Het häst i hoppning
Jag har en varmblodsvalack som älskar att hoppa och vi tränar nu 1 m och är påväg uppåt i klasserna. Det är så att han är väldigt het att rida och väldigt pigg på hinder. Dundrar gärna iväg i full galopp om han vill. Hur gör jag för att få honom att lugna ner sig?
Tack på förhand!
halvhalter

Mer dressyr för att få hästen lydig. Kanske mindre mat också. Du kan ju ge fel foderstat.
gejsa, är det du som är fodertjejen ;P

Vad menar du??? fodertjejen?
ja som kan allt om foder. inget illa menat gejsa, det va mer en komplimang. jag är städtjejen.

Nej, kan allt det kan jag def inte. Men jag tycker om att göra foderstater åt mina hästar med analyserat hö resp hösilage förstås. Känslan på vintern att se att hästen inte smalnar av utan är lika fin som på hösten är en jäkla känsla. Sedan är det kolossalt roligt också. 
mm det jag menade. att det är din grej lixom.

Ok det kanske man kan säga. Har du lust att städa åt mig då eller? Jag menar har du städmani och elmani? he he
hahahaha. bara för att tillägga på elmani, så har vi sån där tennisracket med el som man dödar flugor med. om du vet vad jag menar.. det är coolt!
städmani har jag, jag älskar att städa. men jag är inte pedant o sådär som håller ordning på saker o städar därför. jag städar bara för att själva städandet är kul

Hur i helsike kan du tycka att städa är kul?? Du är knäpp. 
mm det jag sagt hela tiden. :D jag är knäpp! det är skitkul, precis som du tycker att det är kul med hästar o foder.

Han tränas mycket i dressyr och fode det får han så det räcker. Fodret är bra och han behöver inget annat. Tack för svaren :)
#12 . halvhalter då?

Jaa det ska jag pröva men man måste jue släppa efter på tyglarna över hindret och då får han en himla fart efter hindret
Och han är rätt så hård i munnen också. Inte lättaste hästen att hålla igen.
men håller du hårt i tyglarna hela tiden så lägger han sig mot o får ännu mer fart, bättre att ge o ta.. du ska göra halvhalter innan hindret , eftergift över o efter hindret. halvhalter efter hindret

Du kanske behöver byta bett….. Så att du slipper sitta och hålla i. Och så det där med foder, det är ju lätt att ge för mycket…
Utöver vad de andra har sagt så är ju bett ganska viktigt.. Lykka bara sprang och lyssnade inte alls innan, men så bytte vi bett till ett gummipelhamstång.. Nu går hon som smort

Joo jag har prövat massa olika bett. och han är väldigt känslig i munnen. Men vi ska nog få det att funka. Ska börja hopptävla han nästa år :)
#18 skarpare bett löser ingenting. Mycket halvhalter och så tror jag att man bör backa bandet och kanske hålla på med lite kavaletti, mkt bommar och så som tvingar honom att sänka farten. Behöver heller inte galoppera mot hinder utan trava ibörjan. Hoppa små hinder och lär honom att ta det lugnt på mindre hinder

En häst kan bli het av för lite foder eller för mycket foder. Fel foderstat med tex för mycket mj osv…

kanske kan testa med ett hackamore på han. Nu nar han är känslig i munen. Och slipper du bråka med han så kanske han inte hetsar upp sig lika mycket.
Men sälvklart mycket dressyr träning som inerfattar halvhalter och reglering i tempo.
Lycka till!
Säger som nallebjörn, varför inte ta reda på var felet sitter istället för att byta bett till starkare?
/Elin

en jättebra övning för heta hopphästar är ha 2 hinder på ena långsidan (till en början väldigt långt emellan). Så kan du börja med att sakta av till trav emellan hindrena. Sedan när det går bra ska du sakta av till skritt emellan. sen minskar du avståndet. Då får du en väldigt uppmärksam häst som lyssnar på dina hjälper (förhoppningsvis hehe).
Ett annat tips som jag glömde…. skaffa en bra tränare!

Var så lite så =P Skriv gärna sen ifall det funkade! allt funkar ju nämligen inte på alla hästar.

Markarbete, markarbete, markarbete det handlar om att få hästen lydig mellan hindren.
En bra övning är att ställa upp en kon några galoppsprång efter ett hinder,distansen till konen beror på hästens lydighet. I början låter det som att du får ha ett väldigt långt avstånd, jag kan tänka mig en 13-20 meter. När du har landat res upp dig i sadeln led in hästen på en volt runt konen. Övningen handlar om att göra hästen obeservant på att det kan hända andra saker på en ridbana än nya hinder. Det här är en bra övning för att träna på att få tillbaka hästen efter ett hinder. Allt eftersom hästen blir mer uppmärksam flyttar man konen närmare hindret.
Travhoppa mycket. Gör inte så stor sak av att hästen skall över ett hinder. Sätt upp ett hinder på en öppen del av en stor volt, skola hästen i trav på en volt innan för voltspåret där hindret står, öka och minska tempo, gör en halvhalt i varje öppen del av volten. Öka och minska voltspåret och när du känner att du har hästen helt i din hand öka voltspåret så att ni kommer ut på voltspåret där hindret står, bibehåll tempo! Mjuka förhållningar och ett stadig sits om hästen vill öka tempot.
Försök att flytta hästens fokus till dig som ryttare istället för att den ska fokusera på hinder.
När man gör sådana här övningar är inte hinderhöjden det väsentliga utan det är lydnaden, varvid 60-70 cm duger fint och inte sliter lika mkt på hästens ben.

Tack för svaret Stenis, måste jag pröva. :)
#20 Jag håller med Geisa där. Det är inte många som tänker på att en häst faktiskt kan uppfattas som het och pigg av förlite, iförsta hand grovfoder. Många drar ner på höet och lägger till mängder med kraftfoder också. Hästar behöver grovfoder så att systemet får jobba ordentligt. En annan anledning till att en häst kan uppfattas som het är också om den har ont någonstans.

Tack! Verkar inte många som förstår innebörden i detta.

Jo.. DU skulle bara se mammas Nalle när han är hungrig!! Han är helt galen då. Alltså om vi får för oss att rida precis innan typ middagshöet på vintern. Eller om det är dags att byta hage nu på sommaren, när gräset börjar ta slut. Herregud så stirrig han blir då! Men han får tillräckligt med mat annars för han är lika stor året runt.