Mjuka upp?

jag har märkt att calippo har svårt för att jobba innan han fått värma upp ordentligt. när vi har galopperat i båda varven lugnt och försiktigt så är han betydligt lättare att jobba med…
jag gör mycket volter i först skritt och trav när jag ska mjuka upp pållen. gärna en skrittur i skogen allra först.
serpentiner, slalom emellan träden i skogen osv

Värm upp hästen först i skritt och lugn trav på långa tyglar, när du har gjort så i 10-15 minuter kan man hoppa av och stretcha hästen lite försiktigt.
Som mjukgörande ridövningar har du öppnor, slutor, skänkelvikningar, förvända öppnor och slutor, stora serpentinbågar, små serpentiner, stora och små volter….med andra ord alla övningar där hästen får böja och förflytta kroppen åt alla håll.
Börja försiktigt och be inte om för mycket i början, det räcker med ett steg i den rörelse du ber om sen skrittar du på rakt spår igen för att be om rörelsen igen.
Jag brukade alltid börja och sluta ett ridpass med mjukgörande övningar, men alltid efter uppvärmning och i friare form som avslutning för då stretchar hästen sig själv lite oxå. Sen när ridpasset var över var jag noga med att stretcha igenom hela hans kropp inom 10-15 minuter, gärna direkt jag hoppade av.
Han var 19 år och mjuk som en ny gummisnodd och jag fick mycket beröm för det !
Så….uppvärmning…stretch…mjukgörande övningar…rid det tänkta ridpasset…mjukgörande övningar i friare form…stretch.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

tack så mycket!
när vi ska träna mjukgörnade på ridskolans hästar så gör vi ofta uppvärmning med volter, och att flytta rumpan in och ut (förväxla inte med slutor). se till att få igenom bra i båda varven. detta gör vi främst i trav. vi rider 8-volter sedan, och skänkelvikningar.
en "gå på tygeln övning" som en ridlärare på en ridskola här i skövde brukar göra är lite svår att förklara, men jag kan försöka..:P
rid i tex högervarv, o så gör du en volt i hörnet vid M när du riditett varv på volten fortsätter du ett fjärdedels varv till och sen byter du varv o går in på enny volt mellan M och B åt andra hållet. sen gör du lika dant( byter varv och går in på en ny volt vid B, sen en ny åt andra hållet mellan B och F. hoppas du förstår:)
eytt varv på varje volt och lite till:P

okeii det kan jag ju testa :p

okeii det kan jag ju testa :p
hur känns det i din kropp? är du stel för övrigt?
ofta så får man hästens åkommor och vice versa. är du mjuk så blir hästen mjukare i a f!
tänk på att du är uppvärmd och mjuk i kroppen innan du sitter upp så kan du genom lämpliga övningar vara en guide till mjukhet för honom. tänk även på att vara balanserad och rida balanserade övningar. stela hästar har ofta svårt med balansen, går på bogarna och upplevs stel och tråkig.
mycket övergångar och när dom funkar så gå vidare med skolor och dylikt.
gör det mesta som står + trava över några bommar. Lägg bommarna som en solfjäder och börja trava långt in och rid sedan längre och längre ut. Hästen lossnar både i bog och bak partit. Öppna och sluta är också en av det bästa övningarna du kan göra. Mvh/emma

Kan ju finnas något bakom stelhetn också. Kolla om han är lika musklad på båda sidor. Om han har olika bra sidor, är det storskilnad?

Rid mycket volter, serpentiner och sick sacka fram. Böj hästen och rid i både skritt och lugn trav. Sen kan du galopera lite lungt så han kommer i form. Brukar oftast göra det med mina hästar när jag börjar ett pass. Då är det uppvärmd och mjuka i kroppen. Rider mycket volter. Tycker det ger mest för hästen. Fast bara du rider lika mycket i båda varven. Så den inte musklas fel.

Varför upprepar du allting Bowl? Detta är ju redan skrivet.

jag svara på frågan..läser inte igenom alla inlägg innan jag svarar.. ursäkta då om jag svarade på frågan…..

Söt häst!
Jobba en stel häst kan man göra på många sätt beroende på kunskap och erfarenhet hos ryttaren.
Jag har ett favoritknep som brukar ge en glad och böjbar häst. Jag rider ut, vämer upp tills hästen gått alla tre gångarter. Sedan tittar jag ut saker i naturen som är lämpliga att lägga volter runt, kanske träd, kanske soptunnor, det ska gärna vara många olika objekt så att man kan rida runt i många cirklar och korsan och tvärsan. Bry dig inte om formen till en början utan det du ska fokusera på är att hela hästen är böjd och går på det spår som du tittar ut, den ska inte falla innåt eller vilja gena. Stora cirklar för att så småningom bli allt mindre. Rid aktivt, byt varv, trava några steg, ta till baka, lägg en volt runt ett träd, trava några steg sakta av till skritt.