OT: Global Uppvärmning
Något som nog ingen här inne har missat är väl detta eviga tjatande om den globala uppvärmningen och allt det där..
"Det är tack vare vi människor som det går som det går.."
"Tänk om vi hade tänkt efter innan vi gjorde allt det som vi gör, se vad det har gjort mot vår planet!"
Ehm, jo..
Jag har väl varit lite halvtaskigt inställd till det där, denna "hysteri" som har skapats är ju blivit lite väl överdriven, kan tyckas.. Så fick jag lite intressant info idag, pappa visade mig en sida:
http://www.klimatbalans.info/
Citerar:
"Av växthusgaserna är 98% vattenånga, ca 1% är koldioxid. Det mänskliga produktionen av koldioxid är 1% av den mängd som finns i atmosfären per år. Det innebär att den mänskliga antropogena effekten (växthuseffekten) är 1% av 1%."
Så ja, vi har alltså "bidragit" med en ynka procent av all koldioxid som finns i luften (alltså EN procent av all världens luft).. ^^
Lite skoj info.. =)
Och snart sprängs Merkurius… ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
..och en meteorit skulle väl flyga in i Mars väl? Var är Bruce Willis när man behöver honom? ;)

Ja, det är otäckt det där. Man vet ju inte vad och vem man ska lyssna på eg. Inte vet jag riktigt vad man ska göra för att ändra det heller.
En del säger att det är farligt och en del att det är överdrivet.
Eller som Al Gore leker vidare.. ;) "Om isarna smälter så kommer vattnet att stiga med 6 meter!!"
Hihi, jo, visst.. 30-60 cm är svaret.. ;)
Var det inte han föresten som varnade om att bo nära vatten nu när vattennivån stiger? Gissa vem som har köpt hus vid haaaavet? ;D
Farligt är det säkert, men det behöver ju inte vara vårat fel… Sen har vi säkert hjälpt det på traven lite, men istider och klimatförändringar har ju hänt förut. Flera gånger. Sen så tror jag att det är försent att försöka göra nåt nu oavsett.
Mer än att låta bli att skaffa barn så slipper nån lida för det i framtiden. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#4# Ja, dom sa ju det på debattprogrammet i går att han ljuger om hur mycket vattnet stiger. Fast jag vet inte ja, man har ju fått se mer och mer bilder på isarna som smälter. Hur isbjörnsungarna sitter på flak som försvinner och mammorna hittar inte ungarna, det slutar med att isen smälter och dom dör. Hur isbjörnarna får simma längre och längre bort för att hitta mat eftersom dom måste vara på isflak osv för att fånga säl osv.
Ja, det är väldigt svårt att säga vem som har rätt eller fel. Den som lever får väl se.
#6 - Jo, det är sant!! Å andra sidan så har detta hänt innan dagens situation också, bara det att vi har uppmärksammat det mer nu.. Jorden kommer och går i perioder - ibland är det istid, sedan blir det ett annat klimat.. ;)
Det är väl helt enkelt människans tid att dö ut nu. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Fast något har ju hänt det kan man inte komma ifrån. Vi har ju faktist fått konstigare väder och annorlunda djur som inte brukar vara här osv. Flyttfåglarna slutar flytta osv.
#9 - Fast å andra sidan kan vi inte veta om alla djur/vädet reagerade likadant för några miljoner år sedan.. Samma sak händer om och om och om igen.. :P

Jag var inte född då så jag vet inte heller. :)
Klimatet har ju ändrats förr i alla fall, istider och grejer… Så det är väl inte så konstigt ;) Tror ju knappast det har gått på en vecka förut.. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ja, visst har det förändrats. Men kanske inte så mycket och så fort som det gör nu? Ja, jag vet inte. Är inte så insatt i det. Orkar inte eftersom jag känner mig ändå så maktlös.
Nej, det är det jag menar, tror att vi har bidragit en del. Men vi är inte grundorsaken…
Fast å andra sidan är det ju svårt att säga hur fort det har gått. Jag menar, så extrema förändringar har det ju inte vart än, och vi vet ju inte när det började, är ju inte alls säkert att vi märkte nåt direkt, om man säger så…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ja, det märks ju mest när isbergen smälter och försvinner. Man vet ju inte vad mer som hänt innan dess. Vi får väl se vad dom kommer fram till att vi alla ska hjälpa till för att förhindra det. OM vi kan det.
Ja precis, det är ju först när såna grejer händer man märker det, och då tycker man det har gått fort… Men jag menar, nån gång måste ju det börja, och då går det ju lika fort som om man skulle ha upptäckt det innan, bara att man inte tror det för att man inte upptäckt nåt innan… Eh.. Jag ska nog vara tyst :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag fattar vad du menar iaf. :)
Haha det var bra gjort av det, vet jag inte om jag hade gjort själv en gång egentligen. :P Haha
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jo, den här gången fattar jag iaf. hihi du menar att eftersom ingen märkt något förut så kanske det har pågått länge ändå. I det tysta liksom. Men nu när man har upptäckt det så förstoras det upp kopiöst eftersom det blivit så mycket. Ungefär så va?! Fast det kanske har gått sakta så tror man att det gått fort för ingen har ju upptäckt det innan.
Exakt. ^^ Tack, det var en bättre förklaring. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Du ser! Jag fattade iaf. haha
Jag tycker det ska bli trevligt med lite varmare klimat här… :) Om bara regnet kunde lägga ner också, så är jag helt nöjd :P
Go global uppvärmning go!
Usch, istället för snö så får vi ösregn nästan varje dag.
Inget kul alls med den globala uppvärmningen…