Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2754 ggr
Klasson
0

Tvätta häst...

Hur gör du/ni när ni tvättar hästarna?

Berätta gärna =)

Believer
0

bada eller bara tvätta skitiga fläckar?

Iaf, när jag badar Lucky spolar jag honom med slang. Schamponerar och spolar av med slangen igen. Drar av det värsta med svettskrapa eller ett spö. Sen är det torkning som gäller =)

Klasson
0

Bada =) Jag ska ge mig på att försöka få appe ren ikväll *hjälp*

[slo]
0

Ja, Believer fick med helheten… :) Vid enstaka skitiga fläckar är det "Easy white" som gäller, spraya på och torka bort :P Även om jag är tveksam till att använda det…

Peppe
0

Eftersom vi har ganska kallt vatten i stallet så måste det vara riktigt varmt ute. sen växlar jag med att spola vatten med slangen och emellanåt hälla hinkar med vatten över med ljummet åt det varmare hållet för att få upp värmen lite

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tezzie
0

Samma som #1

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
0

samma som #1 fast bara under sommaren, om det är varmt. vi har ingen spolspilta i stallet utan spolar med slang utomhus, varmvatten finns men det kvittar om hästen blir kall med en gång pga yttertemperaturen.

Sussi
0

Som Believer sa;först blöter upp hästen med slang, sedan tvätttar jag med ljummet vatten och schampo och sedan sköljer med slang igen.

Vi är alltid två med isisen för hon hatar att få vatten på bakbenen och sparkar som bara den. Tur så är hon relativt liten :)

Efteråt, sprayar jag man och svans med glansspray så jag får dem lätt utkammade. Om det inte är fullt så varmt ute läger jag på en fleecetäcke och går med henne en stund, alternativt fleecetäcke + box. Är det sommarvärme så torkar hon på noll sekunder.

Bobby
0

Jag skulle personligen inte tvätta någon häst nu vintertid, kanske enstaka fläckar. Eller om det är riktigt illa med hästen

gejsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tvättade ju Sorro på lördagskvällen innan vi åkte till fodervärden på söndagen. Men slang är han rädd för och man kan inte tvätta med slang inne i stallet heller så….

Men jag tog hinkar och sköljde honom med när jag hade använt såpan. Sedan tog jag spray på man och svans och torkade honom med handduk och svettskrapan.

Vi har iaf varmt vatten i stallet. :) Här tvättas han.

IdaS-A
0

Samma som #4 Och schamponerar också..Sen drar av vattnet med svettskrapa och låter torka. Får rulla sig utan täcke ett par gånger i en ren box och får sedan täcke på sig.

svampi
0

Gör samma som #1

LinaN
0

frösökte bada harrys ben igår, det gillade han inte….. att stå i ösregn utan o bry sig o gå ner i bäckar o ställa sig där det gör han, men att bli spolad med vattenslangen på benen, nej usch o fy…..

Detta får vi träna vidare på.

Dock hade jag itne frivilligt badat någon häst såhär års om man itne har varmvatten o spolspilta inomhus, massor av täcken o kan torra hästenriktigt torr…. 

alternativet du har är isf att helklippa honom och sedan lägga täcken på….  då blir man av med det skitiga långa håret, men riksne är ju också att ha nblir kallare…..

men i valet att klippa och helbada, hade ajg valt klippningen ås här års…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

#4 ja som ni kanske förstår så shamponerar jag ju däremellan…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Klasson
0

Vi har ju spolspilta innomhus, å desutom varmvatten…