Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 429 ggr
N-ORB-Y
0

Gå på tygeln!

Hejsan. Min sommar häst vill EJ gå på tyglen!

Är det någon som har något tips! Jag är jättte tacksam!

/ LOVISA

Mandysan
0

-Hur tolkar du att hästen går på tygeln?

emsems
0

om man rider  rätt så söker sig hästen ner på tygeln. jag skulle tipsa dig om att rida regelbundet för instruktör

vetgirig
0

#2 Helt rätt. Man bygger hästen från grunden på det viset. Det tjänar ingenting till att sitta och dra och plocka. detta är något hästen själv måste komma på, vissa hästar kan kräva lite vägvisning av något hjälpmedel för att lära sig hitta rätt.

emsems
0

ja, men eftersom att du frågar så känns det lite som att ni tillsammans behöver vägledning. instruktör kan hjälpa till med detta. tex visa bra övningar m.m som ni kan träna på tillsammans för att jobba rätt. lite så här på rak arm, utan att ha sett häst eller dig, och utan attöverhuvudtaget veta vad ni har för problem, så skulle jag tipsa om att försöka jobba lös hästen i sidorna. rida lite på 8-volter, se till att få hästen att arbeta ordentligt med bakbenen m.m. men tränare är helt klart lättaste och bästa sättet att komma till en br form

N-ORB-Y
0

Okej, tack. Men de är så att Romanov ( hästen då då) har blivit riden för instruktör flera gånger ( med en annan ryttare) men han vill INTE gå på tygeln. Han är väldigt känslig i munnen. Ska jag bara sitta med coh inte krångla med tygeln så att han får hitta ner själv eller nåt annat?

Ottino
0

En häst som går och kröker på nacken behöver nödvändigtvis inte gå i rätt form. Meningen är ju att han ska jobba med bakben och rygg.

Eve
0

säger som ems, ta hjälp av instruktör eller någon mer kunnig

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Tummelisa
0

Helt klart. Ta hjälp av någon som verkligen kan. Sitt inte och dra och krångla med tyglarna. Det kan sluta med skador på din häst.

[slo]
0

Börja med att skita i hur hästen går med huvudet och se till att få igång bakkärran, så ska du se att nacken kommer så smått också förr eller senare. Fast ta hjälp av instruktör är det helt klart smartaste att göra i det här läget.

N-ORB-Y
0

Men hon som jag lånar hästen av känner jag väldigt bra. Hon har ridit för tysklands landslags tränare och såna instruktiörer.. kan de vara fel på häsen eller är de bara mig?

[slo]
0

Hmm… Om hästen inte vill gå ner på tygeln, som du skrev tidigare, och ändå har blivit tränad för Tysklands landslagstränare och sånna instruktörer… Så är det nog din ridning det är fel på. Ta hjälp av en instruktör.

N-ORB-Y
0

men jag har fått jätte bra berömm av dom "dära".. jag fattar inte..jag rider för min kompis pappa ibland.. han är proffs… finns det något annat tips än instruktör?

E_hjo
0

Du får ju se till att hästen får ordentligt med ryggmuskler, då blir det mycket lättare!

emsems
0

utan det du säger, jag skullte testa någon av dessa duktiga tränare sitta upp och se om dom kan få till hästen, om än bara för några steg, så du ser att det Går. det finns tjuriga hästar som verkligen vill slippa, men landslagstränaren bör få till vilken som helst.

om dom inte får till det så skulle jag kontakta veterinär, för då har förmodligen hästen något fel eller ont någonstans.

Hoppas det löser sig.

N-ORB-Y
0

OKej, tack så mkt!

Det går säkert med dom här tipsen.. Han är en hopphäst förresten :P

[slo]
0

Det spelar väl ingen roll om det är en hopphäst, alla hästar kan gå i form om dom har muskler för det och inte har ont.

mylove
0

jo men visst kan alle gå i form. Fast visse behöv längre tid på sej.

N-ORB-Y
0

jag menade inte att de inte gick bara för att han var hopphäst

men de va länge sen jag red han så att jag har nog blivit en bättre ryttare- vi får se

Moni
0

Hej! I bland kan det ta lite tid innan man hittar "rätt knapp" om inte det något fysikst fel på hästen skulle jag prova med en gummi snodd och ha den rätt lös tills du hittar rätt- Lycka till!

fisa-lisa
0

Rätt knapp för mig var träning, träning, träning och åter träning och det blev mycket enklare när vi tillslut hittade en sadel som passade både mig och Isa. Nu går hon i rätt form i alla gångarterna. Det känner jag mig väldigt stolt över.

jen
0

jag tycker det verkar som om hästen kan ha ont någonstans, han kanske är spänd i någon höft eller nåt. be en hästmassör komma och känna igenom honom.

#18  snodd kan förvärra problemet om han har ont någonstans.

Polyanna
0

#10 Man ska alltid utgå från att det är ens eget "fel". Oftast är det också det. Mitt råd är att du rider hästen i skritt. Var noga med hörnpasseringar, varje hörnpassering är en  vändning. rid serpentiner gör volter och var noga med att hästen går på samma spår, alltså ställd och böjd som en banan. Rid skänkelvikningar gör halter, rygga några steg. Gör vändningar fram och bakdels men inte båda samma dag. Hoppas du har en stadig och bra hand som kan fånga upp och ge eftergift. Och så var det tygelfattningen; munnen handen höften ger den rätta förbindelsen. lycka till Glad