Passier sadlar
Fick prova en i stallets passier sadel idag (allround mot dressyr) den var tillräckligt rak/böjd för honom men tyvärr lite för trång runt om manken eller vis sidan om..eller vad man ska säg vet inte riktigt vad det området heter som är nedanför? Den hade bombvidden smal, då borde en med viden normal egentligen passa? Detta var en passier hannover..men är det stor skillnad på passiers olika sadlar? (såg att d finns många olika varianter) och är passier ett bra märke?
Passier är sadlarnas rolls royce!
med en evig livslängd. slänger in ett foto på en sadel jag sålde i somras, den var då 39 år gammal…
En passiersadel kan man, om man vill, skicka till fabriken och få vidgat bommen och sadeln ombalanserad, så att den passar en ny häst.

oki vad bra :D mend vet du om den varier mkt i form i de olika varianterna? den som jag fick låna var inte till salu, fick prova den eftersom tjejen i stallet sa att den brukar ligga på de flesta. O jag tyckte att den verka passa o även den tjejen! Förutom bomviden då..
Passiersadlar ligger bra på de flesta hästar, är ett uttryck man hört många gånger. De varierar nog inte så jättemycket vad jag vet.
Jag köpte mig en ny Passier hoppsadel för 11 år sen, för att jag älskade den gamla jag hade…. Fast man kan ju vara medveten om Passier France inte är lika bra spm de "vanliga" passier. Och, som sagt, de lever hur länge som helst….
#1 Så långt skulle jag inte riktigt sträcka mig, men visst de är härliga :)
#4 - idag översvämmas marknaden av diverse sadlar av nya märken. Passier har funnits sen urminnes tider och har alltid varit lika bra. När jag var ung var det Passier och Stübben som var de märkessadlar som fanns. Och Passier är betydligt bättre än Stübben om jag får säja mim åsikt.
#5 Förvisso, men en passier är inte i samma klass som en Butet anser jag :) Och de är ju hyfsat gamla…
Jag funderar på att prova en passier till min dam, de har ju hyfsat mkt cutback och verkar vara lagom böjda…
#6 - jag har inte provat nån BUtet, men för mig finns inget bättre än Passier… Jag har inte behövt leta efter något annat.

denna tyckte jag såg fin ut http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=70751 men den ser ut att vara mer svängd än den jag provade :/ hm..

är du ute efter allround, dressyr eller hopp? den du provat var ju allround mot dressyr men du kanske är ute efter ngt annat?:)

sadelmagasinet har några dressyrare. 3 st för 9000 och en för 3000

ytterligare en annan http://www.hippson.se/classifieds/view.htm?ID=7321#

jag tror jag är ute efter en dressyr.. men en allrund mot dressyr är kankse inte heller fel.. men jag har fått för mig att allroundsadlar inte är bra :P vill ha en som är 16.5 och normal bom.
Jag fick med en gammal Passier till min första ponny.
På den var bossarna klädda med kraftig juteväv
, man kan ju undra hur gammal den är?
Om Anna´s var 39 år, så måste väl min vara minst 60 år. Skillnaden är dock att min inte är i användbart skick och har inte varit det de senaste sisådär 25 åren…