Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 787 ggr
Cerrolyn
0

Några frågor *1a ridlektionen*

Hej!

Min dotter Elina (8 år) ska börja på ridskola på måndag. De tre första gångerna ska det vara teori, så jag har tid på mig. Jag vet att jag måste införskaffa mig ett par stövlar till henne med en klack på.

Men nu till min fråga:
Hur är det med säkerhetsväst?
Är det något som de måste ha eller?

**MVH Cerrolyn

Thorsson
0

Det ska finnas att låna. hör med de, undertide som hon lånar kan du ju inskafa en till henne,

Sunset
0

På min ridskola när jag red där så kunde man inte låna nån väst. och tror inte att det är nått krav på de, men det är ju alltid bra att ha! jag hade väst i början, men sen så lessna jag på de, känns så stelt med väst, så jag hade de bara när jag hoppade. Efter nåra år så slutade jag även ha det när jag hoppade..

Twinlight
0

Säkerhetsväst är alltid bra att ha. Det hjälper, det vet jag. De flesta som rider på ridskola har det och ridlärarna rekomenderar det. Men man måste inte ha säkerhetsväst.

fridak
0

skor med klack går lika bra som stövlar:)

säkerhetsväst tror jag kommer bli krav på juniorerna på de flesta ridskolorna iom kravet i ponnyhoppningen, men det borde finnas att låna på ridskolan.

har hon egen hjälm eller lånar hon av ridskolan? Ska ni köpa det ena och låna det andra så skulle jag köpt hjälm och lånat väst.

lisette
0

vill ni inte lägga ut pengar på en ny väst (om ni är osäkra på att hon ska fortsätta) så titta på blocket!

Zahara
0

Har du inga skor till henne med klack på som hon kan ha i början? lite onödigt att köpa om hon skulle tappa intresset ju :/ Hjälm och väst finns att låna på de flesta ridskolor så kan ni investera i utrustning när dottern visat att intresset verkligen finns :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

wewwa
0

På vissa ridskolor kan det vara ett krav att ha det, men då finns det oftast att låna oxå, hör på er ridskola först. Annars tkr jag att alla mindre barn eller nybörjare över lag bör vänja sig vid att rida med skyddsväst.

Jag har haft det från början och tkr snarare att det känns konstigt att rida utan väst.. ;) En billig försäkring enligt mig.. :)

LinaN
0

Barn som börjar rida med väst när de börjar rida blir snabbt vana vid västen o det är lika självklart som att ha säkerhetsbälte i bilen.

Däremot är det värre med oss som växte upp innan ma nanvände västarna, jag har en som jag använt en max 5 gånger sedan jag köpte den. min dåvarande sambo krävde att jag skulle ha väst på mig nrä jag red ut ensam eller hopptränade…. men jag använde bara västen när ajg hopptränade, i övrigt struntade jag i den, just pga ovanan att ha den på.

Så när mina barn väl är födda o gamla nog att rida ska de ha väst på, likaväl som de ska ha hjälm på.

Köp egen hjälm åt tösen, och ta ett par vanliga skor emd liten klack, det behöver inte var amycket, skor är bättre än ridstövlar, för tröttnar tösen så har hon ett par rejäla kängor hon kan ha på skolutflykter o så istället för ett par ridstövlar som hon aldrig kan använda. och framförallt, RIDVANTAR! det finns magic gloves, som ändrar sig efter hadnens form, dels får hon värme åt händerna o dels så slipper hon blåsor.

Så inköpslistan blir typ:

• Ridhjälm
  • stallkängor med liten klack (kan användas annars med)
  • ridvantar
  • eventuellt egen säkerhetsväst.

De tär vad jag hade satsat på! både kängorna och vantarna kan användas till vardags om intresset försvinner.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Kristall
0

Se efter om man får låna väst på ridskolan, i alla fall på ridskolan där jag bor har krav på väst och man får inte rida om man inte har egen eller lånar en av deras. Att köpa en egen dyr väst såhär direkt i början tycker jag inte att vore så klokt (tänk om hon, även om det kanske inte verkar så troligt, tröttnar?).. Hjälm finns också att låna på ridskolan - det är ju lag på hjälm så.. Skor med klack är bra, ridstövlar är så dyra och det räcker med skor med klack.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Cerrolyn
0

Tack så jätte mycket för era svar.

Jag hittade ett par ridskor på Ö&B för 149 kr som jag har köpt. De var med i reklamen man fick hem, länkar här: http://www.overskottsbolaget.se/annonsbladet/nyttannonsbladoverskottsbolaget/pdf/8.7.html

När det gäller hjälm så hade jag tänkt så här: denna terminen får hon låna på ridskolan och om hon vill fortsätta så köper jag en.

(lika bra att bli medlem här då fler frågor säkert dycker upp, har själv inte ridit på ca 20 år…)

**MVH Cerrolyn

fridak
0

vill hon fortsätta ås har ÖB hjälmar också, och om ni vill köpa väst senare så finns det på ÖB också:)

Cerrolyn
0

Jag såg detta idag när jag var där. Tyvärr så måste jag byta skor till henne då hon inte fick i foten (de var för smala) :(

**MVH Cerrolyn