insekter
oskar är såå himla skitig, knotten är på honom så mycket att han rullar sig konstant. han är mer grå än black nu. ser för jävlig ut. han ska få bada i helgen tänkte jag.
vet inte riktigt hur jag ska göra för att underlätta för honom. har satt på switch, det har hjälpt en del, vad jag kan se när jag kommer hem på eftermiddagen.
vad gör ni för att hjälpa era hästar?
Ibland så hjälper inte ett enda myggmedel…tyvärr.
Man får nog istället plocka in dem i stallet under den mest intensiva knottperioden som brukar vara sen em/tidig kväll. Det brukar iofs vara värst nu runt midsommar. Annars så brukar det hjälpa med eksemtäcke som inte bara är för hästar med eksem utan det hjälper knottkänsliga hästar på ett mkt bra sätt. Ibland så är alternativen få när knotten är riktigt ettrig.

jag har ju ingen möjlighet att plocka in hästarna eftersom jag inte kommer hem förrän vid 5-6 tiden, då är det lite sent.
känner mig dötaskig mot honom…
har faktiskt funderat på ett ekemtäcke. men då lär calippo stöta ut honom totalt…

Men det är ju runt den tiden det brukar vara värst lisette. Så då kan du ju plocka dom =P

jag brukar blöta ner Reddie med vatten hust för att han ska kunna rulla så geggan fastnar för att skydda mot insekter. Jag sprayar med rb86

#3 som bebbe skrev, jag får köpa ett stort palmblad och gå efter honom i hagen och serva… ;)
#4 men är det inte så att flugor/knott dras mer till blött än torrt?
då är jag ju tillbaka där att han ser så himla skitig ut… :D
#5, dom dras bara till vått, sålänge det är vått… Och i den här värmen tar det ju 5 minuter för hästarna att torka. Och efter tillräckligt lång tid så har han ett skyddande lager lera ju :D

Bättre lite lerig häst än sönderstucken, du skulle sett mina hästar i morse, det hade ju regnat i natt så det fanns en del pölar att "bada" i, fölen betedde sig precis som människobarn, sprang runt och stampade i pölarn så det stank om det, kunde nästan höra hur dom skrek tjohooo
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

sant bättre lerig än sönderstucken… ni ska få se bild på underverket imorrn.. :D

4 ess salva ( två gr per dag vid skap, bog och panna)och myggsprej under ridtur.

va annorlunda Oskar ser ut när han har klippt man (:
men vad söt han vlev i det =)

Ser jätte fin ut!

#11 är det inte smma som skillingaryd?
ja den är ju verkligen inte klar än.. :D

jo

den funkar tyvärr inte på mutant knotten här…

Bättre änn flugsprej iaf..som bara dunstar.
(salvan ligger iaf kvar och läker iaf sönderkliade sår.)

Har ju skrivit om mitt eksemmedel i en annan tråd i går. Mejla och beställ vet jag. Fungerar ju på eksemhästar som inte tål knott och mygg. Bra mot sår också. Jag håller som bäst på att sätta på det på Gejsas fula sår vid ögat. Det läker mycket fortare. Tex på skapet på Gobban när han har blivit biten hela dagen av broms så det har droppat blod ner på benen på honom. Jag stryker på det på kvällen och på morgonen är skapet helt lent inga sår längre.