Råg eller vetehalm?
Vilken brukar man använda till hästar, råg eller vetehalm? Eller funkar båda? Är nån dyrare eller vad är skillnaden?
Nu hittade jag också kornhalm… skillnad?
Råg ska man inte använda till hästar. Det vanligaste är vete eller havre.
Tack för svar!

jag undrar om korn halm.

Jag skulle använt vetehalm.
Om du har ett riktigt fint havrehalm är risken stor att du inte har nån halm kvar i boxen på morronen haha. Det hände mig. Min häst åt upp nästan all halm när jag använde havrehalm =P

Vetehalmen är bäst. Råg är väl för hårt om jag förstått det rätt.

Har hört att Råg halm kan hästar bli allergisk emot. Emot råg överhuvudtaget.
Men korn halm brukar man inte få fram så ofta om jag har förstått det rätt.
Och som Beliver skrev, havre halm är smarrigt tycker hästar. Har också varit med om det. Väldigt lätt mockat. =P
Aldrig aldrig råg halm! Har fått lära mig av alla jag känner som håller på med hästar att man aldrig ska ha något som har med råg till hästar…utgången ska tydligen vara dödlig även i lite dos…vi har alltid havre eller kornhalm till våra.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#8 Varför?

Vetehalm är bäst. Det suger väl upp bäst också om man jämför. Råg har för vassa strån eller om det är i axet har jag hört det ska man inte ha till hästar. Halm ska man inte ge om inte hästen tål havre tex.

vi har vetehalm men ibland slinker det ned rätt mycket av den i rogers mage…
#9 helt ärligt så vet jag inte varför…ska fråga min stallkompis….tror att de inte kan smälta det och det stoppar upp??? Kommer åter när jag pratat med henne :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#12# För att det är för vasst har jag hört.

ja men det är väl att hästar kan bli allergisk emot Råg.
Har hört det många gånger.