Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3351 ggr
LinneaG
0

balansträning?

Nu behöver jag verkligen få en bättre balans på hästryggen!
Känner mig som ett kylskåp! Blev ett litet hopp över ett dike
i söndags, nästan så att ja tappa balansen.
Tycker själv att jag har haft en hyfsad balans tidigare!

Någon som har tips på övningar?

bubbelbubbel
0

barbackaridning :)

sandi
0

Stämmer in med föregående talare, barbackaridning! Om någon kan longera hästen så kan du göra en massa olika övningar. Tex sitta bak och fram, ha armarna rakt ut osv. Jättekul!

emsems
0

dela så behöver du ju träna balansen via saker som barbackaridning, utan stigbyglar m.m, men att träna sin egen balans ifrån hästen funkar åxå bra, träna på att stå på ett ben när du borstar tänderna.. när det går bra, så träna på att stå på ett ben å borsta tänderna, och blunda. jag lovar det hjälper!

Terrierlina
0

trava över bommar med händerna rakt ut!

Matilda
0

#3 Det där med att stå på ett ben medan jag borstade tänderna gjorde jag förut för att träna upp mina dåliga fotleder. Är en alldeles utmärkt övning som ger resultat. Var en läkare som gav mig ett program där det bla ingick.

Jag rider barbacka minst en gång i veckan, ger också väldigt mycket.

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

barbacka… det ger ju enorm balans. när jag red shettis red vi alltid barbacka… :D

bubbelbubbel
0

lisette, så roligt, jag har ett liknande kort på mig och min kompis på dom shettisarna vi hade, vi red oxå alltid barbacka, var ju inget kul med sadel, inte för att vi egentligen hade nån heller för den delen, haha. men vi provade en gång, och nej, inte kul.

och tänk, om man kunde få tillbaka den balansen….

lisette
0

det var ju smidigare när man ramlade av, ingen risk att man fastnade i ngt o man hade inte så långt till marken… ;)

bubbelbubbel
0

nä, verkligen inte, haha, och ramlade av, det gjorde man, herremingud. det hände ju att man fick gå hem utan häst. haha

lisette
0

gå? jag sprang över fälten när jag trillade av brago.

bubbelbubbel
0

haha, allt är platt i skåne, där går det springa överallt ;)

lisette
0

du, där fanns faktiskt kullar där jag red… men här jag bor nu är fan platt. helt sinnessjukt. bor mellan två åsar.. :D

Matilda
0

Bild på mig från igår när jag red barbacka Generad

bubbelbubbel
0

haha, så kul lisette :)

men matilda, det var ju en jättefin bild !

Matilda
0

Tack. Glad

gejsa
0

Vad är det för skäck du rider matilda? Vad mycket snö ni ser ut att ha kvar. Vi har inget kvar. he he

Matilda
0

#16 Det är en islandhäst, Ragnadis heter hon. Jag är medryttare på henne :)

Haha, ja vi har ovanligt mycket snö kvar faktiskt. Men igår var de 15 grader i skuggan och stålande sol, så nu har det försvunnit mycket mer.

gejsa
0

Vad fin den är. Liknar ju Sorro lite med färgerna och så.

bubbelbubbel
0

mycket fin ja, ser ut att vara rätt stor med. :)

Matilda
0

Ja hon är fin.

#19Haha, det är de hon inte är. Hon är bara 134 ;)

bubbelbubbel
0

haha, då var hon inte det inte, men det såg ut så :) haha.

Rebecca
0

make sure your heels are down, sit in the deepest part of the saddle, try riding in your jumping seat with your stirrups up as high as you can (jockey stlye) making sure your heels are down as far as you can get them… ride in this position for at least an hour or for the whole time you are riding… do it in a trot for most of the time you ride… trust me youor balance will can not be better after this training not only this you wont be able to walk after you have ridden… great for jump prep.

Cheers

Reb

LinneaG
0

red barbacka i fredags, gick bra. Han hade en rak o bra rygg =)

sweet_candy_
0

Har sett att väldigt många skrivit att det är bra att rida barbacka:) Kan intyga i att det stämmer! red barbacka i 2-3 år på en shettis 3 dagar i veckan när jag var 8 år, red även in en annan shettis barbacka, i ca ½ år. red sen min d ponny barbacka i ½-1 år innan vi fick tag i ngn bra sadel. det har gett resultat! + att jag tycker det är jättekul att göra det:) hoppar lika högt med sadel som utan xD ca 1.25:)

Linda
0

Ohh molly!!

