Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1372 ggr
Velepa
0

SADEL SIDNEY W

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit sugen på att köpa den här sadeln länge. Är de någon som har eller ridit i en sån sadel? Är de någonting att ha?
De stod att den väger 12 kg, är de mycket för en sadel?

Ledin
0

har inte ridit i sådan sadel, och 12kg det va ju lite väl mycket men vad har du för häst är du inte så tung så ska det väl funka  tycker jag.

Velepa
0

Jag tyckte oxå de lät mycket. Jag har ett varmblod så de borde funka.

HitRocket
0

Min kompis har en sådan… hon säger att man sitter jätte skönt i den, men dock lite hård..  Hon sa att det är en jätte bra sadel till "nybörjare" i western… :)

(Min kompis hade den på ett varmblod)

Velepa
0

aa, min häst tycker inte om riktiga westernsadlar. kanske inte hittat någon som ligger riktigt bra på honom.

3# Har din kompis köpt den på börjes tingsryd?

HitRocket
0

# 4 Jag vet inte vad hon köpte den.. Va ska du ha sadeln till ?? Ska du rida western?? :)

Velepa
0

#5 de stod att de va särskilt lämpad för långritt och nån sån kan de ju bli ibland..

Velepa
0

Såg nu att de står "Vid modell". Kan jag ha den på mitt varmblod ändå då? Hans kropp är väll rätt så normal för ett varmblod, lite tjock nu bara..

Mandysan
0

#7 Det beror på revbenens välvning, manken osv :)

Salish
0

Westernsadlar brukar ju vara ganska tunga. Och med både sadeln och dig på ryggen blir det ju ännu tygre.

Ledin
0

ja jag tänkte på hur tung den även är att sätta på hästen jag skulle någ ha problem på en häst 165 eftersom jag e en kortskit Generad men på en lagom häst då D-ponny skulle jag klara det galant hmm vad väger en W-sadel det har jag ju andvänt många gg väger dom så mycket? Jaja fin sadel va det iaf.

Velepa
0

Så ni tror att sadeln är för tung för att min häst ska orka bära både sadeln och mej? Ja, de blir ju närmare 62 kg.
Men en shettis ska ju orka närmare 50 kg säjs de..
Är de fel av mej att köpa den?

Believer
0

en westernsadel är ju tyngre än "vanliga" sadlar. Men westernsadlarna är oxå konstruerade så att dom fördelar tyngden på en större yta än en vanlig sadel. jag tror inte sadeln är för tung för din häst

Zadeira
0

Om det blir 62 kilo med dig och sadeln skulle mitt direkta svar vara att det INTE är för tungt. Är hästen normalt musklad ska ju inte 62 kilo vara för mycket.

Sen om sadeln är bra har jag ingen aning om alls eftersom jag inte kan ett piss om sadlar själv..

Zahara
0

Har suttit i en sådan sadel och de är kanon sköna! kan rida både wesern och engelsk i den! men skönast som skogsmulle sadel eller till långritt!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Velepa
0

#14 De är väll mer när ja rider i skog o mark eller långa ridturer den kommer att användas.. Vad låg den på för häst när du provade den?

Velepa
0

Nu har jag iaf beställt sadeln.. :)

Molla
0

Hoppas den passar! =)

halludu
0

Jag har ridit i en sådan sadel, då användes den till en nordsvensk. Dock var den väldigt jobbig att lägga på hästen, och jag tyckte inte den alls var något vidare skön. Den skavde på min ben å sånt^^. Hoppas du gillar den iaf^^

Velepa
0

Nu har min sadel kommit, är så nöjd. Skön och åh va snygg den va i verkligheten.. :) (dålig bild)