Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3762 ggr
LinLin
2

Sadelläge?

Jag har funderat på det här med sadeln och hur man sadlar. Dit där jag jobbar nu (ett islandshäststall) så kommer det ibland ryttare från "vanliga" ridskolor och rider. Och det är alltid samma problem, att jag måste be dem flytta sadeln längre bak på hästen. Det jag fått lära mig här är att sadeln ska ligga såpass långt bak att den inte stör bogbladen eller ligger på på manken. Det är ju något som är viktigt för att islandshästen ska ha frihet i alla gångarter, men det borde ju gälla alla hästar, inte bara dem?

Dessutom tycker jag att "vanliga" hästar verkligen har sadeln långt fram, alltså jämfört med vad jag är van vid. Så nu skulle jag gärna vilja se bilder på hur ni sadlar era hästar och vad ni har att säga om saken överlag.

Linda
0

Det är sant, iregel ligger väldigt många sadlar fel och är dåligt anpassade samt många sadlar för långt fram.

Mvh Linda

gejsa
0

Jo, fast islandssadlar är tyvärr för långa för just islänningar med korta ryggar. Då förstår du ryggen i stället om den ligger för långt bak. Islandsfolket har äntligen kommit på det nu att sadlarna är för långa för hästen. Jättemånga hästar går med ryggont bla.

Många ggr så passar en dressyrsadel bättre på en isis.

Linda
0

Ja, ganska ofta oxå så ligger dressyr sadlarna bättre.

Islandssadlarna framkom för långritt och många dressyr sadlar ligger bättre så att tölten kan komma till sin rätt på ett annat sett.

Min styvmor har alltid ridit sina Islänningar (i över 20 år) med en hubertus dressyr..

LinLin
0

#2 Jo åtminstone på de små. I stallet finns det flera bomlösa sadlar, några som heter Knights Bareback och några som ser ut precis som vanliga sadlar fast bredare, de tycks passa bättre än "traditionella" islandssadlar. De är kortare också, men visst är även de för långa ibland.

gejsa
0

Jag köpte en dressyrsadel till min isis nu när vi rider in honom. Hittade inte en islandssadel som passade honom.

Linda
0

Hur går det med inridningen?

gejsa
0

Jo tack! Det går jättebra. Elin rider ut med fille och jag är med ibland med gobban. Han ska gå först hela tiden. Hon har travat och t o m galoperat lite. Sedan har hon ridit ut med Sorro också.

Även då rider jag Gobban. Han är ju som deras pappa så dom är trygga då. Hon har travat Sorro än så länge.

På måndag kommer det hit en islänning som ska stå inackorderad här då blir det nog andra bullar. Den islänningen vill också helst vara först och är pigg och het ute. *ler*

Linda
0

Kul och skönt att allt går så bra!

-Men nu har ni ju 4 ridhästar ju..

gejsa
0

Japp, vi sa det senast i kväll när Elin och jag red ut. Att Gunnar kan ju följa med oss nu ju. Frågade honom i kväll och det var väl inte omöjligt någon gång. Skrattande

Såg du inte min tråd här nyss att en arab sökte en kompis att ha i en stor hage? Hon ville ev t o m köpa min Sorro men jag vill nog behålla honom ett tag till. Elin börjar fatta tycke för Sorro mer och mer. Man vet aldrig. Det kanske blir dom två i framtiden.

Linda
0

Berätta att jag har hästar till salu;)

gejsa
0

Vad då för hästar?

Faxlin
0

Linda lilla rymmaren då? Jag söker ju en liten vet du;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Linda
0

Rymmaren åker iväg på prov nästa vecka efter att Cattis som är sååå underbar ska chippa honom åt oss till prov till grannen.

Men du jag har en 3 årig D-ponny oxå;)