Jag skulle som är en sliten stel 2 barnsmorsa aldrig komma på tanken att hoppa utan sadel!

-Men shitt pommesfrittes alltså det måste jag få se på bild ju;)

sweet_candy_
0

När jag hoppar 1.25 barbacka? aa, visst:) kan ta med mig kameran o ta av sadeln nästa gång det blir hoppning;P har bara när jag hoppar ca 1m barbacka nu:P brukar inte ta med kameran så ofta;P

sweet_candy_
0

kan ju visa en. det är typ 90 - 1m.. ska ta nya, för den här är från i vintras;P(inte snyggaste bilden)

reddie
0
[slo]
0

#27, huu, stackars den hästens mun… Förvånad över att den hoppar alls.Fundersam

Sandra
0

hur kan man över huvudtaget komma upp från hästens rygg utan stigbyglar som hjälper en upp? jag är imponerad. Är det bara jag som inte kan komma upp ur sadeln utan stigbyglar? =) tråkiga benmuskler man måste ha… eller?

Men jag förstod inte det där med hästens mun… förklara så jag också förstår!

Believer
0

Förstår inte heller varför det är synd om hästens mun??

Jag brukar oxå hoppa barbacka. Det stärker balansen sååå mycket!

reddie
0

eftergift kanske?

reddie
0

måste tillägga att jag är imponerad. Skulle aldrig våga hoppa så högt barbacka.

[slo]
0

Det är eftergiften jag syftar på… Och du rider också på ett pessoa = inte snällt. Det är så jag har fått lära mig hoppa, det kanske är annorlunda på andra ställen.

Upp är väl inga problem, är ju bara att ta ett tag i manen och slänga över högerbenet :) Eller hoppa bock upp, om hästen är lydig  Glad

gejsa
0

Jag skulle aldrig ens våga hoppa barbacka. Fy då skulle jag nog ramla av på en gång.

lisette
0

om man inte är vig då slo? vad gör man då? jag måste nästan ha en pall för att komma upp på calippo som är heeela 150 hög. o då har jag stigbyglar. det är ännuvärre om jag ska rida barbacka.

hoppa barbacka gjorde jag när jag red shettis, men då ramlade man inte så långt när man flög av..

[slo]
0

Hehe, måste vara tråkigt att inte vara vig, inte bara när det gäller hästarna… OskyldigNä, men jag tror inte det har så mycket med det att göra, är nog mer teknik faktiskt. Det många gör fel när dom ska hoppa upp barbacka, är att dom tror att man verkligen hoppar rakt upp.

Men det man egentligen gör är nästan bara att ändra tyngdpunkten. Och tänk lite på det, så kommer du nog fram till att överkroppen måste ner, en bra bit. Jag tror jag brukar ha huvudet aningen nedanför bogen nånstans, var längensen jag testade nu… 

Hur ska man träna det då… Bra fråga, faktiskt. Jag ska klura på det, hehe Fundersam

gejsa
0

Ha, ha jag har pall t o m när jag sätter mig i sadeln. Men jag är ju gammal. Hästen är stor i jämförelse med mig.

[slo]
0

Ja men det är väl inget fel med att ha pall, jag ställer mig på kanten till dynghögen när jag hoppar upp med sadel, men det är bara för att spara på mig själv, och inte anstränga hästen i onödan :)

gejsa
0

Ja, det är samma här. Jag kan komma upp utan pall men då måste jag häva mig upp vilket inte är bra för ryggen på han. Är ju gammal 21 år. Hästen alltså. he he

lisette
0

# 37 men vad menar du nu??? Oskyldig

[slo]
0

Jaa… Det finns väl många tillfällen det kan vara kul att vara vig. Till exempel om man jobbar på ett lager, och inte orkar hämta trucken. Bra att vara vig så man kommer upp i pallställen Flört

lisette
0

jaaaaaa det var såå du menade.. förstår nu.. ;)

sweet_candy_
0

#27  skrev jusst att det där inte var bästa kortet, och då syftar jag bla. på att jag inte ger henne speciellt mkt eftergift och att hindret är lite slarvigt uppställt m.m. jag brukar ge eftergift. kolla fotoablummet om du inte tror det, (och varför skulle min ponny annars vara så väldigt hoppglad?)

men nu får du allt förklara dig! vad är det för fel med att rida på pessoa? det gör ju så att det blir en hävstångseffekt, och min ponny är otroligt stark och het. speciellt vid hoppningen! (rider inte på pessoa jusst nu)

Sandra
0

slo - Det är f*n så mycket jobbigare att klättra upp i ställagen på lagret än att knata den lilla biten till trucken… jag har provat så jag vet ;P Men lite klätterapa är jag nog ändå. Född sån.

