Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1166 ggr
Mandysan
0

*help* foderstat

Stallet vi ska flytta till har minst sagt bra hösilage…. Det finns även torrt hösilage/inplastat hö men det kan Foxen ej äta. Halm kan hon inte heller äta. Ngn som kan hjälpa mig? Hon väger 500 kg och rids väldigt lugnt. En otroligt lättfödd dam.

Det bra hösilaget:
TS: 68%
MJ: 7.8
smrp: 67
Ca: 4.5
P: 2.4
Mg: 1.9

Det "dåliga":
TS: 83.5%
MJ: 4.9
smrp: 45
Ca: 2.3
P: 1.1
Mg: 1.5

Hur ska jag göra?? :/ Det blir ju tok mkt protein med det blöta silaget…

/Amanda

tessa
0

Ska vi byta hö..? ;)

Mandysan
0

#1 Gärna ;) Fast det vill nog inte stallägaren, hon har ju dräktiga ston och hingstar… De behöver ju mycket mat…

fridak
0

det blir inte bättre om ni vattnar höet?

Cilla89a
0

Men, jag tror nog inte det är nån fara. Jag var orolig jag med innan ;) Vårt hö har 84% ts och 64 g smbrp nu 2, ½ år i rad.. Japp är liksom D-ponny, 400 kg och penionär, han får nästan 3 ggr så mycket protein som han behöver.. Men det roliga är, att jag vara jätteorolig att han skulle få mega gallor, han har alltid haft gallor innan, men gallorna har försvunnit ;) + att han inte ens blivit tjock ;) och han är ändå lättfödd ;)

dem säger ju att protein i grovfodret inte är så farligt som i krafftfodret :)

Det borde ju räcka med bara grovfoder och miniraler till din häst? :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mandysan
0

#3 Stallägaren har ej möjlighet att göra det.

Mandysan
0

Nu har jag mejlat krafft :)

AnnaLundin
0

Vet du vad!

Det GÖR INGET att det blir proteinöverskott eftersom proteinet kommer från grovfoder!

OM jag vore du så skulle jag JUBLA över detta, ge enbart bra hösilage och se glad ut!

Är värdena angivna per kg foder eller per kg torrsubstans? Der framgår inte. Men ge så mycket som behövs för att täcka energibehovet! Kolla hur mineraltillförseln ser ut med den mängden - täcker det behovet? Fast å andra sidan är det inte fel att ge en liten skvätt mineraler också för att säkerställa tillförsel av spårämnen och sånt. (enligt en av landets med namnkunniga fodergurur)

Mandysan
0

#7 Per kilo foder. Får välk se glad ut då, fast jag tycker om att kunna ge min häst mkt mat :)

gejsa
0

I dag kom bonden med 4 stora inplastade höbalar. Han ville jag skulle pröva detta fina hö/hösilage. Innan jag fick hem min sista leverans av torrt hö. Han vet att jag är noga och han ville prompt att jag skulle pröva detta. Nu är ju inte Sorro hemma och det var ju mest han som inte tålde hösilage troligtvis.

Det är ca 80 i ts-halt. Ja, jag vet att folk tycker det är för torrt för att vara hösilage. Men inte jag. Det var så himla fint så det var inte klokt. Och vi hinner ta av allt innan det blir förstört.

8,8 i mj och 56 i mj.

Det var länge sedan jag såg så fint och lagom grovt hö/hösilage. :)

AnnaLundin
0

#8 - du kan förmodligen ge ganska mycket av det hösilaget, om du tar bort kraftfoder. Mina egna hästar, som bara går i hagen, håller sig i LAGOM hull på fri tillgång av bra hösilage.

#9 - högt ts gör ju inget ifall balarna är väl plastade och det inte gått hål i plasten. Det som är negativt med hög ts är väl främst att det är mycket lättare att det går hål i plasten när det är torrt och att det oftare är mögelproblem i torrt hösilage.

gejsa
0

#10# Jo, jag vet, men detta är kanonfint. Gud vad gott det luktar i hela stallet nu när jag började lägga in lite av det i hagarna.