Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4986 ggr
lisette
0

stolsits?

förklara för mig… hur ser det ut? bra bild någon?

reddie
0

Har en bild där jag sitter i stolsits, ska se om jag hittar den..

__iE
0

inte hittat den reddie ? imed att du inte bifogat den ;)

reddie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Generad här kommer den. hm hm

lisette
0

man har benen en aning för långt fram? och att man lutar sig lite fram?

[slo]
0

Stolsits, tänk dig att du sitter på en hård köksstol… ;)

lisette
0

hmmm *no picture*

Sessan
0

Jag har alltid trott att stolsits handlar om att man sitter för långt bakåtlutad??

__iE
0

trodde jag med Sessan ..

CBA
0

Här kan ni läsa några komentarer om olika sitstilar :

http://www.hippson.se/4692

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

__iE
0

okej .. =)

nalleballe86
0

Herregud,, Jag undrar hur jag ser ut på en häst!!! Jag vill inte veta!!! Känner mig smidig som ett kassaskåp!

lisette
0

varför är det fel att sitta i stolsits egetnligen?

Linda
0

Förr så var sittsen mer åt stolsitts hållet, se bara på äldre bilder.

-Felet är ju att du inte är balanserad med hästen och skänklarna blir fel plaserade.

mvh Linda

lisette
0

då har jag nästan garanterat stolsits. och jag tänker INTE visa en bild :D

Linda
0

Kanske är det din sadel som får dig fel plaserad?

Vänligen/Linda

Sessan
0

#14 Men jo lisette!

Jag vet fortfarande inte hur stolsits ser ut så jag behöver ju ett bildexempelHemlisFlört

lisette
0

ja jag med! :D

[Theriss]
0

Åh det är inte vackert… ;) man brukar väl också kunna känna när man hamnar i stolsits, jag vet att jag gjorde det i alla fall. Fast jag kanske "stolsitsade" väldigt mycket.. =P Hände ganska ofta på en häst som var supertrög och som hade dressyrsadel.

reddie
0

Bilden som jag visar i #3, det är väl åt stolsitshållet? eller är skänkeln bara för långt fram?

N-ORB-Y
0

Hejsan!

Jag har tyvär ingen bild men jag har en bra förklaring!

Jo de är så, att stolsits är när låret sitter som det ska.. liksom snett neråt..och sen smalbenet RAKT ner.. det är stolsits.. tänk dig att du sitter på en stol med lite mer nedåt lutade lår. och helt rak i ryggen och raka smalben..

DET är stolsits!

Kram / Lovisa

Polyanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**BILD 5 (Jan Brink)
**Ryttaren har en stadig, djup sits med sittben som går rätt ner i sadeln vinkelrätt mot marken. Knäet ligger an stadigt mot vulstret och pekar snett nedåt. Underskänkeln ligger dikt an mot hästen och hälen hålls något sänkt så att sporren inte ligger mot hästen utom när den eventuellt behövs. Tån pekar snett framåt vilket bidrar till en avspänd fotled och en vadmuskel som kan inverka.
Underskänkeln hålls här strax framför lodlinjen vilket underlättar böjningen i innersidan i denna sluta. Överlivet är upprätt med en välvd framsida vilket visar att muskelgördeln i ryggen ovanför midjan arbetar aktivt. Axlarna är tillbakadragna och i samma höjd och överarmarna hålls intill och utmed kroppen utan att klämma.
Vänster hand hålls högre upp än höger vilket har att göra med att hästen undandrar sig det ställande tygeltaget och i stället lägger huvudet på sned. Se öronens placering! När hästen ställer och böjer korrekt skall öronen vara i samma höjd. Här håller ryttaren på att korrigera detta med ett uppåtresande tygeltag.

Citerar denna utmärkta förklaring på sitsens inverkan och betydelse både för häst och ryttare! Den lodräta sitsen underlättar för hästen att bära upp ryttaren, vikten kommer rätt.

Stolsits är när ryttaren sitter bakåtlutad utan framskjutna höftben och skänklarna för långt fram. Motsatsen är hängsits då ryttaren sitter framåtlutad och rider på…Hm, ja just det, he he.

Bifogar en bild på Brink se, lär och njut Glad

Polyanna
0

#3 Bra sits men du ska ta tag i framvalvet och dra dig framåt nedåt i sadeln så kommer dina höftben mer fram, skänklarna ska nägot mer bakåt så har du den lodräta sitsen! Obs det är ingen stolsits!