Du får filma när du hoppar upp på hästen barbacka… har kunnat hoppa upp själv förut. Men inte nu… jag är ju vig som en frysbox!

[slo]
0

#44, möjligt att det där inte var bästa kortet… Men jag anser att om man hävdar att man kan något, så ska det se bra ut 99,5 gånger av 100.

Jag tycker inte om pessoa som hävstångsbett, finns mycket som är snällare med hävstång… Dessutom finns risken med delade bett med hävstång att du får "nötknäppareffekt" runt tungan och att leden pekar upp i gommen. Men trivs hästen på det och funkar som den ska, varför inte. På kortet var det mest att det ser ut som du hänger i bettet som jag hade något emot, men du verkade vilja veta vad jag hade emot pessoa i allmänhet.

Sandra: Hehe, visst är det jobbigare att klättra upp, men är man smidig och trucken är långt bort så… Flört

Hmm, jag ska se om jag kan hitta någon som är villig att filma mig… Vet inte om jag vågar leka så mycket med hästen jag har nu, har inte haft honom så länge… Men ni ska få se, så småningom… Den som väntar på något gott Oskyldig

Sandra
0

slo - Nä, jag går hellre och hämtar trucken. Men däremot… när man inte når även fast man har truck så klättrar jag mer än gärna =) Har varit uppe på 7 m i ställaget för att ta ner en trasig bokpall… jag är höjdrädd. Sen har jag trevliga jobbarkompisar som trycker på nödstopp när jag är upphissad längst upp… klättring då med =)

CarCar
0

#46 Du kan väl låna Sack om du behöver en häst att hoppa upp på så kan jag filma Räcka ut tungan Han är snäll och jag har en digitalkamera som man kan filma korta sekvenser med :)

[slo]
0

Sack e ju liten, då är det ju ingen match Oskyldig Dessutom litar jag inte på din häst, och det vet du :P

lisette
0

jag red barbacka både i går och i förrigår. behöver jag säga att jag har träningsvärk idag? både trav och galopp… :D

bubbelbubbel
0

jag drömde att jag red barbacka, galet vilken balans ! :) HAHA

sweet_candy_
0

här kommer tre bilder som jag sa att jag skulle fixa när jag hoppar barbacka på mercan:)

ca 1 m bara-->

sweet_candy_
0

typ 1.15:)

sweet_candy_
0

här är det ungefär 1.25 :) ser lite kul ut:P

elin
0

asså herre my gaad :O
Hur vågar du candy?
Jag ramlar nästan av o bara hoppa ett 40 cm räcke!
Herre shiet! :O
Djupt imponerad!

/Elin

sweet_candy_
0

haha:) tack=D jag tycker bara det är kul:)

lisette
0

jag diggar nog mest den där vinklen på benet… :D

Sandra
0

Jag är grymt imponerad av din hoppning sweet_candy_!!!! Jag kan inte ens trava barbacka för då glider jag av. Men nu blir man ju lite sporrad till att faktiskt öva på barbacka ridningen =)

reddie
0

blir rädd av att bara kolla på bilderna Glad

[slo]
0

Sweet_candy_ snygga bilder Flört Ser mycket trevligare ut än den första du la in.

gejsa
0

Fy fasiken!!!! Hur vågar du och kan hoppa så högt utan sadel. Jag törs bara hoppa typ 70 cm själv. burr

Tummelisa
0

# 53 Bästa betyg till dig. Det ser ut som du har en osynlig sadel!! Ett extra plus för att du inte håller balansen i tyglarna, det gör många som rider barbacka Skulle aldrig själv längre våga mig på det. när jag var yngre och innan barnen kom for jag runt som en vilde på hästen.  Sen blir man lite mer försiktig. Hoppning har aldrig heller varit min grej, med eller utan sadel. Men din hoppning såg helt klart fint ut. Du verkar ha en hoppglad häst också!

sweet_candy_
0

vad glad jag blir=D tack så mkt för kommentarerna:)

Polyanna
0

Stå i fältsits! Länge!

Linda
0

Ja verkligen!!!