjar man tex med benskydd tidigt så är det nog väldigt svårt att sluta med det också. Man ska variera när man rider på hårt och mjukt.
#31 Jag tror att även din häst kan gå på hårt underlag. Är den ovan kan man börja med lite kortare sträckor och sedan öka tiden succesivt.
Våra har alltid gått på hårt underlag och har aldrig tagit skada av det.
För många år sedan hade jag ett halvblod som kom till oss då hon var 9 år. Hon var då van att lufsa lugn i skogen och var riden mest i ridhus eller på ridbana. Henne red jag också mycket på hårt underlag men för säkerhets skull tog jag det försiktigt i början. Hon blev också bättre i sina ben efter ett tag. (Hon hade haft en skada med ett avsparkat överben). Jag vet inte om det hjälpte eller om hon hade klarat av det ändå. Nog tycker jag ändå att det verkar lite konstigt att din hästs ben svullnar. Kan det vara något annat som orsakar svullnaden?
Har ingen volt nu, men grusvägarna är STENHÅRDA och dä skrittar vi bara. På åkern är det lite mjukare och där kan man öka lite..
att rida på en hård paddock somdessutom säkert ärgropig nu, är lika hårt som att rida på asfalten..
nästan bättre på asfalt som iallafall är slät

#35# Jag rider aldrig på åkern. För det får vi inte för bönderna här hemma. Vi får hålla till på grusvägar och min ridbana.